Okumayanlar için söyleyeyim, kalınlığına bakıp daha fazla ertelemeyin. Çünkü okuduğum klasikler arasında en akıcı kitaplardan oldu. Şu uyarıyı da yapmam gerekiyor, enerji bulaşıcıdır ve kitabı okuduktan sonra birkaç gün Oblomov'un ruh hali size de yansıyabilir.
〰️
Oblomov üşengeç, her işini erteleyen, hatta erteleyip erteleyip en son ertelemeye bile üşenen, rahatlıktan rahatsız bir karakterdir. Başlarda bu böyle devam ederse, devam edemeyiz dedim. Ben de okumaya ara verip ertelerim diye düşündüm. Yer yer çok kızdım Oblomov'a ama sonra okudukça anlamaya başladım ve ardından da sevmeye...
Oblomov'un en yakın arkadaşı Ştolts ise tam zıt bir karakterdir. Oblomov bütün varlığıyla Ştolts'a karşı bir isyan niteliğindeydi. Ve üşengeç olmasını bir kenara bırakırsak zekaca başkalarından geri kalır yanı yok ama uyumaktan kafası pasalanmıştır. Dürüstlüğü, saf ve temiz yüreğiyle onu bir de aşık olunca görün:))
〰️
"Bu kitapta önemli olan Oblomov değil, Oblomovluktur."
"Rusya üç devrim geçirdi, ama gene de Oblomav'lar kaldı;" asıl alatılmak istenen bir kitle, bir düzendir bu kitapta.
Oblomovluk, bilinçli bir tembellik/atalet halidir. Bir uyuşukluk değil, aksine fazla uyanıklık, her şeyin farkında olma, bir adım ötesini görme halidir. Ancak tüm bu farkındalık dolayısıyla sonunu gördüğü yolda ilerlemek istememenin getirdiği bir tükenmişlik ve kendini gerçekleştirememedir.