Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

576 syf.
·
Puan vermedi
Bir replikle başlamak istiyorum bu incelemeye. Bir film sahnesinde kadın konuşmacıya şunu sorar: —Tanrı’nın bir mesajı olsa, hepimiz için tek bir mesajı gönderse ve bu tek satırlık bir mesaj olsa sizce bu ne olurdu? Konuşmacı: -Bunu dört kelimeye sığdırabilirim. HEPİNİZ BENİ YANLIŞ ANLADINIZ! Üç semavi din. Hıristiyanlık-İncil Musevilik-Tevrat Müslümanlık-Kur’an Hepsi Ibrahimi dinlerdir. Kökenleri insanlığın yaşamına dair rehberlik yapmaktır. İncil’in ilk emri; “Sev!” Tevrat’ın ilk emri; “Yaşat!” Kur’an’ın ilk emri; “Oku!” Hıristiyan sevmedi, Yahudi yaşatmadı, Müslüman okumadı. Açık mesajları durmadan kurcalayan halk, başkası öğrensin de öğrendiğini süzsün, en sade halini bana anlatsın diye alimlere ve ne dediklerine körü körüne bağlanan bir halk ile ayakta duran bir din ismi hep var ama o din anlatılan ve yaşanan DEĞİL, adetleştirilmiş toplum dinidir. Bütün dinler temelde aynıdır. İncil’de değişimler, Tevrat’ta üstün ırk (Yahudi ırkı üstündür) inancı ve islamda yorumlarla oluşturulan mezhep inançları ile din iki kısma ayrılmıştır. Bir siyasetçilerin tekelinde olan sömürü ve itaat ve din adamlarının elinde olan kazanç dini. Diğeri Allah’ın bize gösterdiği rehber din. Temelde hiçbir halk İbrahim ve hayatını anlamaya dair bir çabada olmaz. Her peygamber kendinden önceki peygamberleri örnek verip onları tasdiklerken halk bunu yapmaz. Halk birini kabul ederken diğerlerini bir millet bir ırka ait gösterir. Oysa bu bir iktidar savaşı değildir. Allah belirli dönemlerde kullarına doğru yollar için yol gösterici seçmiştir. Bu yol göstericiler asla bir birine karşı olmaz. Ama inananlar bunun tersini yaşar. Ayrışmak, düşüncesizliğin verdiği bir vesvesedir. Çünkü insan en çok bilmediğine düşmandır. Ali Şeriati bu kitabında hac yolculuğuna değinir. O İbrahim’le buluşmak için onun rolüne bürünür. Her şeyin başladığı, Allah’ın “Evimi inşaa et!” siye emir verdiği Mekke’de. Öncelikle İbrahim’in inanç arayışı ve buluşuna değinmek gerekiyor. İlk insandan beri insan inanmaya ihtiyaç duyar. Bu fıtrat özelliğidir. İnsanın kendi fıtratında var olan duyguları red etmesi o duyguların olmaması anlamını taşımaz. Bunun için türlü -izm’ler toplumda zamanla yer edinmiş olsa da aslında herkes inanç arayışındadır. Allah İbrahim’e arayışını düşünce yolu ile buldurur. Ali Şeriati’nin konferans konuşmalarında ele aldığı ve sonra kitaplaştırılan bu konu dolaylı yollardan anlatılır kitapta. Ali Şeriati, bir konuşmasında hz. İbrahim’i anlatır, birinde İslam’ın felsefesine dair Satre ve Camus görüşlerini, birinde hacda olur, birinde mikatta durur, bir yerde Arafat’tadır, bir yerde şeytan taşlar, bir yerde tavaf ve saydadır, bir yerde hz. Hüseyin’in haccı adaletin olmadığı masumlara olan borcu için yatıda kesmesiyle var olur, birin de Hz. Fatma ile nübüvet evindedir, birnde Medine olan Yesrip’i düşünür, birinde kur’an ayetlerine bakar... çok geniş bir alanda İbrahim’in hepimizle olan bağına değinir. Ve sitem eder. Neden onu daha çok tanımıyoruz? Kimdir İbrahim? Hz. İbrahim’in kur’an’da geçen hayatına dair bilgiler. Kur'an'da birçok ayette ismi geçer ve bir peygamber olarak kabul edilir. Öyle ki ona "Allah'ın dostu" manasına gelen Halilullah sıfatı verilmiştir. İbrahim'in "Hanif", Allah'ın birliğine, ortağı olmadığına inananların dininden olduğu kabul edilir. İslam'da Âdem'le başlayıp Muhammed'le sonlanan peygamberler zincirinde önemli bir etki yaratmış bir peygamber olarak görülür Yahudilikte, Tanrı ve İbraniler arasındaki özel anlaşmayı yapan, erken Yahudiliğin kurucu babasıdır. Hristiyanlıkta, Yahudi olan veya olmayan tüm insanlara gelmiş ilk uyarıcıdır Hz. ibrahim. İlah arayışı konusunda Hz.İbrahim için kur’an’da şöyle söz edilir. “Üzerine gece karanlığı basınca, bir yıldız gördü. “İşte Rabbim!” dedi. Yıldız batınca da, “Ben öyle batanları sevmem” dedi.” En’âm Suresi -76.ayet Ardından Ay'ı, (etrafa aydınlık saçarak) doğar görünce: "Bu benim Rabbim" demiş, fakat o da kayboluverince: "Andolsun" demişti, "Eğer Rabbim beni doğru yola erdirmezse gerçekten sapmışlar topluluğundan olurum." En'am Suresi, 77. ayet Sonra Güneş'i (etrafa ışıklar saçarak) doğar görünce: "İşte bu benim Rabbim, bu en büyük" demişti. Ama o da kayboluverince, kavmine demişti ki: "Ey kavmim, doğrusu ben sizin şirk koşmakta olduklarınızdan uzağım." En'am Suresi, 78. ayet "Gerçek şu ki, ben bir muvahhid olarak yüzümü gökleri ve yeri yaratana çevirdim. Ve ben müşriklerden değilim." En'am Suresi, 79. ayet Rabbi ona: "Teslim ol" dediğinde (O:) "Alemlerin Rabbine teslim oldum" demişti. Bakara Suresi, 131. ayet İşte Hz. İbrahim böylece alemlerin rabbine yönelmiş ve putları red etmişti. O sadece elle yapılan putlardan değil, zihinsel putlara da resti çekmişti. Bu olay tefsirlerde şöyle anlatılır. Hz. İbrâhim’in kavminin dinî bir bayramı vardı; her sene kırda toplanarak bu bayramı kutlarlardı. Bir defasında yine bayram şenliğine giderken İbrâhim’i de götürmek istediler. İbrâhim hasta olduğunu ileri sürerek bayrama katılmadı ve halk kıra çıktıktan sonra puthaneye giderek büyük put hariç hepsini kırdı. “(Onlar gidince) İbrâhim putları paramparça etti, belki ona başvururlar diye büyük putu bıraktı.” “(Dönüp durumu gören) putperestler, “Bunu tanrılarımıza kim yaptı? Muhakkak o, zalimlerden biridir” dediler.” “Bazıları, “İbrâhim denen bir gencin bunları diline doladığını işitmiştik” deyince, “O halde, onu hemen insanların önüne getirin, belki birileri şahitlik eder” dediler.” Enbiyâ Suresi - 58-61 . Ayet Putperestlik, heykele tapmak değildir; yakuttan, hurmadan, tahtadan, hamurdan yapılan bir heykele ibadet etmek değildir. Putperestlik, sosyal durumu tanrılar ve din aracılığıyla meşrulaştırmaktan ibarettir. Kur’an bizim tarihsel hayatımıza ışık tutan bir cevherdir. Sure adları bile Hud, İbrahim, Yusuf, Muhammed, Ad, Meryem... gibi isimler alarak geçmişi bilmemiz ve ders almamız konusunda diretir. İslam dininin mantık dini olmasının en büyük işaretlerinden biri sosyolojide baş kaldıran ilk sahabe olan Ebuzer’in düşünerek hak arayışına girmesiydi. Ali Şeriati bu kitabında şii kimliğinde çok kalmıştır. Bunu hissetmemek mümkün değildir. Fakat islamın yorumlanan yapılana da şöyle değinir. “İslam Şiilik ve Sünnilik diye bölünmez. İslam’ın Şia’sı, Ehlisünneti olmaz; İslam bir tek İslam’dır. Anlama şekli değişir. İleri ve diri İslam ya da donuk ve sapık İslam vardır. Bu kadar!” Yani onun şiiliği taraf tutması bizi kitaptan uzaklaştırmaz. Uzaklaştırılmamalıdır. Çünkü en bilgileriyle büyük bir sosyal statükoyu okur. Hac için tespitleri şu şekildedir. Hac zenginlerin Allah’a verdiği bir vergi midir? Oruç, namaz, haç insan şuur ve bedeninin güç etmesiyle insanlık ve tarihin dirilişidir. Bir engel durumda nasıl bir yer ibadetler yapılmıyorsa hacda yapılmaz. Hac bir tevhidin inanışın inşasıdır. Hadi bir varoluştur. Hac bilincin inşasının taklididir. Hac tahkiki imana erişmede tefekkürdür. Tüm bunların yanında haç asla ömrün sonunda bile olsa parayla gidilen, taklit edilen çıkar değildir. Hacca gitmek zenginliği para değil, bilinç zenginliğidir. Çok geniş konuları kapsayan bir kitap. Sadece İbrahim’i bulmuyorsunuz. İbrahimi ilgilendiren her şeyi buluyorsunuz. Ve İbrahim’den sonra her peygamber onun yıktığı sosyal putlara attığı darbelerdir. Tevhidin yeniden doğuşu ve dirilişidir. Genel olarak tekrar hatırlatmam gerekirse; Satre’nin inancından, arkadaşlıklarından ve felsefenin temelde bulunan tüm inanma ilkelerine değinir. Camus’un düşüncelerini anlatır. Platon’un mağara benzetmesi ile uyanışı anlatır. Peygamberin hayatına değinir. Kur’an’ın mucizelerine değinir. Hz. Ali ve evlatlarının yetiştirilme ve düzen için çabalarını anlatır. Bugün konuşulan gerçek ile bozulmuş, dayatılmış islamın yaşadığı evrelere değinir. Dolu dolu bir kitap. Anlattığımdan ve anlatmak isteyeceğimden fazlasıdır. Büyük bir sosyoloji tanımı ve tesbiti görmek istiyorsanız bu kitabı muhakkak okumalısınız. Unutmayın! Okumadığınız gün karanlıktasınız. Karanlıklara fener tutanların görebildiği ve sizin görmenize izin verdiği yerde kalmayın. Malcom X’in dediği gibi. Bütün uyuyanları uyandırmak için bir uyanık yeter. Keyifli okumalar!
İbrahim'le Buluşma
İbrahim'le BuluşmaAli Şeriati · Fecr Yayınevi · 2012136 okunma
·
534 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.