Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

136 syf.
·
Puan vermedi
·
5 günde okudu
Yunan mitolojisi efsanelerine yer verilen bir kitap. Mitolojiye merakı olanlar için güzel bir kitap. Domuz eti yemek Sümer mitolojisinden gelen bir söylence üzerine ilk olarak Samilerde yasaklanmış, oradan da başka toplum ve dinlere geçerek günümüze kadar gelmiştir. Anadolu Efsaneleri kitabında, Anadolu Tanrıçası Kybele’nin adının Hübel’e çevrilerek Mekke’deki Kâbe’ye dikildiğini anlatan Halikarnas Balıkçısı ‘kıble’ sözcüğünün de Kâbe’deki Kybele Tanrıçasından geldiğini söyler. Balıkçı, Anadolu’da matriyarkal (anaerkil) toplumun ana Tanrısının dişi olduğunu belirtikten sonra Tanrıça Kybele’nin hayatın, bereketin, tüm Tanrıların, insanların ve vahşi doğanın anası sayıldığını bu nedenle de Kybele’ye “Büyük Ana” diye yalvarıldığını söyler. Kybele’nin Anadolu’da Sipylene, Nana, Marienna, Dindymene gibi çok sayıda farklı adı vardır. Kybele Anadolu’ya Sümerlerden geçmiştir. Sümerlerde ana Tanrıça Kyble’nin sevgilisi ise Temmuz’du. İlkbaharda Hıdırellez ve Nevruz şenlikleriyle, yine ilkbahara doğru Paskalya kutlamalarının aslında hep Temmuz’un doğumunu kutlamaktan günümüze gelen kalıntılar olduğunu yazan Balıkçı Temmuz’un Anadolu’daki isminin Attis olduğunu, aynı adın Suriye’ye geçtiğindeyse ‘Adon’ olduğunu belirtir. Adon her yıl bir yaban domuzu tarafından öldürülür ve sonra yeniden dirilirdi. Bu nedenle Samilerde yaban domuzunun eti lanetli sayılmış ve yasak edilmiştir. Sümerlerden izler taşıyan dinlerde, Yahudilerde, Mısır’da, Araplarda ve Tevrat’la Kur'an gibi kutsal kitaplarda domuz etinin yenmesi yasaklanmıştır. Bu yasağın kaynağı Temmuz’u öldüren bir yaban domuzudur. Şimdi aynı kitaptan başka bir bölüme göz gezdirelim: “Kybele papazlarının hadım olmaları şarttı. Pessinus’ta ve başka yerlerdeki ayinlerde gürleyen davullar, gümleyen dümbelekler, çınlayan ziller, üfürülerek çığlıklar salan irili ufaklı çeşitli düdükler pek sürükleyici bir müzik oluştururdu. Tanrıçanın papazları ise coşkuyla, gözleri dönmüş olarak fırıl fırıl dans eder ve dönerken çözülmüş saçlarını savururlardı. Bazen ziyarete gelen delikanlılar heyecana gelir ve papazların hazır bulundurdukları bilenmiş, büyük bıçaklardan birini kapınca, erkekliklerine ta kökünden kıyarlardı. Bu gençler papaz adayı olurlardı. Erkekliğin Kybele’ye kurban edilmesi sevap sayılırdı. İşte bundan dolayı tam bir kökten kesiliş ve özverililiğin (insan yerine koyun kurban etmek gibi) hafifletilmiş ve simgeleştirilmiş biçimi olan sünnet, Sami ırkında gelenek oldu. Tam kökünden sünnet, Kybele’ye tapanlarda, simgesel sünnet de Sami ırkında, yani Yahudi ve Araplarda, platonik sünnet de kadınla ilişkide bulunmayan Hıristiyan rahiplerinde hâlâ uygulanır.”  Halikarnas Balıkçısı mahlasıyla tanınan Cevat Şakir Kabaağaçlı’nın, hemşerisi olarak gördüğü Herodot’un izinde, Anadolu kaynaklı ancak çoğunlukla Yunanistan’a atfedilen efsaneleri derleyerek oluşturduğu bu kitabında Anadolu topraklarına şekil vermiş birbirinden farklı 30 söylence yer alıyor. Kitapta Kuzeydoğu Anadolu’dan güneydoğuya pek çok efsanenin farklı versiyonları üzerinden insani duygularının değişikliklerini, bunun yarattığı toplumsal dönüşümü yakalamak mümkün. Ayrıca tarihteki ilk güzellik ve müzik yarışması, kıble, Havva, faşist, hermafrodit kelimelerinin kökenleri, sünnetin ortaya çıkışı gibi günümüze sirayet etmiş, kökleri Anadolu’ya dayanan olay ve durumlar nedeniyle meraklı okurlar için tam bir hazine niteliği taşıyor. Efsaneleri destekleyen olağanüstü çizimlerin Halikarnas Balıkçısı’na ait olduğunu da söylemeden geçmemek gerekiyor.
Anadolu Efsaneleri
Anadolu EfsaneleriHalikarnas Balıkçısı · Bilgi Yayınevi · 2018741 okunma
··
1 artı 1'leme
·
296 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.