Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

336 syf.
6/10 puan verdi
·
Beğendi
·
29 saatte okudu
Dikkat Pornografi İçerir!
Birinci Dünya Savaşı Birinci Dünya Savaşı, başlangıçta Büyük Savaş olarak bilinen, 1914 ile 1918 yılları arasında sürdü. Çoğu Avrupa ülkesi, Amerika Birleşik Devletleri, Rusya, birkaç Orta Doğu ülkesi ve diğer bazı bölgeler tarafından savaşıldı. O zamana kadar dünyanın gördüğü en kötü savaştı ve sonuçları savaşın bitmesinden uzun süre sonra bile devam etti. İnsan kayıpları yüksekti: yaklaşık 9,4 milyon kişi öldü ve 15 milyon kişi ciddi şekilde yaralandı, çoğu sakat kaldı. Savaşın maliyeti tahmini 208 milyar doları buldu ve Amerika Birleşik Devletleri dışındaki her ülke borçlandı. 10 yıl içinde küresel bir depresyon izledi, yaygın enflasyon ve yüksek işsizlik yaşandı. Dünya politik bölünmeleri değişti, monarşiler azaldı ve cumhuriyetler arttı. Savaş sonrası İngiltere Savaş İngiltere'yi özellikle sert vurdu. Bütün ülkeler içinde en yüksek kayıpları İngiltere yaşadı ve ekonomisi harap oldu. Vergiler arttı, enflasyon ve işsizlik yükseldi ve İngiliz sterlininin değeri savaş öncesi değerinin yaklaşık %20'sine düştü. Savaş aynı zamanda İngiltere'nin dünya gücü olarak gerilemesine de sebep oldu. Savaş öncesi yıllarda İngiltere on yıllar boyunca refah içindeydi ve geniş bir imparatorluğa sahipti. Ancak savaş sonrası birçok sömürge ülkesi, İngiltere'ye savaşta verdiği aktif rol ile cesaretlenerek bağımsızlık arayışına girdi. Daha önce İngiltere'ye bağımlı olan eski ticaret ortakları, artık İngiltere'ye ihtiyaç duymaz hale geldiği için ticaret de azaldı. Amerika Birleşik Devletleri, dış ilişkilerde giderek daha etkin bir rol oynarken, yakın zamanda İngiltere'yi dünya lideri olarak geçecekti. Bu olumsuz sonuçlar, savaşı kazanmanın getirdiği tüm parlaklığı gölgede bıraktı. İngilizler, birçok Amerikalı ve diğer Avrupalılar gibi, savaşın yıkımı hakkında genel bir umutsuzluk ve çaresizlik hissi yaşadılar. Özellikle gençler, anlam ve yön kaybı hissettiler. Bazı gençler, geleneksel değerleri reddederek isyan ettiler. Geçmişten kopmak istediler ve yeni değerler ve davranışlarla anlam aradılar. Toplum önemli ölçüde değişti. Cinsiyet rolleri değişti ve erkekler ile kadınlar daha açık bir şekilde etkileşimde bulundular. Kadınlar savaştan önceki topluma kıyasla daha kısa elbiseler giyiyor ve daha az giyiniyorlardı. Bazı insanlar daha hedonistik faaliyetlerle meşgul olurken, kariyer veya evlilikte yerleşmekten kaçındılar. Savaş Sonrası Edebiyatı Olarak Lady Chatterley'nin Sevgilisi Savaş sonrası İngiltere'de geniş bir memnuniyetsizlik hâkimdi. Bu durum, D.H. Lawrence'ın 1922'de ABD'ye gitmesine ve ütopyacı bir toplum oluşturma umuduyla hareket etmesine neden oldu. Ancak bu planı gerçekleşmedi ve ölümünden birkaç yıl önce İngiltere'ye geri döndü. Lawrence'ın İngiliz halkı ve dünya genelindeki insanlar için hissettiği kaygılar Lady Chatterley'in Sevgilisi'ni ilham kaynağı yaptı. Connie Chatterley gibi, insanların dağılmakta olduğuna inanıyordu. Romanının insanlara kişisel ilişkilerin önemini ve cinselliğin iyileştirici gücünü göstererek, insanları kurtarabileceğine ve hayatta anlamlı bir amaç sağlayabileceğine inanıyordu. Lady Chatterley'in Sevgilisi'ndeki tüm karakterler, Birinci Dünya Savaşı'nın sosyal, ekonomik, siyasi veya fiziksel etkilerinden etkileniyorlar. Birçok insan hayatın umutsuz veya anlamsız olduğunu düşünüyor. Wragby'de toplanan genç entelektüellerin hayatlarında çok az şey var ve kişisel ilişkilerde veya diğer alanlarda bulamadıkları bir şeyi entelektüel sohbetlerinde arıyorlar. Clifford Chatterley gibi, anlamı doldurmak için başarıya bakıyorlar ama hayatlarında büyük bir boşluk var. Örneğin, Clifford Chatterley savaşta fiziksel olarak yaralanmış olsa da, fiziksel engeli tek yarası değil. Duygusal olarak da yaralanmıştır. Kendi yazısı ona bir ölçüde başarı getirse de, sık sık Connie'ye boş gözlerle bakar ve hikayeleri öz yoksunudur. Connie Chatterley, kocasının ona sadece varlığını, yemek ve yatağı ve samimiyet görüntüsünü vermekten başka bir şey sunamamasından doğrudan etkileniyor. Bu onu fiziksel olarak hasta eder. Enerjisini ve yaşama isteğini tüketir. Kendini ve fiziksel ihtiyaçlarını yeniden keşfetmeden önce, her gün zorlukla başa çıkar ve hayatın bununla sınırlı olduğu için büyük üzüntü duyar. Savaş, toplumsal sınıfların bölünmesini ve insanların geleneksel yerlerini toplumda bozmuştur. Clifford'ın kız kardeşi, savaşın aile çiftliğinde açtığı yaralar nedeniyle yıkılmış durumdadır ve Sir Geoffrey ve Clifford'ın hayatlarını birlikte geçireceklerine inandığı yerden ayrılmak zorunda kalır. Clifford, savaşın Wragby arazisine verdiği zararlardan nefret eder: savaş üretimi için kesilen ağaçlar, kömürün değerinin azalması ve orta sınıfın arazisine yapılması. İngiltere'de yaşanan değişikliklerden etkilenmeyen, dünyasının küçük bir parçasını bir kabarcıkta korumak istiyor. Connie, onu bekçisi için terk ettikten sonra, savaş sonrası etkileri engelleyemeyeceğini keşfeder. İstese de İngiltere'de yaşanan değişimlerin varlığını görmezden gelemiyor. Modernizm D.H. Lawrence'ın eserlerinde betimlenen Modernizm, sanatçıların, yazarların, mimarların ve tasarımcıların geleneksel formlardan ve yapılarından koparak fikirlerini ifade etmek için yeni stiller ve teknikler deneyimledikleri bir harekettir. Hareket, yaklaşık olarak 20. yüzyılda başladı ve 1930'lara kadar sürdü. Avrupa ve Kuzey Amerika'da, özellikle iki dünya savaşı arasında, en güçlü olduğu yerlerde görüldü. Modernistler, bir şeyler yaratmak için kuralları yıkmaktan zevk aldılar. Viktorya dönemi ahlakını reddettiler ve genellikle ütopyacı ve varoluşsal değerlere sahiptiler. Anlam arayışı onların birleştirici özelliği idi. Sanatın insanları I. Dünya Savaşı'nın neden olduğu umutsuzluktan ve çaresizlikten, giderek artan endüstrileşmenin getirdiği boşluktan ve yükselen sosyal eşitsizlikler ve Avrupa ve Rusya genelinde yayılan siyasi baskıdan insanları iyileştirme gücüne sahip olduğuna inandılar. Modernist yazarlar, 19. yüzyıl edebiyatının realizmine karşı çıktılar ve karakterlerinin iç dünyalarına vurgu yaptılar. İnsan psikolojisine daha fazla odaklandılar. İngiliz yazar
Virginia Woolf
Virginia Woolf
gibi bazıları, akıl akışı tekniğini kullanarak karakterin bilinçli düşüncelerinin, duygularının ve tepkilerinin kesintisiz bir akışını ortaya çıkardılar. D.H. Lawrence'ın Lady Chatterley'in Aşığı, öncelikle içeriğiyle gelenekten kopmuştur. Diğer Modernist yazarlar gibi, Lawrence toplumdan hoşnutsuzdu ve savaş sonrası hayal kırıklığı, endüstrileşme, yükselen tüketimcilik ve İngiltere'nin dünya düzenindeki değişen rolü nedeniyle toplumun geriye gittiğini hissetti. İki ana karakter, evlilik dışı ilişki yoluyla cinsel normları ihlal eder. Lawrence, diğer toplumsal olarak uygun olan edebiyatlarda bulunmayan cinsel eylem ve insan bedeni ile ilgili açık referanslar içerir. Lawrence, okuyucularını şaşırtmak için yazmadı, ama onları rahat görüşlerinden çıkarmak ve seksin utanılacak ve günahkar bir şey olmaktan ziyade hayatı geliştirici ve restoratif bir şey olarak düşünmelerini sağlamak için bunu yaptı. Lady Chatterley'in Aşığı'nı yazma amacı, okuyucuların tutku dolu ilgilerine hitap etmek veya eğlendirmek değildi. Tam tersine, okuyucuların cinsellik konusundaki tutumlarını değiştirebileceğini ve bu şekilde hayatlarını ve dünyayı iyileştirebileceğini umuyordu. Kömür Bölgesi D.H. Lawrence, Nottinghamshire'da bir kömür madenciliği köyü olan Eastwood'da doğdu. Doğduğu dönemde, Nottinghamshire'daki tarımsal yaşam kayboluyor ve bölge endüstrileşmenin etkilerini yaşıyordu. Bunların arasında, mahvolmuş kırsal alanlar, sosyal sınıflar arasındaki artan sürtüşme ve endüstriyel stres ve işçi karşıtlığı yer alıyordu. İşçi grevleri, çalışma koşullarının ve ücretlerin iyileştirilmesi için işçi sınıfının bir savunma mekanizması haline gelmişti ve hükümet sınıfıyla gerilim yaratıyordu. Kömür, endüstrileşmenin enerji ihtiyacını karşılamak için kullanılıyordu ve Yorkshire-Nottinghamshire bölgesi ülkenin ana kömür üretim bölgelerinden biriydi. Lady Chatterley'nin Sevgilisi'nin geçtiği bölge, Lawrence'ın büyüdüğü bölgeye benzeyen bir bölgedir. Wragby, Nottinghamshire'ı içeren coğrafi bir bölge olan Midlands'ta yer almaktadır. O da kömür bölgesinde yer almaktadır. En yakın köy, kurgusal bir köy olan Tevershall'dır. Ancak 1500'lü yıllarda Tevershall olarak yazılan gerçek bir İngiliz köyü vardır. Gerçek Teversal, Wragby'ye çarpıcı bir benzerlik göstermektedir. Toprak sahipleri, nesillerdir araziyi sahiplenen ve mülklerde büyük konutlarda yaşayan insanlardı. Toprak sahipleri genellikle bir kömür madeni kuyusu sahibiydi. Gerçek ve kurgusal köylerde de çoğunlukla kömür madeninde veya ilgili bir işte çalışan köylüler vardı. Ve Lawrence'ın doğum yeri gibi, köy çürüme belirtileri gösteriyordu. İşçiler için kmlerce uzunluğunda çirkin evler vardı. Hava sürekli madenlerden gelen kirleticilerle sisliydi. Ve kömür madeni veya kömür ocağı'nın sesleri ve kokuları kırsal alanı domine etmişti. Kömür ocakları yeraltındaydı ve onlarca yıldır işçiler daha iyi çalışma koşulları ve ücretleri için mücadele ettiler. Sendikalar kuruldu ve işçilerin sorunları etrafında siyasi partiler oluştu. Kömür ocağı sahipleri eski İngiltere'yi temsil etmeye başladılar, işçiler ise modern, daha ilerici bir İngiltere'yi temsil etmeye başladılar. Kömür maden işçileri değişimi etkilemenin yollarından biri grevlerdi. Birinci Dünya Savaşı sırasında, hükümet grevleri önlemek ve savaş üretimi için kesintisiz kömür tedarikini sağlamak için kömür madenlerinin kontrolünü ele aldı. Kömür madencilerinin işbirliği yapmasını sağlamak ve endüstriyel çatışmayı önlemek için hükümet savaş sırasında kömür madencilerine daha yüksek ücretler ödedi. Savaşın ardından İngiltere ekonomik olarak toparlanmada zorlandı. Kömür madenleriyle ilgili en büyük sorunlardan biri buydu. Ekonomi güçsüz olduğu için hükümet bir süre kömür madenlerine sübvansiyon vermeye devam etti, ancak aynı zamanda özelleştirmeyi de arzuladı. Bu daha düşük ücretler ve artan işsizliğe neden oldu. Nottinghamshire gibi kömür madenleri köylerinde yaşayan insanlar özellikle zor durumdaydı. Yaşam standartlarında ve maddi güvenliklerinde düşüş yaşadılar. Sosyal sınıflar arasındaki hoşnutsuzluk arttı ve 1919'da 2 milyondan fazla İngiliz işçisi greve gitti ve iç savaş korkusu oluştu. Bu sorunlar, kömür madenlerinin sonunda millileştirilmesiyle ele alındıktan sonra II. Dünya Savaşı'ndan sonra çözüldü. Bu ekonomik, sosyal ve siyasi çatışmalar romanda temsil edilmektedir. Clifford Chatterley, savaş sonrası İngiltere'deki değişikliklere rağmen, kömür madenlerinin sahipleri ile işçiler arasındaki geleneksel ekonomik ve siyasi bağları korumak istiyor. Wragby'deki büyüyen işçi sınıfının ilerlemesinden hoşlanmıyor ve onu hem işçi sınıfından hem de savaş sonrası değişikliklerden izole etmek istiyor. Ve eski yaşam tarzını korumak için madenleri modernize etmenin bir yolunu bulmaya çalışıyor. Ekonomik olarak mümkün kılabilirse, Wragby ve Tevershall'ı nesiller boyunca olduğu gibi koruyabileceğini umuyor. Yazılı Seks D.H. Lawrence, Lady Chatterley'in Sevgilisi adlı kitabını ilk olarak 1928 yılında İtalya'da özel olarak yayınladı. Kitap hemen yasaklandı ve polis ve diğer devlet yetkilileri tarafından el konuldu. Kitabı sansürlenmesi beklendiği için İtalya'da yayınladığı düşünülüyor. Daha önce
Gökkuşağı
Gökkuşağı
(1915) ve
Aşık Kadınlar
Aşık Kadınlar
(1920) adlı iki kitabı Amerika Birleşik Devletleri ve İngiltere'de yasaklanmıştı. Lady Chatterley'in Sevgilisi, açık seksüel dil ve içeriği nedeniyle sansürlendi. Örneğin, cunt ve phallus gibi kelime ve ifadelerin kullanımı müstehcen olarak kabul edildi. Kitapta, cinsel aktivite ve ilişkiyi ayrıntılı ve uzun bir şekilde anlatan sahneler yer alıyor. Karşıt görüşlüler, kitabın cinsel sahneleri ve zina nedeniyle ahlaksız olduğunu düşündüler. Lawrence, romanını savunmak için iki makale yazdı. "Pornography and Obscenity" (1929) adlı makalesinde, romanın pornografi gibi seksüel organları aşağılayarak cinselliği değersizleştirmeden kutsal bir şey olarak ele aldığı için müstehcen olmadığını savundu. Ek olarak, seksüel aktivitelerin tüm insanlar tarafından yapıldığını ve utanılacak ya da kirli bir şey olmadığını belirtti. "A Propos of Lady Chatterley's Lover" (1930) adlı makalesinde ise seksin hayatı onaylayan ve duygusal ve sosyal sağlık için gerekliliğine dikkat çeken görüşlerini detaylı bir şekilde ele aldı ve romanının bu görüşleri bilgilendirmek için sunduğunu, tahrik etmek ya da sağlıksız ilgi uyandırmak için değil. Kitabın birkaç kopyası ABD, Kanada ve Avrupa'da dolaştı, ancak çoğu ülkede satışı suç sayıldı. 1929'da bir kopya satan bir kitapçı, müstehcen edebiyat satmak suçundan mahkum edildi, para cezasına çarptırıldı ve hapse atıldı. Hem ABD'de hem de İngiltere'de bazı yayıncılar, daha cinsel içerikli bölümleri çıkarmak veya yasaklanmış kelimelerde tire kullanarak müstehcenlik kurallarını aşmaya çalıştı. 1940'larda Dial Press, örtülü kelimelerle yayınlanan bir baskı nedeniyle ABD'de mahkum edildi ve kitap yasaklı kaldı. Kitabın yasal olarak yayınlanıp dağıtılabileceği tarih 1959'a kadar gelmedi. ABD'de Grove Press adlı bir yayıncı, Lady Chatterley's Lover'ı yayımladı, ancak bir New York posta memuru kitapla ilgili reklam broşürlerini postalamayı reddederek kitabın postalanmış kopyalarını el koydu. O zamanlar, ABD Posta Ofisi, hangi okuma materyallerinin müstehcen olduğunu belirlemeye, bu tür materyalleri el koymaya ve yayıncıları cezalandırmaya yetki sahipti. Grove Press daha sonra ABD Posta Ofisi'ne dava açtı. Dava imkansız gibi görünüyordu. İki yıl önce Roth v. Amerika Birleşik Devletleri davasında, ABD Yüksek Mahkemesi, Birinci Değişiklik haklarının müstehcenliğe uygulanamayacağına hükmetmişti. Ancak, Grove Press'i savunan avukatlar, bu davada verilen görüşü kullanarak, Birinci Değişikliğin, toplumsal önemi olan fikirlerin değiş tokuşunu koruduğunu başarıyla savundular. Güney New York Bölgesi Federal Mahkemesi Yargıcı Frederick Van Pelt Bryan, romanın ciddi edebi değeri olduğunu ve müstehcen olmadığını belirledi. Kararında, romanın sık sık müstehcen olarak kabul edilen sözcükleri içerdiğini ancak bunların kullanımının, Lawrence'ın temasını ve kurgusunu desteklediğini ve böylece edebi değer taşıdığını açıkladı. Grove Press ve diğer yayınevleri Lady Chatterley's Lover'ı 30 yılı aşkın süredir yasal olarak yayınlayabilirdi. Kararın ardından birkaç hafta içinde kitap en çok satanlar listesinde ikinci sıraya yükseldi. Bir yıl sonra, kitap İngiltere'de yargılanmaya başladı. İngiltere'de itirazlar sadece açık seks sahneleri, dil ve ahlaksız davranışlarla ilgili değil, aynı zamanda sınıflar arasındaki Victorian ahlakına da aykırı olduğu düşünülüyordu. İngiliz davası, hükümet tarafından Penguin Books'a karşı açıldı. Bu davada da hakim, Lady Chatterley'nin Aşığı'nın edebi ve toplumsal bir değeri olduğuna karar verdi. Birkaç yıl sonra Kanada gibi diğer ülkeler de benzer davalara girdi ve Lady Chatterley'nin Aşığı'nın kısıtlamalarını kaldırdılar. Obscenity davalarının önemli ve uzak ulaşan sonuçları vardı ve edebiyatı düzenleyen yasaları şekillendirmeye yardımcı oldu. Çoğu ülke, kullanımı edebi değeri olan dili ve içeriği önceden uygunsuz olarak kabul ettiği halde, sınırlamalarını hafifletti.
Lady Chatterley'in Sevgilisi
Lady Chatterley'in SevgilisiD. H. Lawrence · Yapı Kredi Yayınları · 20211,550 okunma
·
258 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.