Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

512 syf.
9/10 puan verdi
·
Beğendi
·
20 günde okudu
Çile...
Çile... Dile kolay iki hece, ama Necip'e gelince anlam bulan bir kelime. Sadece bir kelime değil, bir yaşayış, bir dönüm noktası, bir lütuf ve bir işkence... Üstadın bu büyük eserinde, Çile'sine yakından tanıklık ediyoruz; hayatındaki radikal değişikliklerin şiirlerine nasıl yansıdığına, çektiği acılara, yaşadığı büyük ruhsal buhranına, bu meşakkatli yolculuğuna dahil oluyor ve ona bir yoldaş oluyoruz. Zamanında pek yanlış yaptığını ama bunlardan döndüğünü ve bundan dolayı çektiği acıları, bitmek tükenmek bilmeyen Çile'sini ustaca resmeder Necip Fazıl. Üstadın yaşamını temelde ikiye ayırabiliriz. Yolu, 1934 senesinde Abdülhakim Arvasi Hazretleri'ne çıkar ve hayatı tamamen değişir ve hatta öyle ki önceden yazmış olduğu kimi şiirleri reddeder ve kendine yakıştırmaz. Eserin son kısmında ise Poetika kısmı bulunur (İdeolocya Örgüsü'nün Şiir ve Sanat Bölümü) ve bu bölümde Necip Fazıl, Şair, Şiir, Şiirde Usul, Şiirde Gaye, Şiirde Kütük ve Nakış, Şiirde Şekil ve Kalıp, Şiirde İç Şekil, Şiir ve Cemiyet, Şiir ve Hayat, Şiir ve Din , Şiir ve Müsbet İlimler ve Şiir ve Devlet gibi konularda pek kıymetli görüşler bildirir. Bu bölümde şairin kim olduğunu, neler yapması gerektiğini, neye inanması gerektiğini, şiiri , şiirin nasıl olması gerektiğini, şiirde temel maksadın ne olduğunu, şiirde temelin(kütük) ve estetiğin (nakış) önemini ustaca anlatır, üstad. (Detaylı olarak yorumlara yazacağız) Özetle, Üstadın çektiği Çile'ye, yaşadığı buhranlara tanıklık etmek adına, şiirin ve şairin nasıl olması gerektiğini kavramak adına bu büyük eseri hepimizin okuması lazımdır. Hepimizin hayatı da bir çileden ibaret değil midir zaten? Naçizane yorumlarımız ve incelememiz bu kadardı, aşağıya eserden birkaç şiir bırakacağız, görüşmek üzere! "Zıpkın düşüncelerden kalbim iğne yastığı, Çökecekmiş gibi yer, ayağımın bastığı."
Çile
ÇileNecip Fazıl Kısakürek · Büyük Doğu Yayınları · 201821,1bin okunma
··
1 artı 1'leme
·
434 görüntüleme
satirlardandokulenler okurunun profil resmi
Kütük ve Nakış kısmında şairi şöyle tanımlar üstad : "Madde 1: "Hem kütüğü var, hem nakışı..." Madde 2: "Kütüğü var, nakışı yok..." Madde 3: "Nakışı var, kütüğü yok..." Madde 4: Ne kütüğü var ne nakışı... " Şair, bu 4 sınıftan birine girmeye mahkûmdur. Birinci sınıf, (Omeros) dan (Rembo) ya ve İmreulkays'dan Şeyh Galib'e kadar, ne mektep, ne devir, ne şu, ne bu; bütün fâni ve günübirlik irca ve kıyasların üstünde kanat çırpmış ve mütearifeleşmiş büyük sanatkârlara göredir. İkinci sınıf, şiiri fikre âlet diye kullanan tebliğci mizaçlar... Üçüncü sınıf, pastanın unundan ve has ekmekten habersiz, basit kremacı ve köpükçüler; dördüncü sınıf da, aşağının bayağısı yelteniciler kadrosu... Bu ölçülere, kolayca zihninizde örnek tedarik edebilirsiniz."
satirlardandokulenler okurunun profil resmi
"Ne kervan kaldı, ne at, hepsi silinip gitti, " İyi insanlar iyi atlara binip gitti."
satirlardandokulenler okurunun profil resmi
"Çocukken gün battı mı, bir köşede ağlardım; Nihayet döne döne aynı noktaya vardım."
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.