Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Yüce Allah başka bir hakikati açıklarken hüküm olarak daha güçlü olmak üzere şöyle buyuruyor: "Yu-licu'l Leyle fi'n Nehari ve yulicu'n Nehare fi'l Leyli / Geceyi gündüze katar, gündüzü de geceye katarsın." (Al-i İmran, 27) Böylece yüce Allah bunu bir tür manevi cinsel birleşme olarak nitelendiriyor, çünkü eşya bu ikisinin arasından, onların ilişkilerinden türer. Bu anlamı şu sözleriyle de pekiştirir: "Yuğşi'l Leyle'n Nehare / Geceyi, gündüze bürüyüp örten." (A'raf, 54) Bu cümle, şu ayetteki anlamı çağrıştırıyor: "Felemma teğeşşaha hamelet hamlen hafifa / Eşi ile birleşince (eşini bürüyünce) eşi hafif bir yük yüklendi." (A'raf, 189) Burada yüce Allah kinayeli olarak cinsel ilişkiyi kast etmektedir. Dolayısıyla gece ve gündüzün her biri diğeri için bürüyen, aynı zaman da bürünen konumundadır. Yani her biri diğeri için eş ve koca mahiyetindedir. Buna göre gündüz vakti türeyen her şeyin annesi gündüz, babası da gecedir. Türeyen her şeyin annesi gece, babası da gündüzdür. Şu halde bürüme, çekip çıkarmadan farklı bir' hükme tabidir. Çünkü çekip çıkarma, gündüzün bürüyen ve bürünen olmaktan dönmesi vaktidir, gece de öyle. Ne var ki, sadece bir çekip çıkarmadan söz ediliyor, diğerinden değil. Bunun nedeni de zahirbatın, gayb- görünen âlem, ruh- cisim, harf- anlam ve benzeri durumların varlığıdır. Çünkü bürüme bütünüyle ruhtur, döndürme ise bu bürüme ruhunun cismi konumundad ır. Bu yüzden gece ve gündüz bürüme içinde döndürülüp dururlar, döndürülme içinde döndürülmele-ri gibi. Biri cisim âleminde öbürü de ruhlar âleminde geçerlidir. O halde gündüzün döndürülmesi gecenin bürümesi için, gecenin döndürülmesi ise gündüzün bürümesi içindir. Buna karşılık çekip çıkarma bir kere zikredilmiştir, çünkü erbabına açıktır bu durum. Öbür çekip çıkarmadan söz edilmemiştir, çünkü biri bilinince diğeri de malum olur. Eğer bu döndürme olmasaydı, gözlemleyen kimse bürümenin tekrarlanmasına ihtiyaç duydukça bu durum tekrarlanmazdı. Çünkü bunlardan birinin tekrarlanması öbürün tekrarlanması için olmasaydı, o zaman varlık âleminde cisimsiz ruh veya ruhsuz cisim olacaktı. Böyle bir şey kesinlikle olamaz. Bu yüzden her ikisinin tekrarlanması kaçınılmazdır.
59 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.