Sermaye olarak dünyanın en büyük devletlerinden olan Almanya’nın Doğu ve Batı Almanya olarak ayrıldıktan sonra Federal Almanya olarak birleşme sürecinde geçirmiş olduğu sancıları anlatan bana çok sıkıcı gelen bir kitap. Sıkıcı olmasının sebebi Almanca İsimler, Partilerin çok olması. Olay örgüsünün olmaması. Yazar döneminde çok önem arz eden ama okuyunca pek ilgimi çekmeyen isim ve olayların anlatımına yer vermesi. Her ne kadar sıkıcı olsa da gerek STASİ (Doğu Almanya Gizli Servisi) ile gerekse de BND (Federal Almanya Gizli Servisi) ile kendi vatandaşlarını fişlemesi dosya tutması gibi uygulamaların sosyal yaşamı kilitlediğini gösteriyor. Tüm Doğu Almanlarına birleşim sırasında Batı Almanya tarafından STASİ ile ilişkili gözüyle bakılması, emeklilik haklarının sayılmaması, kamu hizmetine kabul edilmemesi gibi insan hakları ihlalleri içeren uygulamaların olması demokrasiye sancılarla ulaşıldığının açık göstergelerinden.