Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

200 syf.
7/10 puan verdi
·
6 günde okudu
Kitap Kötülük problemine bakışı Felsefik, Hıristiyan Teolojisi ve İslam Dini açısından (İslam Felsefesi) bakmakta ve değerlendirmektedir.. 1.Felsefik açıdan bakıldığında filozofların Kötülüğü Tanrı'dan uzaklaştırıdığı görülmekte.Çok azda olsa bazı düşünürler kötülüğün varlığını Tanrının yokluğuna bağlarlar. 2.Hıristiyan Teolojisi'ne göre iki şekilde incelemekte Augustine ve İrenasauscu.. Augustine izah şekli iki şekildedir.. kötülük ademidir;onun salt bir varlığı olmayıp,iyiliğin yokluğundan ibarettir.İkinci izah şeklide kötülük özgürlük ile bağlantılı olarak,şeytanın insanı kandırması ve düşüş nedeniyle bir ceza olarak dünyaya bulaşmıştır.İrenasauscu izaha göre Tanrının kötülüğe müsade ediş nedeni olarak,insan özgürlüğünün epistemik bir mesafeyi gerektirişi üzerinde durur.Çekilen acı ve ıstırapların,ruh-yapmaya, insanların ahlaken ve manen olgunlaşmasını katkısı vardır.Bir takım sıkıntılar olmasa,sabır, sevgi, şefkat, merhamet ve benzeri duygular da olmazdı.Ayrıca bu olgunlaşma süreci, öte dünyada da sürecek;sonuçta herkes gerçek iyiliğe kavuşacaktır. 3.İslami bakış açısı da üç farklı durumda incelenmiştir.Kuran'i bakış açısı;ana teması imtihan ve terbiyedir.Bilhassa doğal kötülükler.Bazen ceza ve disiplin amaçlı da olabilmektedir.Ahlaki kötülüklerin nedenide insanın sınırlı irade gücünü hatalı kullanmasıdır.Ayrıca bu dünyada gerçekleşmeyen bir adalet varsa öte dünyada mutlaka gerçekleşecektir.Temel ilkede Allah kimseye zülm etmez.İkincisi İslami Felsefe açısından kötülüğün ademiligi,arıziliği ve azlığıdır.Evrende hakim olan iyiliktir.Kötülük azdır buda bir yönüyle maddenin ve bedenin eksikliğinden kaynaklanmaktadır..yani insan özgürlüğünden kaynaklanmaktadır.Ayrıca karşıtlık ilkesi gereği kötülük iyiliğin karşıtı olarak evrenin nizamı için gerekli ve yararlıdır.Tanrısal hikmet tam olarak kavranamaz,sırlar kalabilir.Üçüncü olarak kelami açısından Gazali ile başlayan ve gelenekleşen'mümkün dünyaların en iyisi" teodisesidir.Burada uluhiyetin en iyi yaratma gereği üzerinde durulur.Sonrada bu dünyanın gerçekten en iyi olduğunu ispatlamak için,bir yanda dünyadaki düzenlilikler anlatılır,öte yandan kötülüklerin iyiliklere yaptığı katkı gösterilir.Bunlar kader sırrına da yer verirler.
Kötülük ve Theodise
Kötülük ve TheodiseCafer Sadık Yaran · Vadi Yayınları · 199767 okunma
·
165 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.