Cengiz Aytmayov'un ilk okuduğum kitabı beyaz gemi oldu. Kitaba başladığımda sınav dönemimdi ve bir türlü bitirememiştim. Kısmet bugüneymiş. Kitap bence başından beri okuyucuyu etkisi altına alıyor. Kitap karakterleri; üç evin en önemli erkeği Orozkul, karısı Bekey Teyze, Orozkul'un yardımcısı Seydahmet ve Seydahmet'in karısı Gülcemal. Ve son olarak anne, babası tarafından terk edilen çocuk ile ona sahip çıkan dede ve ninesini görmekteyiz. Kitabın konusu da aslında çocuk ve dedesi etrafında şekillenmekte. Küçük çocuk bir gün balık olmayı ve içinde hiç görmediği babasının olduğuna inandığı beyaz gemiye ulaşmayı hayal eder. Dedesi Momun ise; hamarat, herkesin dediğini koşulsuz şartsız yerine getiren ve sürekli ezilen bir ihtiyardır. Momun torununa masallar, efsaneler ve hikayeler anlatmayı çok sever. Özellikle torununa kimsesiz çocukların ve ormanın koruyucusu Boynuzlu Geyik Ana'nın masalını anlatır durmadan. Çocuk kitabın bir bölümünde masalı bizlere de anlatıyor:) Kitap duygusal bir sonla bitiyor olsa da vermek istenilen mesaj güzeldi bence..