Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

·
Puan vermedi
Şapka Kanunu Öncesi Durum
Bu kitap aslen İskilipli Muhammed Atıf'ın "Frenk Mukallitliği ve Şapka" kitabını içermekte. Ancak meselenin daha iyi anlaşılması için İskilipli Muhammed Atıf'ın hayatını ve şapka kanunun öncesi yazdığı bu kitap yüzünden başına gelenleri de anlatmakta. Bu nedenle kitap "Batı Taklitçiliği ve İslam" ismi ile yayınlanmıştır. Yani kapsayıcı bir kitap olduğu için farklı bir isimlendirmeye gidilmiştir. Kitabı bu hale getiren yani hazırlayan ise Yalçın Eren'dir Gelelim kitabın içeriğine. Öncelikle kitap İskilipli Muhammed Atıf'ın kabiliyetleri ve hayatı, şapka kanunundan önce yazılmasına rağmen "Frenk Mukallitliği ve Şapka" kitabının nasıl ölümüne sebep olduğu, İskilipli Atıf hocanın Kitap ile ilgili ne tür eleştirilere maruz kaldığı, Kitabın latin harfleri basılmış halini, bir lügat yani sözlüğü ve en sonunda da orjinal Osmanlı Türkçesi ile yazılı halini içermekte. Kitabın başlangıcında İskilipli Muhammed Atıf'ın hayatından anlıyoruz ki bu kitap, yani "Frenk Mukallitliği ve Şapka" kitabı alelade birisinin yazmış olduğu bir kitap değil. İslam fıkhı konusunda bilgili bir insanın elinden çıkmıştır. Şu andan itibaren yazacaklarım ise ana konuyu teşkil eden "Frenk Mukallitliği ve Şapka" kitabı üzerine olacaktır. İskilipli Atıf hoca bu konuya peygamberimiz Hz. Muhammed'in S.A.V. "Bizden başkasına benzeyen, bizden değildir" hadisini temel alarak girmiş. Elbette ki sadece bu hadis değil, çeşitli fıkhi kararlar ve ayetler ile de içeriği desteklemiş. Bu kitap gibi tarihi kitaplarda şunu unutmamak gerekiyor ki ilgili meseleyi zamanın şartları içerisinde değerlendirmek gerekir. Örneğin çoğumuzun ingiliz kadınlarının 1900'lü yılların başında giydiği ucube şeklindeki korselerden filmler sayesinde haberi vardır. Bir giysiyi sadece giysi olarak değerlendirmemek gerekir. Bazı giysiler makam ve mevkiyi, sosyal statüyü, dini ve inancı temsil edebilir. Bu açıdan bakıldığında İskilipli Atıf hoca Şapka'yı dönemin hristiyanlarının giydiği bir sembol olarak görmüş ve fıkhi açıklamasını bu bağlamdan yapmıştır. Bu nedenle Şapkanın günümüzdeki konumu ve çeşitlerini baz alarak kitabı anlamamız mümkün değil. Kitabın yazıldığı zaman düşünülerek kitabı anlamaya çalışmak gerekmekte. İskilipli Atıf hoca meselenin simgeselliğini anlatırken Bayrak gibi son derece önemli bir örnek vermekte. Bir geminin üzerine taktığınız bayrak içindeki malzemeler nerede yapılmış olur ise olsun o geminin kime ait olduğunu gösterir. Sembollerin kullanımı hayatımızda kapladığı yeri düşündüğümüzde hiç de azımsanacak bir şey değildir. Kitap, batı sembolcülüğüne özenmenin yanlışlığını yazsa da bilim ve ilim yönünden batının olumlu yanlarını almanın mahzuru olmadığına da değinmekte. Yani kitabı saf bir batı eleştirisi olarak görmek de doğru olmayacaktır. Bu konuda İskilipli Atıf hoca aşırıya kaçmamıştır. Günümüz dünyasından meseleye baktığımızda ise herkesin aynı fabrikalardan alınan aynı giysileri giydiğini düşündüğümüzde aradaki sınır çizgisi son derece gri hale gelmiştir. Yani neyin gönülden gelerek tercih edildiği, neyin günlük ve doğal bir tercih olduğunu tespit etmek son derece zordur. Ancak meselenin özüne indiğimizde anlamamız gereken şey şu, bir gayri müslim'in kendi inancı gereği giydiği giysilerine ve kültürüne özenmek dini açıdan yanlıştır. Son olarak İskilipli Atıf Hoca'nın bu kitap yüzünden asılmasına gelecek olur isek. Bu olay tarihimizdeki kara bir lekedir. Zira birisinin, inandığı din hakkında ve onun bir hocası olarak yazdığı bir kitap yüzünden idam edilmesi tarihimizdeki kara bir lekedir. İdam kararı alınırken bu kararın, kitabın Şapka kanunundan önce çıktığının bilinmesine rağmen alınması ise tarihimizdeki hukuk garabetleri arasında yerini almasını sağlamıştır.
İskilipli Mehmed Âtıf
İskilipli Mehmed Âtıf
Batı Taklitçiliği ve İslam
Batı Taklitçiliği ve İslamİskilipli Mehmed Âtıf · Neyzen Kitap · 201212 okunma
·
1 artı 1'leme
·
61 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.