Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

KURAN'A GÖRE SORGULAMAK YASAK MI? Ateistlerin iddialarına göre Kuran’da Maide Suresi 101 ayette “ SORU SORMA- SORGULAMA” deniliyor başka ayetlerde ise “DÜŞÜN” deniliyor. Kuran sorgulamayı yasaklayıp aynı zamanda da DÜŞÜN MÜ diyor? Bu bir çelişki midir? Şimdi detaylar için konuyu Kuran’a arz edelim ve Maide Suresinin 101. ayetini inceleyelim; Mâide, 101.. Ayet: İnananlar, açıklandığı vakit hoşunuza gitmeyecek şeyler hakkında sorular sormayın. Kuran’ın ışığında sorarsanız size açık olurlar. ALLAH özellikle onlardan söz etmedi. ALLAH Bağışlayandır, Halimdir. Öncelikle bir müminin, imanının gereği olarak hayatında iyi ve kötü standartlarının Allah tarafından konulacağını bilmesi gerekiyor. Müminler Allah tarafından konulan yasaları Elçi aracılığıyla Kuran’dan öğrenir. Elçinin din adına hüküm verme yetkisi yoktur. Tüm müminler gibi kendisi de emir ve yasaklara harfiyen uymakla yükümlüdür. Gerek Hz Muhammed olsun gerekse diğer tüm Elçiler olsun kendilerine sorulan dini hüküm gerektiren sorulara vahiyle cevap vermişlerdir. Şimdi Hz. Muhammed Kuran da olmayan bir CEVABI yani VAHYİ soruları kendi cümleleri ile YANITLAMIŞ OLABİLİR Mİ? Tabi ki hayır. Din adına hükümleri yalnızca Allah verdiği için Hz Muhammed’de vahyi sorulara cevap için Allah’tan vahiy gelmesini beklemiştir. İşte tam olarak Maide suresi 101 ayette burada devreye giriyor. Allah’ın vahiy olarak bildirdiği her konu uyulması gerekli bir EMİR olması sebebiyle Rabbimiz Elçiye/Hz Muhammed’e sorulan sorulara da Kuran ile cevap vermesini bildirmiştir. İddia edilenin aksine Maide Suresi 101. ayette sorgulamayın denmiyor “tesu’kum:sizi üzecek” yani yeni dini yükümlülükler getirecek sorular sormayın deniliyor. Kuran’la gelen yasaklar emirler sizin için yeterlidir, Allah sizin için kolaylık diler zorluk dilemez (2/185) demektedir. Ayeti sorgulamayın olarak algılayan zihniyet ise tamamen samimiyetten ve mantıktan uzak davranmaktadır. Çünkü insanlar sorgulamaktan, düşünmekten ve cevap bulmaktan asla “ÜZÜLMEZLER” bilakis sevinirler ve insanı diğer canlılardan farklı kılan AKIL VE DÜŞÜNME özelliği ile SORGULAMAKTAN haz duyarlar. İnsanları üzen ise yasaklarla kısıtlanmasıdır. Rabbimizde yarattığı kulu en iyi bilen olduğu için Kuran’da açıklanmayan her şeyin AFFETİKLERİ KAPSAMINDA OLDUĞUNU BİLDİRMİŞTİR. KURAN’IN MUHATABI AKILDIR. Şimdi Kuran’ın düşünmeye ve sorgulamaya verdiği önemi örnek ayetlerle inceleyelim; Kuran’da cehenneme gidecek olanların pişmanlıklarından ve Allahın bunlara nasıl cevap vereceğinden haber veriliyor. Fatır suresinin 37. ayetine göre cehennemlikler şöyle diyecekler: ”Rabbimiz! Bizi çıkar, (önce) yaptığımızın yerine iyi işler yapalım! Yine Fatır suresinin 37. ayetine göre Allah bu insanlara şöyle cevap verecektir: ”Size DÜŞÜNECEK kimsenin düşünebileceği kadar bir ömür vermedik mi?” Demek ki cehenneme gitmemek için… doğru yolu bulmak için DÜŞÜNMEK gerekiyormuş. “…Siz hiç düşünmüyor musunuz?” (Ali İmran Suresi | 65) “…Hâlâ akıllanmayacak mısınız?” (Enam Suresi | 32) …. [Bkz…. Araf Suresi | 169, Yunus Suresi | 16, Hud Suresi | 51, Yusuf Suresi | 109, Enbiya Suresi | 10, Enbiya Suresi | 67, Müminun Suresi | 80, Kasas Suresi | 60, Saffat Suresi | 137, Yasin Suresi | 68, Enam Suresi | 32, Hadid Suresi |17] “…DÜŞÜNEN BİR TOPLULUK İÇİN âyetleri böyle ayrı ayrı açıklıyoruz.” (Rum Suresi,28) “Yine şöyle derler: “Eğer kulak vermiş veya AKLIMIZI KULLANMIŞ OLSAYDIK, şu alevli ateştekilerden olmazdık.” (Mülk Suresi, 10) “ALLAH AKILLARINI KULLANMAYANLARIN üzerlerine pislik yağdırır.” (Yunus Suresi, 100) Düşünmeye çağıran Kuran aynı zamanda da sorgulamayada davet etmektedir. Şimdi Kuran’ı bir bütün olarak değerlendirdiğimizde Kuran ortaya şöyle bir görüş koyuyor : Bazıları sorgulamak günahtır tarzı şeyler söylüyorlar. Bu iddialar doğru değildir. Genel olarak sorgulamanın yanlış olduğunu söylemek Kuran’a göre mümkün değil. Kuran’a baktığımızda sorgulamayı teşvik eden birçok ayet olduğunu görüyoruz. Kuran bizden neleri sorgulamamızı ister ? İşte bir kaç örnek: -Kuran evrenin yaratılışını sorgulamamızı ister (Enbiya Suresi, 30) -Kuran insanın yaratılışını sorgulamamızı ister (Kıyame Suresi , 37) -Kuran atalarımızın dinini sorgulamamızı ister (Bakara Suresi, 170) – Bir kitap Allah katından olması gerekiyorsa hangi şarta uyması gerekiyor? Kur’an bizzat Kuran’ın kendisini sorgulamamızı ister (Nisa Suresi, 82) -Kuran peygamberi sorgulamamızı ister (Yunus Suresi ,38) -Bir din doğru ise neden tek tanrılı olması gerekiyor? (Enbiya Suresi,22). Mesela Kuran’da Hz. İbrahim’in kıssasına baktığımızda bu kıssanın tamamen bir sorgulama sürecini anlattığını görüyoruz. Örneğin; Hz. İbrahim güneşin battığını görüyor ve öyleyse bu Rabbim olamaz diyor. Allah bize bunları boşa anlatmıyor ? Bize, aslında sorgulayarak gerçeklere ulaşılacağını öğretiyor. ”Eğer kulumuza indirdiklerimizden herhangi bir şüpheye düşüyorsanız, haydi onun benzeri bir sure getirin, eğer iddianızda doğru iseniz Allah’tan gayri şahitlerinizi (yardımcılarınızı) da çağırın.” (Bakara Suresi, 23) Eğer daha iyi bir sure yazılabilirse Kuran Allah kelamı olamaz. Bu meydan okuma Kuranı test edilebilir bir kitap yapıyor. Özetleyecek olursak Kuran’a göre sorgulamak yanlış yada yasak değildir. Kuran taklidi bir imanı değil bilakis akla dayanan düşünerek bilinçli bir eylem olarak edinilen imanı kabul eder. Sorgulamadığın sürece gerçekten iman etmiş olmayacaksın...
·
200 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.