Yazarın okuduğum ilk kitabı, içimden keşke daha önce okusaymışım dedim. Aslında ismini çok duyuyordum ama bir türlü alıp okuyamıyordum. Çok şükür alıp okumak nasip oldu. Erich Fromm bir kere Sigmund Freud gibi psikoloji alanında olukça iddialı,çok başarılı bir isim.
Eserin içeriyle devam edersek eserin dili gayet akıcı ve sadeydi. Dolayısıyla bir çırpıda bitirme hevesi veriyor. Ama kesinlikle sindire sindire okunması gereken bir kitap.
Bu kitapta sevme sanatına ilişkin bazı bilgiler edinmek isteyenler düş kırıklığına uğrayabilir. Zaten yazar da bunun uyarısını kitabın başında yapıyor. Bu kitapta, belli bir olgunluk düzeyine erişemeden kişiye sevgiye ulaşamayacağını göstermeyi amaçlamaktadır. Burada yapılmak istenen, okura sevgiye erişmek için harcadığı tüm çabaların, kendi kişiliğini bütünüyle yaratıcı yönde geliştirmedikçe başarısız kalacağını göstermek; komşusunu sevme yeteneği, alçakgönüllülük, cesaret, inanç ve disiplin kazanmadan sevgiden yana kişisel doygunluğa erişemeyeceğini kanıtlamaktır.
Yazar kitapta yine toplumsal konulara da değiniyor. Psikolojinin yanında sosyolojik bir eser olma yönünde de ön planda bir eser. Kısacası kitapta "sevme sanatı " ekseninde Din, inanç, toplumsal normlar vb. neredeyse pekçok konuya değiniyor.
"Her sanat dalı disiplin, odaklanma ve sabır gerektirir. Sanatta ustalaşma, bir çocuğun yeni yürümeye başladığı evredeki gibi düşe kalka ama denemekten vazgeçmemekle elde edilir. Sevmek de içinde sevme ve sevilme eylemini birlikte muhafaza eden bir sanattır. Hatta diğer sanat dallarından daha fazla içgörüye ve anlayışa sahip olmaya ihtiyaç duyar. Bir ustası, bir kılavuzu yoktur; kişinin salt kendisi için ve tek başına edinebileceği bireysel bir deneyimdir."
Sevme Sanatı, bu sanatın nasıl ve hangi araçlarla icra edileceğinin anlatıldığı bir reçete ya da sevginin ne olduğu konusunda binlercesi bulunan bir kişisel gelişim kitabı değildir. Bunun çok ötesinde, artık bir klasik sayılan, hemen hemen tüm dünya dillerine çevrilen, yayımlandığı ülkelerde milyonlarca satan bu kitap, insanlığın geleceği için hümanist bir yaklaşım, sevme hakkında kusursuz bir felsefi manifestodur. Sevme Sanatı, “sevmek” eyleminin ana hatlarını belirleyen ve bunu felsefe ve psikoloji temelinde ele alan, incitmeyen, eleştirmeyen, dili ve içeriği harika bir kitap.
Kitap incelememe harika bir sevginin çeşitli ilkeleriyle ile ilgili pasajla bitirmek istiyorum.
●Çocuk sevgisi, "Seviyorum çünkü seviliyorum " ilkesine dayanır
●Büyüklerin sevgisi, "Seviliyorum çünkü seviyorum "dur.
●Olgunlaşmamış sevgi, "Seni seviyorum çünkü sana ihtiyacım var" der.
●Olgunlaşmış sevgi ise " Sana ihtiyacım var çünkü seni seviyorum" şeklindedir.
Keyifli ve anlamlı okumalar dilerim...