Müzik dehasının birçok farklı boyutu
var. Besteci Johann Sebastian Bach’ın
(1685–1750) durumunda ise anatomik
bir özellik onun virtüözlüğüne katkı
sağlamış olabilir. Bir Alman bilim
dergisinde yayımlanan araştırmada,
anatomist ve müzisyen Andreas Otte –org ve klavsen çalmakta üstün yete-
nek sahibi– Bach’ın klavye üzerinde
olağandışı bir erişime sahip olduğu
sonucuna vardı.
Tarihçilerin bestecinin iskeletine
ait olduğunu düşündüğü fotoğraftan
(sağda) yola çıkan Otte, Bach’ın elinin
boyutu (bilekten parmak uçlarına kadar
21,5 santimetre) ve tam açılmış hâldey-
ken başparmaktan serçeparmağa 26
santimetreye ulaşabilen erişim alanını
hesapladı. Ve Otte bu ölçümlerden ha-
reketle, Bach’ın 12’li olarak adlandırılan
–12 beyaz tuştan oluşan– pozisyona hâ-
kim olduğu sonucuna vardı.
“Karış boyutunun bir müzisyenin
sanatıyla ne derece ilgili olduğunu tam
olarak bilemeyiz,” diyor Otte. Ve araştır-
masının, Bach’ın müzikal hünerlerini
yalnızca ellerinin erişim alanına bağ-
lamak olarak algılanmaması gerektiği
konusunda ısrar ediyor. “Bu büyük say-
gısızlık olur.” —INES BELLINGER