İbrahim s.a.v. efendimiz hanif oluşun temsilidir
Hanif oluş ile ortaya koyulan bir islam oluş halidir ki bugun için de yine hanif olmadan islam olma soz konusu degildir
Ve
Hanif oluş toplumumuzda ibrahimî oluşla ifade edilir olmuştur
Bu şu demektir
Hanif olma ile kisi icinde bulundugu toplumsal gidisat/gudulenmenin dışına çıkar
Birey oluşuna bireysel yöneliş sahibi oluşa ulaşır ve içinde bulunduğu toplum ile bireyselliği üzerinden bir hukuk kurar
Kendi oluşu ifade eden bu bireysellik hukuku olmaksızın hanif oluş açığa çıkmış olmaz
Bu sebep
Mekke döneminde Abdullah oğlu Mubammed s.a.v. efendimiz ve eshabi r.a.hum hanif oluşlarını yaşamak istediklerinde mevcut site/şehir devlet yonetiminin baskısı ile karşı karşıya kalmışlardır
Bu baskıda site yönetimi
Katle karar verdikleri anda ilk önce gelip Rasûlüllah s.a.v. efendimize görünüşte sulh çağrısında bulundular
Dediler ki
Bizim putlarimizla savaşma
Sistemimize uyumlu ol
İstersen başımıza kral ol
Bu teklifleri üzerine
Abdullah oğlu Muhammed s.a.v. efendimizin yanıtı ne oldu
"Bir elime güneşi bir elime ayı verseniz ben davamdan vaz geçmem"
İslam oluş
Yaratılmanın
Pozitivizim/güneş
ve
Rasyonalizim/ay
Boyutlu tanımlanmasından müstagnîdir ve sır buradadır
İbrahim s.a.v. efendimiz islam oluşun hanif yaşam modeli ile sistemlenişini temsil eder
Lakin
Bu yaşam modeli aşılmak istendiğinde ihtiyaç olan şey metottur
Hangi metot üzere bu yaşam modeli aşılacak
ve
İslam oluş bireysel düzlemli yaşamdan evrensel/devlet düzlemli yaşam modeli halini alacaktır?
İşte burada devreye "nübüvvet" (ve "risâlet") dediğimiz kavramlar girer
Nübüvvet kavramında
Dikkat edilmesi gereken nokta
Nübüvvet bireyin başka bireylerle olan münâsebetinde bir iletişim metodu olmasıdır
Bir "peygamberin" başka insanlara olan yönelişi sadece ve sadece "teblîg" dir
Bu teblig
Yaşayarak örnekleme olabilir
Soylem ile ifade etme olabilir
Bir duruş ortaya koyma olabilir
"Peygamber" vasifli bireyin kendi gercekligini muhatabi olan baska bir dunyaya ulaştirmasi asla ve asla "cebir" içermez
Lakin
Genel geçer bir gerçeklik içermesine ihtiyaç vardir
İşte bu genel geçer gerçeklik düzlemini ifade eden bir boyut yaratılma tanımlaması vahyin kavramsallığında "nebî" liktir
Nebi ve rasûl kavramları
Bugunun insanın kavramsallığında
Pozitivizim ve rasyonalizim ile karşılanmaktadır
Nebîlik pozitivizim yani emprik veri düzlemli yaratılmanın tanımlanması ve muhataba aktarılması metodudur
Emprik veri dedigimiz malumunuz deney yolu ile elde edilen nesnel/genel gecer veriyi(bilgi) ifade eder
Ve
Yukarida da dikkat cekmeye calistigim gibi bu boyut tanimlama verisi "teblîg" içindir ve tebligde cebir yoktur...
Erkek evlat "nübüvvetlik" tir
Malumunuz uzere erkek yani erillik yani madde yani yaratilmanin pozitif boyutlu tanımıdır
(Bu açılımın uzatılması söz konusudur...)
Abdullah oğlu Muhammed s.a.v. de "hâtemennebiyyîn" dir.
{ مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَاۤ أَحَدࣲ مِّن رِّجَالِكُمۡ وَلَـٰكِن رَّسُولَ ٱللَّهِ وَخَاتَمَ ٱلنَّبِیِّـۧنَۗ وَكَانَ ٱللَّهُ بِكُلِّ شَیۡءٍ عَلِیمࣰا }
[Ahzâb suresi: 40]
Bu bağlamda ayet çok mânîdârdır
Hanif/ibrahimi oluş
İslam oluşun "subhanallah" ıdır
Bu halleniş
Abdullah oğlu Muhammed s.a.v. efendimiz ile "elhamdulillah" a ulaşmıştır
Geriye kalan "Allahu ekber"
Bu boyutun metodu ile insanlik ümmet olduğu vakit bitmiştir bu iş...
Allahu ekber
Allahu ekber
La ilahe illallahu vallahu ekber
Allahu ekber ve lillahil hamd