Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

271 syf.
·
Puan vermedi
·
18 günde okudu
Kitabın teması çok dikkat çekici olsa da ele alış ve işleyiş şekli bir o kadar zayıf.  Türk'ü Türk'ten daha iyi kimse anlatamayacağı için Türk Grup Davranışı gibi bir konuyu da Türk bir yazardan okumak zorundayız ama maalesef içerik olarak beğenemedim. Kitabı zihin süzgecinden geçirip, çer çöpten arındırınca değerlendirilebilecek birkaç şey kalıyor.  Potlaç Kültürü;  kızılderili kabilelerinde mal birikimlerini paylaştıkları bir gelenek. Vermek, hediye etmek anlamına geliyor. Türklerin gösteriş ve şatafat merakı, maddi imkanlarından çok daha yüksek araç markaları , evleri veya materyal araçları tercih etmeleri, kolay yoldan sınıf atlama istençleri, konukseverlik ve babadan oğula miras, hazıra konma gibi davranışları Potlaç Kültürü ile izah ediyor.  Türklerin piknik sulak alanlara merakının temel sebebini Şamanist inançlardaki su ve ağaç kültü ile bağlantılı olduğunu belirtiyor. Türk topluluklarında Kadın-Erkek iletişimi Araplardaki gibi keskin ayrımlara tabi olmadı veya Avrupa'daki gibi toplum içinde görünürlüğü belirgin değildi. Şamanizm ve İslamın yarattığı Anadoluya özgü bir Kadın-Erkek iletişimi oluştuğunu belirtir. Göka, İslamın Kadını toplumdan uzaklaştırmadığını iddia edip anlamsız bir argüman da öne sürüyor.  Atalara bağlılık, saygıyı da Şamanizm, Gök Tanrı inancı ile bağdaşlaştırılıyor.  Türkiye'nin bulunduğu coğrafi konum, Türk grup davranış karakterini belirlemesinde büyük etkisi olmuştur. Birden fazla ırk, din, dilin geçiş bölgesi veya işgal etmesi neticesinde Türkler'de ırkçılık gelişmemiştir. Diğer din ve ırklara hoşgörülü olmasının temel sebebi gösterilebilir. Coğrafi konumun getirdi savaşçı zihniyet de ele geçirme, feth etme, sahip olma duygusunu geliştirmiş. Bunun olumsuz sonucunu da Türklerin trafikteki saldırgan tutumuna yorabiliyor. Türk grubu bir şeyler üretmekten, geliştirmekten ziyade ele geçirme, feth etme, sahip olma duygularını geliştirmiştir. Komşularının yakınlığı ve dinamik bir etkileşimin olması üretmekten çok tüketmeye dayalı bir kültür geliştirmiştir.  TÜRK tarihindeki olumsuz özellikler "ötekine" karşı değil de "kendinden olana" karşı gelişmiş durumda diyor Göka. Ör; Avrupa halkının olumsuz karakteristik özellikleri saldırgan, işgalci, sömürü üzerineyken, Türkler göçebe, savaşçı bir topluluk olmasına rağmen işgalci, ırkçı ve sömürücü bir tutum geliştirmemiştir. Yine bir o kadar Türkler kendi toprakları içinde daha baskın ve saldırgan davranış tutumu içinde ama ötekine karşı öyle bir tutum içinde olmadığını belirtiyor.  Kendinden olana karşı olmak tamamen iktidar ve muhalefet gibi yönetici, yönlendirici güruhun  kutuplaştırmasına bağlı bir şey gibi duruyor. Türk karakteristiğine atfetmek ne kadar doğru bilemedim Türk Grup davranışı diye belli çerçevelerde zihinde bir şeyler oluşuyor ama farklı ırkların grup davranışının ne olduğunu deneyimlemeden tam olarak Türk Grup Davranışı diye bir ayrımın ne olduğunu anlayabileceğimizi düşünmüyorum. Bir ülkenin kolektif bilincini okuyarak anlayamayız, o ülkenin içinde kültürel, gündelik yaşam pratiklerini deneyimleyip ilişkisel, iletişimsel davranış ve düşüncesel durumlarını deneyimlememiz gerekiyor ki Türk Grup Davranışı zihnimizde doğru yer edebilsin. Farklı ülke sınırlarında yaşayıp-turistik ziyaret değil- birkaç etnik deneyimden sonra bu ayrımlar anlaşılabilir diye düşünüyorum.
Türk Grup Davranışı
Türk Grup DavranışıErol Göka · Aşina Kitaplar · 200610 okunma
·
48 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.