Eğitim Şart
8/10
·136 syf.··
Beğendi
·
2023 19. kitabı
·
41 günde okudu
·
Okunma: 01 Nisan 2023 21:29
Eğitimin değerini, bir ülkenin kaderini baştan başa değiştirebileceğini çeşitli örneklerle bize aktaran bir kitap. Oldukça bilinen bir kitap ve açıkçası geldiğimiz gün itibariyle "eğitim şart" sloganı biraz klişe olmaya başladı. O nedenle ben "nitelikli eğitim ve toplumsal ahlâk şart" vurgusu yapmak istiyorum... Gerçekten artık eğitimli cahiller çok dikkatimi çekmeye başladı. Neden böyle oldu? Neyi eksik yapıyoruz? Neyi fazla yapıyoruz? Finlandiya... 20. Yüzyıl başlarında fakir ve ilkel toplumu olan bir ülkeden kişi başı yıllık geliri 53 bin dolar olan bir ülke seviyesine gelmiş refah ve gelişmiş ülkedir. Kitaba göre bunu sağlayan eğitim ve eğitime verilen değer. Elbette ki eğitimin ülkeye büyük katkıları olduğu şüphesiz... Peki Türkiye? Eğitim bu topraklarda uzun yıllardır veriliyor. O halde neden yeteri kadar gelişmiş ve refah bir ülke değiliz. Eğitim tek başına bir ülkenin gelişme seviyesine etki eden unsur mu? Türkiye'nin eğitimin değerini anlamış olması aslında cumhuriyetin ilanından öncesine dayanıyor... Osmanlı'da II. Mahmud döneminden itibaren açılan modern okullar kaliteli bir nesil yetiştirdi. Cumhuriyeti kuracak, çağdaş bir milli devletin temellerini atacak kadar kaliteli bir nesilden bahsediyorum. Bunu hafife alamayız. Almamalıyız. Finlandiya 100 yılda eğitimle bu derecede gelişmiş ülke seviyesine çıkarken Türkiye 200 yılda eğitimle ilgili neyi bu kadar yanlış yaptı? Sanıyorum ki cevap eğitimin içeriği ve bence ağırlıklı olarak da toplumsal ahlak ile alakalı... Dindar olduğu için ahlaka ihtiyacı olmadığını düşünen toplum, siyasetçiler, idarecilerden oluşan bir ülkede yaşıyoruz. Toplumsal ahlâkın eksik olması işini hakkını vererek yerine getirmeyen, çıkar odaklı ve bencilce hareket eden insanlar yetişmesine neden oluyor. Son derece ucuz kişisel çıkarlarını uzun vadeli toplumsal çıkarların önüne koyan toplumsal ahlaktan uzak kişiler bu ülkenin geleceğine taş koyuyor. Bunu bugün baktığımız her alanda görebiliriz. Ve eğitimimiz tam olarak bu konuda yani ahlâklı ve bilinçli bireyler yetiştirmek konusunda eksik kalıyor. Okul, kalem, defter, öğretmen değildir eğitim. İnsanın doğumundan ölümüne kadar devam etmesi gereken bir süreçtir. Yani kısacası şunu belirtmem gerekiyor ki bizim bu kitabı okumamız yetmez. Bizim bu kitabı "anlamamız" gerekiyor. Ne olmalıydı ve ne oldu? Ne bekliyorduk ve ne bulduk? Beklentilerimiz neden karşılanmadı? Neden Dünya'nın en iyi üniversiteleri arasında Türkiye'den bir okul gösterilemiyor? Neden eğitimli gençlerimiz toplumsal iş hayatına katılamıyor? Neden toplumsal ahlâk seviyesi yerlerde sürünüyor? Herkesin bu soruların cevabını araması gerekiyor. "Eğitim şart" demekle olmuyor artık. "Eğitim neden verimli olmuyor?" sorusuna cevap bulmalıyız. Ancak o vakit bu kitabı okumak bir anlam kazanabilir.
Beyaz Zambaklar ÜlkesindeGrigory Petrov · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 2025124,8bin okunma
··
278 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.