Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Kitaptaki bazı bilgiler : *Hristiyanlık ve İslamiyeten önce tarih sahnesinde boy gösteren bir din *kutsal kitap "Avesta", Gata denen dörtlüklerden oluşur. Avesta, Zerdüşt'ün öğretisini dillendiren ve ona iman edenlerin kutsal saydıkları ve tamamının tanrı Ahura Mazda 'dan Zerdüşt' e vahiy yoluyla geldiğine inandıkları kitaptır. *Sasanin devletinin resmi dini olmuştur. * "Ahura Mazda" , varlıkların yaratması sonrasında da onlar üzerinde mutlak hakimi, kainatın devam ettiricisidir ve mevcudattın egemenliğini elinde bulunduran tanrıdır. *Yeştler kitabında Ahura Mazda 'nın yarattığı bir varlık olarak görülen ve kadim bir kökene sahip olan "Mitra" , yemin, ahit, uyuşma, ittifak ve anlaşma gibi anlamlara gelen ilahi varlıktır. Zerdüşt döneminden söz konusu edilmeyen Mitra, Avesta ilahiyatında ahlaki durumların gözetleyicisi, güneşle özdeş tutulan ve ateşle doğruyu ortaya çıkaran tarzda yeniden ele alınmaktadır. *Gatha 'da Zerdüşt, ateşin ahiret günündeki yargılama esnasında iyi ve kötüyü ayıracağını ve onun Ahura Mazda' nın parlak ateşi olduğunu dile getirmektedir. Ateş, Ahura Mazda'nın adeta görünür cephesini sembolize etmektedir. * Kadim İran geleneğinde tanrıyla temas kurmanın yolunun güneşe yönelmesi sonrasında Mecusilikte Ateşgede'lerde ibadet ve tapınmayla gerçekleştiğine inanmaktadır. Ateşin, Ahura Mazda'nın oğlu olarak tapınılmaya ve tazime değer bir varlık olduğu kaydedilmektedir. Ateşin mutlak anlamda yakıtla desteklenmektedir. *Ölü olan her şeyin soğuk olduğu ve ısısını, yani ateşini kaybettiğini ve kirlendiğini kabul etmektedir. * Mitra'nın ateşle ilişkilendirilmesinde onun cezalandırıcı ve yargılagıcı oluşu etkilidir. *Ateşi sürekli canlı tutmaya çabaladıkları ve ateşin huzurunda yanaklarına kadar yüzlerini örterler. Tapınağa girdikten sonra başlıklarını takıp ateşe odun atarlar. *Ateşin huzurunda ibadet etmenin ateşe tapmak anlamına değil de ancak Ahura Mazda'ya onun aracılığıyla ibadet ve tazimde bulunmak manasına geldiği dile getirilmektedir. * Zerdüşt, içinde yaşadığı toplumun dini algısını yeniden şekillendirirken her şeye gücü yeten kadir-i mutlak bir tanrı anlayışı peşinde olmuştur. * ikiz ruh meselesinin kanaatimizce kötülük probleminin kaynağına dair bir çözüm bulma çabasıdır. * Kötülüğün açıkça yaratmaya kadir oluşu ve Ahura Mazda'nın sadece iyiyi yarattığı fikri, sonraki Sasani teolojisindeki mutlak düalite algısının temellerini oluşturmaktadır.
·
43 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.