'Farklı güneşlerin ışıkları farklıdır, ama tek bir karanlık vardır.'
9/10
·344 syf.··
Beğendi
·
2021 13. kitabı
Spoilersız kısım: İthaki Bilimkurgu serisinin bir kitabını daha bitirmiş oldum. Öncelikle yine hep söylediğim gibi bu kitapta da Sunuş kısmını kitabı bitirmeden okumayın! Kitabın başını sonunu, anafikrini taşıyor bunlar. Sonra kitaptan keyif meyif alamazsınız. Kitap ilk başta karmaşık geliyor. Anarres nereydi Urras nereydi, isimler karmaşık, bölümler karmaşık vs... 13 bölümden oluşuyor kitabımız. Yaklaşık 4-5 bölüm okuyunca sistemi anlıyorsunuz. Sonrasında yazarın iletmek istediği fikirleri güzelce anlıyorsunuz. Spoiler verelim: Bülent Somay'ın sunuş notu aslında kitabın temalarının özeti niteliğinde. Anarşizm ütopyasının (ki tam bir ütopya değil, kuraklık, hastalık vs. nedenlerle) ve günümüz dünyasına benzer 'arşist' devlet yapısının objektif bir kıyaslamasını okuyoruz kitap boyunca. Bir bölüm Anarres'te yaşananları bir bölüm Urras'ta yaşananları okuyoruz. Dünyalar: Anarres 'Odo' isimli bir liderin önderliğinde başlayan bir isyan ve bu isyanın sonucunda gelen devrim sonucunda göç edilmiş olan Urras'ın ay'ı ve bir anarşizm dünyası. Anarres aslında tam bir ütopya değil. Kuraklık, açlık var. Zengin fakir yok. Eğer sezon iyiyse herkes tok, sezon kötü geçtiyse herkes aç. Urras ise tam tersi zenginler çok zengin, fakirler ise fakir. Arada bir uçurum var. Urras ise Anarres'in ay'ı :) günümüz dünyasına bayağı bir benzeyen bir gezegen. Aynı zamanda Mülksüzler evreni içerisinde tam olarak günümüz dünyasını temsil eden ilk ve en eski insan yaşamı olan 'Hain' gezegeni de bulunuyor. Diğer konular ve düşüncelerim: İnsanlarlar öncelikle Hain'den Urras'a sonrasında ise Urras'dan Anarres'e göç etmişler. Tabii Anarres'e gidenler Odo'cu bir grup. Nüfusları bir hayli az. Diğer insanlar Urras'ta kalmaya devam ediyorlar. Kitap genel olarak Anarres ve Urras'ın bir kıyaslaması olarak yazılmış. Ne anarşizm'i övüyor ne kapitalizm'i. Ne anarşizm'i yeriyor ne kapitalizm'i. Objektif olduğunu düşünüyorum. Siz de kitabı okurken ah ömür boyu şurada yaşasam demiyorsunuz. En azından ben demedim. İnsanın olduğu yerde sorun hep var. Devlet olsa da olmasa da. Kaynaklar sınırlı. Bu kaynakları ya Anarres'te olduğu gibi eşit olarak kullanacağız ki böyle olduğunda yönetici kavramı olmuyor ve toplum ileri bir seviyeye çıkamıyor; ya da devletçi düzene devam edip birilerinin ekmekten büyük pay almasına izin vereceğiz, özgür olmayacağız, mülklerin, eşyaların, paranın ve markaların kölesi olacağız, fakirlerin fakir kalmasına göz yumup toplumsal kalkınma ile birlikte refahın artmasını bekleyeceğiz. Kitap böyle düşüncelere bizi çekiyor. Okuması zaman zaman zor olsa da tavsiye ediyorum canlarım. 9.5/10
1000Kitap
MülksüzlerUrsula K. Le Guin · Metis Yayınları · 202215,6bin okunma
·
114 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.