Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

EHL-İ BEYT VE EHL-İ DEVLET KİTABINDAN MERAK ETTİKLERİM - 2
Birkaç gün evvel şuan okuduğum
Ehl-i Beyt ve Ehl-i Devlet
Ehl-i Beyt ve Ehl-i Devlet
kitabından merak ettiğim soruları not alıp ChatGBT'ye sormuştum. İlk paylaştığım sorulara buradan ulaşabilirsiniz: #209586751 Geçen gün sabah nöbetindeyken hem işin biraz yoğunluğundan hemde iş arkadaşımın hararetli hararetli benle muhabbet etme sevdası yüzünden fazla okuyamadım ve birkaç tane merak ettiğim soruyu not aldım. O soruların cevapları aşağıda. Yine ilk soruyu paylaşacağım sonra cevabı. Bir şeye karar verdim yakın zamanda bir hoca tanıdığıma denk gelirsem kendisinden de rica ederek bu sorulardan sorabildiğim kadarını sorup ya ses kaydı kaydederim ya bir yerde Wifi bulursam Instagram yada Facebook hesabım üzerinden canlı yayın yaparım. Ama çoğunlukta ses kaydı yapıp paylaşabilirim. Sorularım şöyle: 1) Hamîde Berberiyye (Endülüsiyye) kimdir? 2) Ümmü veled statüsü nedir? Bu statü de cariyelik ne anlama gelir? 3) Hamîde Berberiyye Hicaz'da Abbasilere karşı isyan etmiş. Bu olayın başlangıcı, sebebi ve sonucu neydi? 4) Bir rivayete göre Musa Kazım (a.s) ana rahmine düşeceği bir vakitte bir varlık gelip Cafer-i Sadık (a.s)'a "sudan daha hoş, tereyağından daha yumuşak, baldan daha tatlı, kardan daha soğuk ve sütten daha beyaz" bir içki içirir ve sonra Hamîde Berberiyye ile birlikte olmasını söyler. Bu rivayetin doğruluğu nedir? Bahsedilen içki o dönemlerin aslen kullanılan, bilinen bir içeceğiymiydi? 5) Ebû Hanife ile İmam Musa Kazım arasında geçen "kader problemi" nedir? Ebû Hanife hukukçu birisi ve kadercilikle ne gibi ilgisi olmuştur? 6) Muhammed b. Abdullah en-Nefsü'z-Zekiyye kimdir? 7) Muhammed b. Abdullah en-Nefsü'z-Zekiyye'nin taraftarlarıyla birlikte Medine'de ayaklanmasının sebebi neydi? Nasıl sonuçlandı? Cevapları: 1) Hamîde Berberiyye, Endülüs Emevi Devleti döneminde yaşamış bir kadındır. Kendisi, Emevi halifesi Abdurrahman II'nin cariyelerinden biriydi ve aynı zamanda bir şairdi. Hamîde Berberiyye'nin edebi eserleri, döneminde büyük bir üne kavuşmuştur. 2) "Ümmü veled" terimi, İslam hukukunda evlilik dışı ilişkiden doğan çocuğun durumunu tanımlamak için kullanılır. Bu durumda, çocuğun anne babasının evli olmadığı ve çocuğun hukuki statüsünün diğer evlilik çocuklarından farklı olduğu anlaşılır. "Cariye" ise köle veya cariye anlamına gelir ve genellikle evlilik dışı ilişkilerde doğan çocuklarla ilişkilendirilir. 3) Hamîde Berberiyye'nin Hicaz'da Abbasilere karşı isyan ettiği olayın başlangıcı ve sebebi hakkında net bilgiler mevcut değildir. Ancak, Abbasilerin Emevilerin yerini aldığı dönemde, bazı kişiler Emevi ailesine ve onların destekçilerine karşı isyan etmiştir. Hamîde Berberiyye'nin bu isyanın bir parçası olduğu bilinmektedir. Sonuç olarak, isyanın sonucuyla ilgili ayrıntılı bilgiye sahip değilim. 4) Bahsettiğiniz rivayet, İslam tarihinde yer alan bazı geleneksel hikayelerden birine işaret etmektedir. Ancak, rivayetin doğruluğu veya kaynağı hakkında kesin bir bilgi vermek mümkün değildir. Bu tür rivayetler, genellikle dini veya mitolojik anlatımların bir parçası olarak aktarılır. İçecek hakkında verilen tarif, sembolik veya mecazi bir anlam taşıyabilir ve o dönemde bilinen bir içeceği ifade etmek zorunda değildir. 5) Ebû Hanife, İslam hukukunda büyük bir etkiye sahip olan bir fıkıh bilginiydi. İslam'ın erken dönemlerinde, kader ve insan iradesi arasındaki ilişki üzerine tartışmalar yaşanmıştır. Ebû Hanife'nin kader konusundaki görüşleri, özgür iradeye daha fazla vurgu yapmasıyla diğer bazı fıkıh mezheplerinden farklılık gösteriyordu. Bazı tartışmalarda İmam Musa Kazım (a.s) ile bu konuda ayrılıkları olduğu ifade edilmiştir, ancak detaylı bilgilere sahip değilim. 6) Muhammed b. Abdullah en-Nefsü'z-Zekiyye, Abbasi döneminde yaşamış bir isyancıdır. Asıl adı Muhammed bin Abdullah bin Abdullah bin Hasan bin Hasan bin Hasan bin Ali bin Abi Talib'dir. Nefsü'z-Zekiyye, Arapça'da "saf, temiz nefis" anlamına gelir ve kendisi bu lakabıyla tanınmıştır. Muhammed b. Abdullah en-Nefsü'z-Zekiyye, Abbasilerin halifeliğini tanımamış ve kendisinin İmamet makamına layık olduğunu iddia etmiştir. Halk arasında destek bulmuş ve özellikle Şii topluluklar tarafından desteklenmiştir. 7) Muhammed b. Abdullah en-Nefsü'z-Zekiyye'nin taraftarlarıyla birlikte gerçekleştirdiği ayaklanmanın sebepleri arasında dini ve siyasi unsurlar bulunmaktadır. Nefsü'z-Zekiyye, halife olarak Abbasilere meydan okumuş ve kendi imametini ilan etmiştir. Muhammed b. Abdullah en-Nefsü'z-Zekiyye'nin ayaklanması, özellikle Şii topluluklar arasında büyük bir destek bulmuş ve Medine'de gerçekleşmiştir. Ancak Abbasilerin güçlü bir orduya sahip olması ve isyancılara karşı sert bir şekilde müdahale etmesi sonucunda ayaklanma bastırılmıştır. Muhammed b. Abdullah en-Nefsü'z-Zekiyye'nin isyanı sonuçsuz kalmış ve kendisi esir alınarak idam edilmiştir. Bu isyan, Abbasi hükümetinin otoritesini güçlendirmiş ve Şii muhalefeti üzerinde bir baskı unsuru olarak kullanılmıştır.
·
64 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.