Puan vermedi·64 syf.··
2021 27. kitabı
·
7 saatte okudu
·
Okunma: 31 Mayıs 2021 22:24
Fransız sosyalizm tarihinde, marksizmi ülkeye ilk getiren düşünür ve eylem adamı paul lafargue, 1842'de Santiago’da (Küba) doğuyor. Marx'ın damadı, yetmiş yaşından sonra yaşamanın bir anlamı yoktur deyip karısı ile birlikte tam yetmiş yaşında intihar etmiştir. Kitabında da "emek" ve "emeğin değeri" kavramlarından bahsetmektedir. Lafargue'nin, içerisinde büyük iktisadi açmazlarının ve yanılgılarının da bulunuyor olmasına rağmen vermiş olduğu somut örneklerle de, kapitalizm ve emek sömürüsüne karşı kaleme almış olduğu bir manifestodur. “Tembellik Hakkı” Bu konuda öylesine sert bir bakış açısı vardır ki, 1789 Fransız devrimini sadece bir burjuva devrimi olarak görür ve halkın güle oynaya büyük hayallerle feodalizme ve aristokrasiye karşı yaptıkları ihtilalin bayrağını feodalizmin elinden alıp kapitalist burjuvazinin eline teslim etmiş olduklarını savunur. Lafargue, devrim ile birlikte gelen uzun çalışma sürelerini kürek mahkumları ve kölelerle mukayse eder ve bu çalışma sürelerinin daha acımasız olduğunu, " yoksul ulusların halkının daha rahatken zengin ulusların halkının genelde daha yoksul olduğu"nu söyler. Eserin ismi, kitabın hiç çalışmayıp, yan gelip yatmayı savunduğunu insanlara düşündürebilir. Ancak Lafargue eserinde elbette bunları savunmuyor. O, işçilerin birer köleymişçesine saatlerce çalıştırılıp kanlarının emilmesini ve birtakım filozofların ve din adamlarının böylesi bir çalışma anlayışını kutsamasını şiddetle eleştiriyor (tabii kendi döneminde). Kitabın kaleme alındığı dönemde çalışma sürelerinin 17-18 saatlere kadar çıktığını, çalışmanın bir işkence biçimine dönüştüğünü ve sömürünün korkunç bir düzeye ulaştığını belirtiyor. “Filozoflar, hiç çalışmadan para pul, han hamam edinmek için yoksullara iş verenlere, ‘insansever’ diye alkış tutuyorlar. Bir köyün orta yerinde bir fabrika kurmaktansa, oraya veba tohumları saçmak, su kaynaklarını zehirlemek daha iyidir. Fabrika işçiliğini başlatın, ne neşe kalır ortada, ne sağlık, ne de özgürlük. Yaşamı güzel ve yaşanmaya değer yapan ne varsa, hepsi gitti gider.”
Tembellik HakkıPaul Lafargue · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 202013,3bin okunma
··
138 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.