·128 syf.··Beğendi
···Okunma: 10 Temmuz 2022 11:10 ...
𝓚𝓲𝓶 𝓴𝓸𝓻𝓴𝓶𝓪𝓶𝓲𝓼𝓽𝓲𝓻 𝓸𝓽𝓾𝓻𝓾𝓻𝓴𝓮𝓷 𝓴𝓮𝓷𝓭𝓲 𝓴𝓪𝓵𝓫𝓲𝓷𝓲𝓷 𝓹𝓮𝓻𝓭𝓮𝓵𝓮𝓻𝓲𝓷𝓲𝓷 𝓸𝓷𝓾𝓷𝓭𝓮?
...
Rainer Maria Rilke, çok fazla yabancı şair bilmediğimden olsa gerek tanımadığım ama "Bütün Şiirlerinden Seçmeler"ini ara sıra görüp merak ettiğim bir kitaptı. Bu sıralar yabancı şairlerin de şiirlerini okumaya merak saldığımdan kendisiyle bu kitapta tanışmış oldum.
Kitabın içerisinde Rilke'nin farklı şiir kitaplarından toplanan şiirleri var. Ve açıkçası şairin yazım tarzı biraz farklı. Bir edebiyatçı gibi yorumlamaya kalkmayacağım ama okurken diğer şairlerden farkını anlıyorsunuz diyebilirim. Bazı şiirleri daha sıradan bir stilde yazılmışken bazıları manzume -tam doğru mu diyorum bilmiyorum ama düz yazı ile şiir arasında gidip gelen demek istiyorum- gibiydi. Kitapta şiirleri farklı bölümlere ayrılmış, bazı bölümlerdekiler bayağı hikaye gibi ilerliyor ve neredeyse şiirsel bir anlatımla yazılmış düz yazıya kayıyordu.
Şiirin pek de incelenecek bir tür olduğunu düşünmüyorum. Çok özneller bunun için. Ama ben şiirde önce duyguların bana geçmesine bakarım -önemli olan aynı duyguları yaşamam ya da yaşamış olmamdan ziyade şairi hissedebilmemdir ama eğer ben de aynı duyguları o an yaşıyorsam daha da severim- sonra da biraz şekilsel ve fonetik güzelliğine -çünkü düz yazıdan bir farkı olmalı, şiiri zor kılanlardan biri budur bana kalırsa. Bu kitapta şairin duyguları bana geçti, yazarkenki duygularını hissedebildim, bazı şiirleri ve şiirlerinden kısımları o kadar sevdim ve hoşuma gitti ki hem hissiyat hem güzellik bakımından, kitaba 1 puan daha az verecekken vazgeçtim. Neden daha az verirdim, dedim çünkü bazı şiirleri beni etkilediği ve çok hoşuma gittiği halde bazılarını yeterince sevemedim. Ama şiirlerin özellikle hayatla ilgili oluşu hoşuma gitti. Emily Dickinson'ın ardından bir kez de erkek şairden sadece aşk ve kadın vücudu üzerine olmayan bir şiir kitabı okuduğuma sevindim.
Genel olarak sevdiğim, iyi çevrildiğini düşündüğüm bir şiir kitabı oldu. Şiir okumayı sevenlere, şairi sevenlere tavsiye edebilirim. İnceleyen çoğu kişi şiirlerin anlaşılması adına şairi tanımak gerektiğini özellikle belirtmiş. Bu çoğu şair ve şiirleri için geçerlidir. Ben okumadan önce bakamadım ama sonrasında şairi daha yakından tanımayı hedefliyorum...