·90 syf.····Okunma: 01 Aralık 2021 05:40 Bu sene çok popüler olan ve hakkında "Şaheser!" "Böylesini okumadınız!" gibi büyük cümleler kurulan bu minik novellaya ben de büyük bir beklentiyle başladım. Beklentimi karşıladığını söyleyemem ,ama okumak zaten 2 saatimi aldı ve anlamasını bilene verdiği msj güzeldi. Fakat arka kapağında yazan " Kitaplara,okumaya ve aşka dair bir kitap." sözünü tam olarak karşıladığını düşünmüyorum. Aşka dair hiçbir şey bulamadım ben. Kitaplara duyulan bir aşk var derseniz de aşkın bu kadar hastalıklı bir duygu olmasını reddediyorum:) Aşk özgürleştirmeli,tutsak etmemeli kanımca. Kitaplara duyulan hastalıklı ve hüzünlü bir tutsaklık öyküsüydü. BUNDAN SONRASI SPOİLER! Kitapta Carlos Brauner ve Bluma Lennon adında iki kitap tutkunu insanın hikayesini başkalarının ağzından dinliyoruz. Fakat kitap tutkunu demek hafif olur zira açılış cümlesi :"1998 ilkbaharında Bluma Lennon,Sohodaki bir kitapçıdan Emily Dickinson'un Şiirleri'nin eski bir baskısını aldı ve köşebaşında tam da ikinci şiiri okumaya başladığında bir arabanın altında kaldı." şeklinde başlıyor. Bundan sonra öğreniyoruz ki Bluma bir edebiyat profösörüymüş ve hayranı olduğu Emily Dickinson'un kitabını okurken bir araba altında kalmayı yeğlermiş. Nitekim arzuladığı kadere kavuşmuş olmuş. Bluma öldükten sonra yerine göreve getirilen başka bir akademisyen rahmetli meslektaşı Bluma'ya gelen garip bir kitap kargosu alıyor. Bluma bir konferansta tanıştığı Carlos isminde bir kitap koleksiyonerine "Gölge Hattı" adlı kitabı hediye etmiş. Carlos ise kitabı sahibine geri yollamış. Garip olansa kitabın üstünün çimento ve tozla kaplı olması. Akademisyenimiz ise bu yerine geç ulaşan kitabın olayını merak edip kitabı sahibine, yani Carlos'a iade etmek için bir yolculuğa çıkıyor. Sonrasında Carlos'a ulaşmaya çalışırken konuştuğu insanların ağzından Carlos'un kitaplarla olan hikayesini dinliyoruz. Carlos adeta bir kitap sapığı diyebiliriz ve de tsundoku yani kitap istifleme hastası. Okurken dehşete düşüren cinsten bir hasta bence Carlos öyle ki tüm dünyası kitap biriktirmek ,kitap satın almak ve kitap okumaktan ibaret. Bu uğurda aslında hayatı boyunca kendini yalnızlaştırmış müzayedelerde almak istediği kitaplara en yüksek fiyatı verip tüm kitapsever dostlarını küstürmüş. 19.yydan önce yazılan kitapları elektrik o zaman icat edilmediği için mum ışığında okuyor(beni etkileyen bir detaydı ben de artık öyle yapacağım okuma hazzımı arttırmak için:D) Evinde artık kitaptan adım atılmadığı için arabasını arkadaşına hediye edip garajını da kitaplarına ayırıyor ve banyosu bile kitapla dolu olduğu için kitaplar buhardan zarar görmesinler diye yaz kış soğuk suyla duş alıyor.(yok deve!) 20 bini aşkın kitabını arayıp bulması ise çok çok zor olduğu için kendine has bir arşivleme yöntemi icat etmeye çalışıyor. Basım yılına,yazarlara, tarihine vs.ayırmak gibi sıradan bir düzenleme değil ama bu. Carlos'un birbiriyle kavgalı yazarların kitabını aynı rafa koymama gibi katı prensipleri var.( Bu yaptıklarına yok artık diyorsanız buraya kadar daha hiçbir şey okumadınız.)Bir gün evinde yangın çıkıp kitaplarının bir kısmı ve en önemlisi arşivleme belgeleri yanınca kelimenin tam anlamıyla deliriyor. Kitaplarını alıp Uruguay'a deniz kenarında kuş uçmaz kervan geçmez bir yere gidiyor. Sonrasını anlatmayayım kitap anlatsın.Finalde de Bluma'ye geri dönen kitabın neden ve nasıl döndüğünü öğreniyoruz zaten. Şimdi eğri oturup doğru konuşursak bu kitaptaki Carlos'un kitap sevgisi bana zerre geçmedi ya da vay bee işte gerçek aşk gerçek tutku bu demedim. Ne dünyaya ne tek bir insana faydası olmayan aciz zavallı bir adamdan başka bir şey değil dedim ve Carlos'a sadece acıdım. Bana göre bu kitabın bize anlattığı şey; herhangi bir şeyi hayatımızın tek anlamı yapmamalı,bizi ele geçirecek kadar fanatiği olmamalıyız. Zira kitaptaki insanların futbol için, siyaset için birbirini öldüren holiganlardan hiçbir farkı yoktu. Kitaplar güzeldir hep olmalılar.Her kitap yeni insanlarla tanışmak,yeni yerlere gitmek, yeni yollar bulmak yeni yerlerden bakmaktır hayata. Ama Carlos gibi tutup da kitapları veyahut başka bir şeyi araç değil amaç olarak kullanırsanız günün birinde delirir kitaptan ev,kitaptan dünya yapar sonra da o dünyayı başınıza yıkarsınız:D kıssadan hisse eyyorlamam bu kadardı teşekkürler Carlos sayende elimdeki kitaplar bitmeden yenilerini alıp kitaplığa dizme davranışıma son vermeye karar verdim:)