Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Necip Fazıl, Cumhuriyet devri edebiyatımızın en önemli şah­siyetlerinden biridir. Hecenin en önemli şairi, tiyatronun usta ka-lemidir. O, -Abdülhak Hamit'ten Yahya Kemal'e, Nazım Hik-met'ten Peyami Safa'ya, Abidin Dino'ya ve nice sanatçıya-yaşa­dığı çağın sanat ve edebiyat dünyasıyla sıkı ilişkileri, tartışmala­rı, ortak yaşantıları olan, sanat ve edebiyat dünyasında derin iz-ler bırakan bir şahsiyettir. Onu okumak, devrin şahsiyetlerini, dergilerini, gazetelerini, yayın dünyasını okumaktır. Necip Fazıl'ı okumak sadece onu okumak değil, yaşadığı çağı, topyekun Ba-bıali'yi okumaktır. Hal böyleyken onun hakkında değerlendirme yapmak, onu bazı tanımlamalara sığdırabilmek oldukça zor. Bu çalışmamda, eserlerinden ve hatıralarından yaptığım alıntılarla Necip Fazıl'ın edebi yönünü ve tenkitlerini okuyucunun istifadesine ve değer­lendirmesine sunmayı amaçladım. Bu eser, 2001 yılında Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Ens-titüsü'nde tamamladığım yüksek lisans tezinin bir bölümü üze-rinde yaptığım çalışma sonucu ortaya çıktı. Necip Fazıl'ın edebi kişiliğini birkaç şiiriyle -ki onlar da Sa-karya Türküsü, Zindandan Mehmed'e Mektup, Muhasebe gibi genellikle ideolojik yaklaşımla öne çıkarılan şiirleridir-anlamak ve yorumlamak mümkün değildir. Fakültenin ilk sınıfındaydık, edebiyat derslerimizin birinde hocamız Prof. Dr. Orhan Okay, Necip Fazıl'ın "Takvimdeki Deniz" şiirini okumuş, bizler de ilk defa dinlediğimiz bu şiirin büyüsüne kapılmış, daha sonra da bu şiiri ezberlemiştik. Hocamızın dersleriyle beraber Necip Fazıl'ın edebi kişiliğinin farkına varmaya başladık. En halis Necip Fazıl hayranı ve taraftarı olduğunu söyleyen-lerde bile "ezber ve sathi yargı"yı görmek hiç de zor değil. Bu durum onu yerden yere vuranlar için de geçerlidir. Algılama ve bilinçlenmedeki bu ezber ve sathilik, belli bir ideolojinin bayraktarı kabul edilen birçok sanatçı ve aydın için geçerlidir. Onların çektiği sıkıntı sadece ideolojilerinin çağa ve şartlara aykırılıklarından değil, doğru ve yeterince anlaşılmama­larındandır. Necip Fazıl'ı seven veya ondan nefret edenlerin onun hak-kındaki değerlendirmeleri de, maalesef oldukça yüzeysel, kolay-cı ve ideolojik yaklaşımların ürünüdür. Türk sanat, edebiyat ve fikir hayatının önemli mimarlarından biri olan Necip Fazıl Kısakürek üzerine birçok kitap yayımlan­mıştır. Bu kitapların çoğunluğu onun hayatı, hatıraları ve ideolo-jisi üzerine kaleme alınmıştır. Ancak, Prof. Dr. Orhan Okay, eserlerinde Necip Fazıl'ın edebi yönünü, sanatını, şirini işleyerek onun edebiyatçı kişiliğini biraz daha öne çıkarmıştır. Necip Fa-zıl'ın değişik mecmua, gazete ve dergilerde -bilhassa onun çı­kardığı Büyük Doğu dergisindeki-farklı zamanlarda kaleme al-dığı yazılarını da Büyük Doğu Yayınevi neşretmiştir. Artık, bir külliyat niteliği taşıyan eserlerinin sayısı yüzü aşmış­tır. Bir edebiyatçı veya edebiyatla ilgili bir okuyucunun bu kadar eser arasında Necip Fazıl'ın edebi yazılarını ve çağının edebiyatçılarıyla yaşadığı hatıra ve polemikleri ayıklayıp bulması, bu yazıları belli bir disiplin içinde takip etmesi biraz zor veya yorucu ... İşte bu çalışmamızın çıkış noktası burasıdır: Hem Necip Fazıl'ın kaleminden edebiyat ve sanat dünyamızı daha iyi tanımak, hem de yukarda bahsettiğimiz ve eksikliğini hissettiğimiz üzere, ideolojiye saplanmış yargılardan sıyrılabildiğimiz kadarıyla Necip Fazıl'ın edebi kişiliğinin öne çıkmasında bir çaba harcamak. .. Bu eserde, Necip Fazıl'ın sanat ve edebiyat sahasındaki tenkitleriyle yine onun kaleminden Tanzimat sonrası Türk edebiya-tının serüvenini bulacaksınız. Edebiyat ekseninde, Türkiye'nin modernleşme süreci ve tar-tışmalarına, bu tartışmalarda edebiyatçılar ve şahsiyetler arasın­da yaşanan polemikler ve hatıralara, Necip Fazıl'ın penceresin-den şahit olacak, belki de birçok konuda ezber bozacak, aykırı bir sesten edineceğiniz bilgiler ve tartışmalar karşısında hayrete düşeceksiniz Necip Fazıl, kendine özgü üslubu olan ve düşüncelerini üs-lubunun her ayrıntısına işleyen bir edebiyatçıdır. Bu nedenle onun görüşlerini alıntı yaparken üslubunu da olduğu gibi (nok-talama, vurgu biçimleri, büyük-küçük harf gibi tercihleri) aldım. Erzurum-Mart 2008
96 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.