Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

296 syf.
·
Puan vermedi
Çok bilinen ama anlaşılması noktasında hakettiği yerde olmadığı halimizden belli olan kıssa. Etkilendiğim birkaç noktasına değinsem de tabii ki tamamı etkili olan kıssası. Bir öğreti yolu olarak kıssalar. Kur’an’da; Ashab-ı Kehf Kıssası Zülkarneyn Kıssası Hz. Musa ve Hızır Kıssası Fil Kıssası Hz. İbrahim Kıssası Hz. Yusuf Kıssası Harut ve Marut Kıssası İsrailoğullarının İnek Kesme Kıssası Karun Kıssası Sebe Melikesi ve Hz. Davud Kıssası ... Kur’an kıssalar anlatır. Yusuf Suresi 3.ayet “Biz, Sana bu Kur'an'ı iletmekle, daha önce hakkında bilgi sahibi olmadığın kıssaları en doğru şekilde bildirmiş oluyoruz.” ‎نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ Nahnu nakussu aleyke ahsenel kasası bima evhayna ileyke hazel kur'ane ve in kunte min kablihi le minel gafilin. Kur’an kıssaları anlatma nedenini de açıklar. Allah der ki; Hud Suresi, 100. ayet: “Bunlar, sana doğru haber (kıssa) olarak aktardığımız (geçmişteki) nesillerin haberleridir. Onlardan kimi ayakta kalmış, (hala izleri var, kimi de) biçilmiş ekin (gibi yerlebir edilmiş, kalıntısı silinmiş) dir.” ‎ذَلِكَ مِنْ أَنبَاء الْقُرَى نَقُصُّهُ عَلَيْكَ مِنْهَا قَآئِمٌ وَحَصِيدٌ Zalike min enbail kura nekussuhu aleyke minha kaimun ve hasid. Yusuf Suresi 111.ayet: “Ant olsun ki; onların kıssalarında sağlıklı düşünen temiz akıl sahipleri için ibretler, alınacak dersler vardır. Bu uydurulan bir hadis değildir. Bilakis, kendinden öncekilerini onaylayan ve her şeyi ayrıntılı olarak açıklayan ve aynı zamanda inanan halklar için bir yol gösterici ve bir rahmettir.” ‎لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِي الأَلْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ Lekad kane fi kasasıhim ibretun li ulil elbab, ma kane hadisen yuftera ve lakin tasdikallezi beyne yedeyhi ve tafsile kulli şey'in ve huden ve rahmeten li kavmin yu'minun. Kur’an’da anlatılan kıssalardan kendi kıssamıza giden yollar vardır. Bizim o yollardan yolumuza denk düşeni bulmamız gerekiyor. Yusuf Suresi 7.ayet “Doğrusu, Yusuf ve kardeşlerinin olayında ders almak isteyenler için nice ayetler vardır.” ‎لَّقَدْ كَانَ فِي يُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آيَاتٌ لِّلسَّائِلِينَ Le kad kane fi yusufe ve ihvetihi ayatun lis sailin Allah bizlere yol gösterir, deneyimlenmiş hayatlar üzerinden ve hepimizin yaşayacağı olası olan olaylarlar üzerinden. Kur’an’da tamamı anlatılan tek kıssa Hz. Yusuf’un hayatının anlatıldığı Yusuf Suresidir. Sınana tek bir kişi değildir. Baba, kardeş, halk, hükümdar, kadın, çocuk... Hepsinin nezdinde sınan insana dair var olan tek şeydir. Nefs! Bilincin, benliği besleyebileceği ya da benliğe düşman edebileceği nefs. Hz. Yakup bir baba olarak evlatları ve peygamberliği arasında sınanıyor. Evlatlar sevgiye fark koydun der gibi onu farkından vuruyor. Kendisi sakındığı gözden hem fiili hem de naz makamıyla sınanıyor. Sabır her peygamberde görüldüğü gibi Hz. Yakup ve Hz. Yusuf’a düşüyor. Söz ile sınanıyor insan. Ağzından çıkan her söz ile. Yusuf Suresi 11. ayete "Ey babamız! Yusuf hakkında neden bize güvenmiyorsun? Oysaki biz onun iyiliğini isteyenleriz." dediler. ‎قَالُواْ يَا أَبَانَا مَا لَكَ لاَ تَأْمَنَّا عَلَى يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ Kalu ya ebana ma leke la te'menna ala yusufe ve inna lehu lenasıhun. 12. "Onu, yarın bizimle beraber gönder. Dilediğince gezip eğlensin. Biz ona sahip çıkarız." ‎أَرْسِلْهُ مَعَنَا غَدًا يَرْتَعْ وَيَلْعَبْ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ Ersilhu ma ana gaden yerta' ve yel'ab ve inna lehu lehafizun. 13. ayete git "Onu götürmeniz beni tasalandırır." dedi. "Sizin ondan habersiz olduğunuz bir sırada kurdun onu yemesinden korkarım." ‎قَالَ إِنِّي لَيَحْزُنُنِي أَن تَذْهَبُواْ بِهِ وَأَخَافُ أَن يَأْكُلَهُ الذِّئْبُ وَأَنتُمْ عَنْهُ غَافِلُونَ Kale inni le yahzununi en tezhebu bihi ve ehafu en ye'kulehuz zi'bu ve entum anhu gafilun. Hz. Yakup, bu sözleri ile kötü düşünceli oğullarına yol göstermiş tabiri caizse eşşeğin aklına karpuz kabuğu düşürmüştür. Gandi’nin bir öğretisi vardı. Söylediklerinize dikkat edin; düşüncelere dönüşür…  Düşüncelerinizedikkat edin; duygularınıza dönüşür…  Duygularınıza dikkat edin;davranışlarınıza dönüşür…  Davranışlarınıza dikkat edin;alışkanlıklarınıza dönüşür…  Alışkanlıklarınıza dikkat edin;değerlerinize dönüşür…  Değerlerinize dikkat edin; karakterinize dönüşür…  Karakterinize dikkat edin; kaderinize dönüşür… Söz büyüdür. İnsanın gerçekleşmesini dilediği bir tılsım aracı gibi. Allah bizlere bu yüzden olmalı ki, her zaman dua etmemizi ve isteklerimizi söze dökmemizi istemiştir. Aynı zamanda bunu nasıl yapacağımızı ve yapmayacağımızı da öğretmiştir. Yusuf Suresi 16 Ve akşam olunca, ağlayarak babalarına geldiler. ‎وَجَاؤُواْ أَبَاهُمْ عِشَاء يَبْكُونَ Ve cau ebahum işaen yebkun. 17. "Ey babamız! Yarışmaya gittik. Yusuf'u da eşyamızın yanına bırakmıştık. Kurt onu yemiş. Sen bize inanmayacaksın ama doğru söylüyoruz." dediler. ‎قَالُواْ يَا أَبَانَا إِنَّا ذَهَبْنَا نَسْتَبِقُ وَتَرَكْنَا يُوسُفَ عِندَ مَتَاعِنَا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ وَمَا أَنتَ بِمُؤْمِنٍ لِّنَا وَلَوْ كُنَّا صَادِقِينَ Kalu ya ebana inna zehebna nestebiku ve terekna yusufe inde metaına fe ekelehuz zi'bu, ve ma ente bi mu'minin lena ve lev kunna sadikin. Söze dökülen imtihan kendini gerçekleştirdi. Bu açıdan bakmak insanı muhattap alan Allah’a hayranlığı arttırıyor. Sürenin tamamı farklı pencereler açıyor. Ben beni etkileyen kısımlara bakmak istedim. Kitap zaten detaylı ve halka ayet ve sahabe yaşam öğretileri ile geniş açılardan bakmıştır ayetlere. Hz. Yusuf denilince akla ilk gelen, kuyudur. Sonra gömlek, Züleyha (ki kur’an’da andı geçmez, evinde kaldığı kadın diye geçer) rüya akıllara gelen ilk metaforlardır. Her Ramazan kanal 7’de oynatılan Hz. Yusuf dizisini tefsir gibi görmek, Yusuf ile Züleyha aşkı efsanesi nazarı ile bakmanın çok ötesinde bir ibret kıssasıdır bu. Aile anlatılır, baba ve kardeşler nezdinde. Annesizlik bir yandan idrak edilir. Sabrın sonunun şükür olacağı mesajı alınır. Gerçeklerin muhakkak gün yüzüne çıkmak gibi bir aydınlığa sahip olduğu anlatılır. Dürüstlük ve stratejinin hikmeti anlatılır. Ve kur’an’da Allah’ın kendinden sonra adlarını andığı anne babanın önemi anlatılır. Hz. Yakup her şeyi öğrendiğinde çocukları pişmanlıkla ondan, affedilmeleri için dua etmesini isterler. Bir baba olarak ilk başta ayrımcılıkla sınanan Hz. Yakup şimdi bu muamelenin sonuçlarını yaşatan evlatlarına merhamet nazırı ile yaklaşır ve adeta evlatların ebeveyn için önemini anlatır. Aynı zamanda tövbe kapısının açıklığını ve bize düşenin samimiyetle yanlıştan dönmek olduğuna değinir. Yusuf Suresi 97. "Ey babamız! Suçlarımız için bağışlama dile. Gerçekten bizler yanlış yaptık." dediler. ‎قَالُواْ يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ Kalu ya ebanestagfir lena zunubena inna kunna hatıin. 98. ayete git "Sizin için Rabbimden bağışlanma dileyeceğim. Kuşkusuz O; Çok Bağışlayıcı'dır, Rahmeti Kesintisiz'dir." ‎قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّيَ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ Kale sevfe estagfiru lekum rabbi, innehu huvel gafurur rahim. Başka bir ayrıntı şeytanın insanın zihinlerinde unutkanlık verebildiğidir. Hz. Yusuf zindanda rüya tabiri yaptığında, rüyasını tabir ettiği mahkuma çıktığında bunu hükümdara anlat der. Yusuf Suresi 42. ayete git O ikisinden, kurtulacağını umduğu kimseye dedi ki: "Rabbinin yanında beni an." Ne var ki şeytan, ona rabbine Yusuf'tan söz etmeyi unutturdu. O da nice yıllar zindanda kaldı. ‎وَقَالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْكُرْنِي عِندَ رَبِّكَ فَأَنسَاهُ الشَّيْطَانُ ذِكْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِي السِّجْنِ بِضْعَ سِنِينَ Ve kale lillezi zanne ennehu nacin minhumazkurni inde rabbike fe ensahuş şeytanu zikre rabbihi fe lebise fis sicni bid'a sinin. Buradaki “Rab” Mısır’da hükümdarlara kullanılan söz anlamı taşır. Hükümdarın yanında an demiştir. Benliğimizi sürekli uyanık tutmak gerekiyor. Sık sık Allahı anlamalı ve besmele ile her fiilde kendimizi zihnen ve bedenen Allah’a emanet etmeliyiz. Son olarak çok ayrıntı var ama zaten tefsir kitabı diye oralara çok girmeden beni etkileyen diğer kısma geçmek istiyorum. Müslüman nedir? Biz hepimiz müslüman olduğumuzu yaşadığımız coğrafya ve ailelerden kaynaklı doğumla beraber kazandığımız bir kimlik gibi bakarız. Oysa Müslümanlık bir kabulleniş değil, yaşayış şeklidir. Teslimiyettir. Allah’a teslim olmak. Onun öğütlerini dinlemek ve onun yarattıklarına karşı sorumlu olmaktır. Doğaya, insana, varlığa karşı hak gözetmektir. Müslümanlık bizlere has değildir. Bütün peygamberler ve onlara inanalar, değişmeyen kitabın yolundan gidenler ve son rehber kitabın hepsini anlattığı ayetlerde Hakkı bulanlar müslüman oluyor. Hz. Yusuf’un duası da bunları içine alır. Yusuf Suresi 101.ayet ve dua "Rabbim! Bana yöneticilik verdin ve bana hadislerin yorumunu öğrettin. Ey göklere ve yere yasalarını koyan! Sen, dünyada da ahirette de velimsin; canımı müslüman olarak al ve beni salihlerin arasına kat." ‎رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَعَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنُيَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ Rabbi kad ateyteni minel mulki ve allemteni min te'vilil ehadis, fatıras semavati vel ardı ente veliyyi fid dunya Vel ahıreh, teveffeni muslimen ve elhıkni bis salihin. Kıssanın kalbi gibi bir ayet. Tüm olanı içine alıyor. Bizi ve bizimle teması olan herkesi tıpkı Hz. Yusuf ve ailesi gibi. Akıllara kazınacak Hz.Yusuf duası: “Beni Müslüman olarak öldür ve salihlerin arasına sok.” Yasip Pişgin gerçekten zarif bir dille konuyu anlatmış. Birkaç sohbetini dinlemiş ve sosyal medyada reelslerde konuşma tarzına aşinalık kazandığım için kitabı onun sesi ile okuduğum çok yer oldu. Daha önce tefsirden, mealden, filmlerden, edebiyatta mesnevilerden, anlatılardan... çok dinlediğim, okuduğum, izlediğim bu konuyu roman tarzında kur’an’ın diliyle okumak çok güzeldi. Roman diyorum çünkü kur’an ayrıntılarını vererek ve tek bir surede anlatarak bu idrak genişliğini bizlere vermiştir. Hepimizin kendinden bir şey bulacağı bir kıssa olduğu aşikar. Yeter ki bakmayı bilelim. Kur’an anlaşılması gereken bir kitap. İlimle muhakkak birleştirilmeli. Yusuf Suresi bir sosyoloji, bir tarih, bir psikoloji anlatımıyla hitap eder. Her ayete farklı bakarsınız. Kuyu diptir ve taşlarla bezelidir ama her durumun her varlığın bir hitabı vardır. Taş bile ibrettir, ayettir, tevhide alamettir, gören bir göz için. Görmeyen göze Musa’nın asasını soksan da denizi ikiye yarsan da boştur. Çünkü kalp firavunlaştığında, akıl firavunlaştığında gözden feraset, basiret, marifet uçar gider. Böyle bir kimse ancak Azrail’in sillesiyle kendine gelir. Ama nafile… Okumak bir fiil değil, bilinç ve direniştir. Çünkü Kuran’ a göre karakterine eklemleyemediğin, bilinç seviyesine taşıyamadığın her bilgi, içinde buharlaşmaya, yok olmaya ve ölmeye mecburdur, ademe mahkumdur; omuzda bir vebal, sırtta bir kamburdur. Keyifli okumalar!
Mısır'a Sultanı Kuyudan Gelir
Mısır'a Sultanı Kuyudan GelirYasin Pişgin · Timaş Yayınları · 2022634 okunma
·
574 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.