Çok net bir şekilde Doğu-Batı çatışmasını işleyen bu eser, olay örgüsü anlamında da oldukça güçlü. Doğu ile Batı arasında kalan Neriman'ın hikayesinin anlatıldığı kitapta; mekanlar kişiler çalgı aletleri ve hatta hayvanlar üzerinden Doğu-Batı çatışması işlenmiş. Bu yönüyle alegorik bir anlatımının olduğu düsünülebilir. Kitapın olay ve içeriği hakkında söyleyebileceklerim genel anlamda bunlar.
Bir başka dikkatimi çeken şey ise kitabın 1931 yılında yazılmış olmasına karşın bilinmeyen onlarca hatta yüzlerce kelimenin olması. Bu durum gerçekten çok üzücü; bir İngilizin, Fransızın, Arabın yüzlerce sene önceki yazılmış kitapları okuyup anlamasına rağmen bizim anlayamayıp sözlük kullanmak zorunda kalmamız...
Olay örgüsü:
Neriman ile Şinasi arasında 7 yılllık bir ilişki vardır ama son yıllarda Neriman çok değişmiş ve batı hayranlığı içerisine girmiştir. Bu yüzden araları açılmıştır. Bir gün babasına doğuyu kediye batıyı ise köpeğe benzettiğini söyler ve babası şu şekilde cevap verir: iki adam düşün biri dışarıda çok fazla hareket ederk çalışıyor olsun bir diğeri ise oturup hiçbirşey yapmadan ilim icra ediyor olsun sence hangisi daha faziletlidir der ve devam eder ilim icra eden hiçbir harekette bulumuyor ama onun yaptığı iş daha mümhimdir" der. Ve bu konuşmadan sonra Faiz bey kızının amacını öğrendiği için ve kendi fikrini beyan ettiği için mutludur. Bu arada Şinasi ile de pek çok anlaşmazlık çıkar aralarında 7 yıllık bağ olmasa ayrılabilecektirler. Günler geçer bir gün yine babasıyla konuşur babasından evlilik için 3 ay ister ve baloya gitmek istediğini söyelr babası kabul eder ve ertesi gün Neriman beyoğluna elbise almak için mağazaları dolaşır ama bir türlü karar veremez ve dayısının kızlarından yardım istemeye gider, oraya gittiğinde yaşlı bir kadın görür kadın derbeder haldedir ve nedenini Nerimana da anlatırlar;
Kadının rus bir kızı vardır kız önceleri rus bir sanatçının eşidir ve fakirdirler ve çok mutludurlar lakin bir süre sonra kadın değişir ve batı hayranlığı başlar ve bir gün zengin bir rumla evlenir ama bu evlilik ona
hiçbir zevk vermez eğlendiği kişi iyi biri değildir ve zengin ortamlardaki insanların sahteliği onun canını sıkmaya başlar ve bir gün eski sevgilisinin kendisi kabul etmesini ister kendinin bir alçak olduğunu söyler ama adam hiçbir şey söylemez ertesi gün intihar eder. Bu hikayeyi duyan Neriman kendine gelir ve bu olay onun için bir dönüm noktası olur ve babasına gidip bundan sonra bir daha böyle şeyelr yapmayacağını bildirir hikaye böyle sonlanır...