Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Önsöz ve Giriş
Martin Heidegger'de Metafizik Fark
Martin Heidegger'de Metafizik Fark
ÖNSÖZ Eğer Ortaçağ'da geçerli olan söz vahiyin, modern çağda geçerli olan söz öznenin ise, yirminci yüzyılın ikinci yansından itibaren geçerli olan söz ise FARKındır. Çağımızda felsefeden edebiyata, tasarımdan mimariye, sanata; sinemadan psikanalize her yerde konuşan FARKtır. Bu gerçeklik nedeniyle, bir önceki çalışmada Deleuze'ün fark kavrayışı ontolojik temelde ilgili kavramlar çerçevesinde değerlendirilmişti. Bu çalışmada ise Heidegger' in fark kavrayışı metafizik ve ontolojik temelde ilgili tarihsel süreçlerle, problemlerle ve kavramlarla değerlendirilecektir. Bu nedenle bu çalışma, Heidegger felsefesi üzerine genel bir değerlendirme olmayıp; Heidegger'in metafizik ve ontolojik temelde farkı, varlığın, düşünmenin, yaratımın ve yaratıcı düşünmenin temel ilkesine nasıl dönüştürdüğü üzerinedir. Çağın tininin fark olması bakımından Heidegger'in de fark problemine yönelik ilgisi özellikle orta ve geç dönem çalışmalarında açığa çıkar. Heidegger farkı etik ve politik bir bağlamda değil, metafizik ve ontolojik bir temelde çözümler. Metafizik ve ontolojik temelde fark, yaratımla ve düşünme ile özdeş olduğundan, Heidegger için düşünmenin problemi farktır. Fark ile birlikte, olgular alanının temsiline dönüştürülmüş olan felsefe ve düşünmek, yeniden varlıkla ve varolanlarla ilişkilendirilerek; mutlaklık ile değil, yaratım ve dönüştürme ile birlikte düşünülür. Farkın kendisini düşünmek ise çokluktaki birliği düşünmektir. Çokluktaki birlik "varolanların varlığı" ile ilişkilidir. Çağımız açısından tüm varolanlar arasında birliği sağlayan ilke farktır ve fark "varolanların varlığının" veya çoklukta birliğin ilkesidir. Fark çoklukta birliğin tümel-ide düzleminde kurulmasını olanaklı kılan ilkedir. Bu ilke kendini hem tekilde hem de tümelde açığa çıkarır. Tekilde farklılığın var olduğu kabul edilir, fakat temel problem farkı tümelde veya düşünmede ve eserde inşa etmektir. Farkın tümelde, eserde inşa edilmesi ile birlikte düşünmek ve felsefe, mutlak olandan ve temsilden yaratım alanına dönüşür. Böylece düşünmenin temel amacı da varolanlardaki ve varlıktaki farkı kavramak ve yeni farklılıklar, düşünceler, fikirler üretmek olur. Bir başka anlamda, düşünmek düşünülmüş olandan düşünülmemiş olan farkı, birliği açığa çıkarmaktır. Metafizik fark da bu birliğin ne olduğunu sorgulamak, soruşturmaktır. Bu çerçevede bu çalışma metafizik fark bağlamında Heidegger'in farka yönelik düşüncelerini ilgili problemler ve filozoflar çerçevesinde analiz etmeyi ve açığa çıkarmayı amaçlar. Son olarak, yoğun çalışmalarından zaman ayırarak; eseri titiz okumaları, değerli eleştirileri ve önerileri ile değerlerlendiren Prof. Dr. Arslan TOPAKKAYA ve Prof. Dr. Ali UTKU'ya en içten dileklerimle teşekkür ederim.
·
104 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.