Yazarın adındaki "Muhasibi" hesap eden anlamına gelmektedir ve yazar kendisi çokça nefis muhasebesi yaptığı, kendini hesaba çektiği için bu adla anılmaktadır. Bu eserinde de ismiyle müsemma olarak okuyucuya, öldükten sonra başına gelecekleri ciddi anlamda düşünme ve yaptıklarını tartma sorumluluğu uyandıran tasvir yeteneği oldukça yüksek bir anlatım sunmuştur. Önce ölüm anının betimlenmesiyle başlayarak kabir hayatı, diriliş, sırat ve cennet ya da cehennemle noktalanan nihai sona dek sürüyor bu anlatım.
Kitap aracılığıyla Rabbinin kendisinden razı olduğu ve cennetle müjdelendiği haberini almışçasına mutlulukla gözleri dolarken diğer taraftan yazarın cehennem tasviriyle de iliklerine kadar ürperiyor ve Rabbinin yüz çevirdiği o cehennemliklerden olma korkusuyla gözleri yaşarıyor insanın. Mutlaka ölmeden önce, özellikle de içinde bulunduğumuz ve kendimizi hesaba çekmemize vesile olan bu Ramazan ayında okumanızı ve okutmanızı tavsiye ederim.
Ölmeden evvel ölünüz düsturuna mukabil en azından "Ben nereye gidiyorum?" sorusunu kendimize sorabilmemize vesile olacağını umarım. Ömrümüz, ölümümüz ve akıbetimiz hayrolsun...