Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

134 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
7 günde okudu
Kimlik(!)
youtu.be/KX2emE7QB0k Kimlik, son ikiyüz yılın sorunu değil aslında. İnsanlık kavramını yarattığımız günden beri, bütün olayların, olguların, düşüncelerin, inançların dahî ayrışma ve birleşmelerin de sebebi. Zira “ben” tanımlaması kadar, “biz” tanımlaması da kimlikten doğuyor. Hatta “sen" "siz", "o", "onlar" dahi bütün zamirler kimlikten doğuyor. Sosyologlar “Kimlik, insanlığın tekamülü için aşılması gereken bir olgu mudur?” diye soruyorlar. İçlerinden bir grup ise “Yok edilerek kurtulunması gereken bir illet midir?” diye ekliyor. Madem öyle; bir taş da biz atalım kuyuya: “İnsan, bütün kimliklerinden sıyrılarak, insanlığı yüceltebilir mi?” Hatta son zamanların fenomen sorusunu da dahil edelim; “Ben olmadan biz olabilir mi?” “İnsan, bütün kimliğini yok etse, insan kimliğini silebilir mi?”. ... Bunca soru, bunca müşkilat boşa değil elbet! Ama insan da itiraz etmeden duramıyor; “Kim söyledi kardeşim size kimliğin kötü bir şey olduğunu? İnsanlar, kimliği, birleşmek için kullanamazlar mı? “ Öyle ya; "kimlikleri yok ederek birleştirme" mefkuresine sahip olan kominizm’in, pratik sonuçlarını bütün insanlık olarak gördük. Peki kimliklerle bütünleşip de birleşmeyi gördük mü? Bütün kimliklerin üst kimliği ve birleştiricisi olarak “Dünyalı kimliği” gerçekten sadece bir hayal midir? İşte; Amin Maalouf’un eseri, bu soruya “Elbette değil!” diye cevaplayarak başlıyor. Bütün eser boyunca muhatap alınan ve cevap aranan dahası -kısmen de olsa- cevap olunan sorular, bunlar. Cevaplar doğru mudur (?), ona siz karar vereceksiniz; ama, müşkilatın ve soruların doğru olduğu muhakkak. ... Amin Maalouf, Lübnanlı bir Hristiyan Arap olarak doğar. Fransa’ya göç eder, yahut sığınır. Ömrünün ekseriyetini, Fransa’da, bir göçmen veya mülteci olarak sürdürür. Bu hayat, ona, her türlü kompleksleri, kimlik çatışmalarını ve kuramsal fikirlerin eylemsel karşılığını görme imkanı tanır. Dünyayı önce Arap gözüyle, ardından Fransız gözüyle seyreder. Batı Medeniyeti kulağıyla dinler; Doğu medeniyeti duygusu ile hisseder. İnançlarını Hristiyanlık’tan, değerlerini ise İslamiyet’ten alır. Tüm bunlar; birleştirmek gayesinde olan Maalouf’u elbette “öteki” konumuna itilmesine neden olur. Fakat o, özünde “insan” olan fikirlerinden asla vaz geçmez. Anlayacağınız, dünyayı görülebilecek en fazla renkle görür Amin Maalouf. Doğal olarak da bu zenginlikle boyar eserini. ... Okuyucuları Amin’in, ne derece yetkin bir kalem olduğunu elbette bilirler; fikirlerinin olgunluğuna da eserlerinin idelerinden şahittirler fakat bu eserin, tahminlerinin çok ötesinde olduğunu peşinen ifade edelim. ... Bu eseri farklı kılan yapısal bir özellik var. Bu eserde fikirlerin tamamı, nazari perspektiften sunulmayıp hayatın içerisinden başarılı örneklerle eylemselliğe dönüştürülmüştür. Elbette kimlik konusunda en yetkin örnek, mültecilerin zihin dünyası olduğu için -ve dahası Amin’in de bir mülteci olduğu düşünülürse- eserde “mültecilerin ruh dünyasından” bahsedildiği tahmin edilebilir. Hatta eser kaçınılmaz olarak mültecilerle, empati yapılmasını sağlıyor desek mübalağa etmiş de sayılmayız. Öyle ya dünyayı bir de dünyaya sığdırılamayanların gözünden okumak gerekir. Bu, -tabiri caiz ise- “öteki” olma duygusunu bir nebze de olsa tatmak anlamına gelir. — Bütün bu örneklerle yazar, temelde, “Dünyalı Kimliğinin” kuramsal tavrını irdeler. Dünyalı kimliğinin zihinde canlandırdıklarından tutun da bu doktrinin hayata yansımalarına kadar bir çok konuya değinir. Diğer yandan modernizmi “dünyalı kimliğinin” merkezi olarak gören yazar, dinin manevi açlığı tatmin eden yönününü de bu merkezden ayırmayıp dini de modernizm ile birlikte gelecekte baş köşeye oturtur. “Bu noktada yazarın, modernizmin yanında dini nasıl konumunlandırdığını belirtmekten kaçındığını da itiraf edelim. Kendisinin bir takım endişeler taşıması, bu konuyu geçiştirmek için gerekli bir mazeret sayılmaz bize göre. Bu yönüyle bu kaçınmayı bir eksiklik olarak değerledirdiğimizi itiraf edelim.” — Özetle eser; doğu ve batı medeniyetlerini, geleneksellik ve modernizmi, bilim ve dini, evrensel ve yöresel dili, insanlar arasındaki iletişim ve etkileşimi, kimlik çatışmalarını, yönetim şekillerini, siyaset felsefelerini, devlet ve yasa yapısını dahası insanlığın ortak tininin geleceğini ve daha bir çok güncel konuyu ihtiva etmektedir. Her ne kadar uzun cümleler, fikirlerin odağını dağıtıp okumayı zorlaştırsa da bu aşılamayacak bir problem değil. ... Bütün bu konulara -ki bunlar en tümel konulardır, dolayısıyla her insan dolaylı dolaysız merak eder- ilgi duyan arkadaşlar için eser, tam bir hint kumaşı. Hali sebepten eseri bütün okuyuculara muhakkak öneriyoruz. Sevgi ve saygılarımızla...
Ölümcül Kimlikler
Ölümcül KimliklerAmin Maalouf · Yapı Kredi Yayınları · 20197,7bin okunma
··
3 artı 1'leme
·
7,4bin görüntüleme
Arzu okurunun profil resmi
Bir şey sormak istiyorum müsaade ederseniz. Yazarla henüz tanışmadım okuma fırsatım olmadı ama bu "dünyalı kimliği" kavramı çok dikkatimi çekti. Özellikle belirttiğiniz için yazarında kitabında aynı şekilde belirttiğini varsayarak sormak istiyorum bu sorumu. Dünyalı kimliği olarak belirtmek yerine yazar direk "insan" deseydi daha mı ilahi bir kavram olurdu acaba. Sonuçta bizim bir kimliğimiz var zaten herşeyden önce insanız ve dünyaya ait olduğumuzu da düşünmüyorum. "dünyalı kimliği" kavramını kullanmak biraz sekülarist bir tavır gibi geldi bana. Yanılıyor muyum?
Muhammet İkbâl okurunun profil resmi
Yanılmıyorsunuz, yazarın da tam olarak yapmaya çalıştığı şey seküler bir kimlik oluşturmak. Ona göre gelişmişlik modernizm ile özdeş çünkü. Diğer yandan “insan” kimliği, hümanizm fikriyle zaten mevcut. Fakat orada; diğer kimliklerden arınma, diğer kimlikleri terk etme söz konusu ve insani menfaat söz konusu; Amin’in düşünce dünyasında ise bütün kimliklerle ve doğayla bütünleşme söz konusu. Yani birinde terk ediyorsunuz; diğerinde olabildiğince fazla kimliği özümseyerek bütünleşiyorsunuz.
4 sonraki yanıtı göster
Beyzanur okurunun profil resmi
Muhakeme yeteneğimi etkilemeden yapılan ilk inceleme oldu bu. Tebrikler ve teşekkürler 🍀
Muhammet İkbâl okurunun profil resmi
Emeğimizin amacına hizmet ettiğini görmek bizi ziyadesiyle mutlu kıldı. Teşekkür ederiz. 🙏🏻🌹
Bu yorum görüntülenemiyor
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.