Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

"İzmir'den Sesler Hakkında"
Aruz veznini, yalnız, bize yabancı olduğu için bırakmadık. Zaten, artık aruzun bize büsbütün yabancı olduğu da iddia olunamazdı. Çünkü 8‐9 asırdan beri Türk şiirine giren, binlerce Türk şairleri tarafından işlenen aruzun üzerinde, hiç şüphesiz, bizim de büyük bir hakkımız vardı. Binaenaleyh biz, hece kadar olmasa bile, yine kendi malımız olan aruzu, kısmen de artık tekâmülünün son safhasına vardığı için bıraktık. Aruzla en güzel, en ahenktar Türkçe şiirler yazıldıktan ve artık daha güzellerinin yazılmasına imkân kalmadıktan sonra, Türk Milleti, eğer hamle yapmak istiyorsa, elbette aruzu bırakacaktı. 11'inci asrın mahsulü olan ve Türkçe île bir türlü uyuşamayan "Kutadgu Bilik" aruzu ile, yirminci asırda yazılan Faruk Nafizin güzel şiirlerinin Türkleşmiş aruzu arasında ne büyük fark vardır. Hece ise, öz malımız olmasına rağmen, uzun zaman münevver şairlerimiz tarafından bırakılarak yalnız halk şairlerimiz tarafından kullanıldığı için, istenildiği kadar işlenmemiştir. Karaca Oğlan gibi, Dadaloğlu gibi şairlerin elinde çok hamasi ve lirik parçalar halini almış olmasına ve son mahsulleri arasında bilhassa Faruk Nafizin güzel ve kudretli şiirleri bulunmasına rağmen hece henüz tekâmülünün başlangıcındadır. Gazete ve mecmua sütunlarında zaman zaman; fütürist, serbest vezin, Bolşevik şiiri adını alan, ve vezinsiz ve kafiyesiz yazıldığı için acemi şairlerin daha çok işine gelen bir takım şiir karikatürleri görülmekle beraber, meydan ve söz hecenindir. Hece vezninin bırakılması için onun da tekâmül etmesi, büyük şairler ve dahî şairler yetiştirmesi, sesi asırların üstünde çınlayacak şahsiyetler yaratması lâzımdır. Günümüzün en kuvvetli şairi Faruk Nafiz'dir. Fakat o, Yunus Emre ile, Nevaî ile, Babur'la, Fuzulî ile Nedim'le, Namık Kemal'le, Hâmit'le kıyas olunabilir mi? Hatta Köroğlu'nun Bolu Beyine meydan okuyan koşması kadar kuvvetli kaç şiir yazmıştır? Bununla beraber yolunu bulmağa çalışan ve bulmak üzere olan gençlik bu ihtiyacı anlamış görünüyor. İnkılâpların sarsıntılarından sersem olan bir kısım gençler, derdini terennüm ettikleri beşeriyet kadar perişan ve gülünç satırlarla, şairane gözyaşları dökedursunlar, diğerleri, daha ziyade imanı ve ideali sarsılmamış olanlar, bu hayattan, bu cemiyetten, bu muhitten yeni bir şiir yaratmağa çalışıyorlar. Dünkü "Yedi meşale" bunun tezahürlerinden biri idi. Altı şair ve bir hikâyeci, biraz gururla, ortaya çıktılar, yazdılar, haykırdılar ve söndüler. Kusurları çok yazmak, yazdığını tashih etmemek ve çok taklit etmekti İçlerinde en kuvvetlisi, Vasfı Mahir, daha ziyade bu memleketin şiirlerini yazıyordu. İstanbul'dan çıkan bu dünkü haykırışa bugün İzmir'den cevap veriliyor. Bunlar da öncekiler gibi yedi kişidir. Bunların da altısı şair, biri hikâyeci. Bunlarda da ötekiler gibi çok ithaflı şiirler var. Bunlara bakarak diyebiliriz ki bunlar dünkü haykırışın bir aksisedasıdır. Fakat öyle bir aksiseda ki, aslından daha kuvvetli, daha gür ve daha parlak. Bir bakıma göre memleket gençliğinin manzarası ne kadar ümit kırıcı ise; bir bakıma göre de ondan daha çok ümit vericidir, Şiir ve edebiyat sahasını da ele alırsak aynı manzara ile karşılaşırız. Bir kısım gençler şiir diye, bu memlekete tamamen yabancı unsurlarla bir çamur kale yapmak istiyorlar. Bunlar zevk fesadına uğramış olanlardır, ve eserleri de kendilerinden daha önce yıkılmağa mahkûmdur. Diğer bir kısım gençler ise bu memleketin içinden doğma, bu memleketin ve ancak bu kütlenin duyduklarını haykıracak olan bir tunç heykel yükseltmeğe çalışıyorlar. Bunların eserleri, unutulsa ve hatta pek çabuk unutulsa bile, ileriki büyük Türk edebiyatı heykelinin bir taşını teşkil edecektir. Bunlar ne kadar mütevazı olursa olsun ileriki dahi bu mütevazı taşların kurduğu merdiven sayesinde yükselecektir. Yunus Emre'yi ve Fuzuli'yi nasıl kendilerinden önce gelen yüzlerce şair hazırlamışsa, ileriki dahîyi de bugünün atsız, sansız gençleri hazırlayacaktır. Biz "İzmirden Sesler" atlı şiir kitabında bu hassayı gördük. Muhteviyatından gelecek sayımızda bahsedeceğiz. Hüseyin Nihal ATSIZ
66 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.