Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

68 syf.
·
Puan vermedi
·
4 günde okudu
Demek ,Eros yalnız güzelliğin sevgisidir, çirkinliği değil ." Kabul Peki ,sevmek ,bizde olmayanı istemektir demedik mi ? Dedik Öyleyse ,Eros güzellikten yoksun bir şeye sen güzel der misin ? Diyemem elbette. Böyleyken ,sen hâlâ Eros' un güzel olduğu düşüncesinde misin? Belki de demin konuşurken ne söylediğimi bilmiyordum. Ama yine de parlaktı konuşman Agathon. Bir küçük sorun daha var ; iyi dediğin şey ,sence güzel midir ? Bence öyledir. Madem Eros , güzellikten yoksun dur, güzellikte iyilik olduğuna göre;Eros , iyilikten de yoksundur. Güzellik veya çirkinlik insanın seçimi değildir. İnsanın kimine göre güzel görünür kimine göre kötüdür,yani "Eros güzelliğin sevgisidir."cümlesinde o zaman Eros güzelliği seçiyor. O halde çirkinliğin sevgisi değil diyor . Güzellik veya çirkinlik elimizde olan birşey değildir yaradılıştan gelen bir şeydir. Aristo'nun söylediği gibi güzellikten yoksundur , güzellik iyilik olduğu için iyilikten de yoksundur Eros . Yani anladığımız üzere bir genelleme yapmak mümkün olmadığını gösteriyor burdaki karışıklıktan sonra insan düşünüyor kime göre güzel kime çirkin,iyilik dediğimiz kavram insanın güzel yada çirkinliğe bakan bir kelime değildir . Güzellik - çirkinliğin karşıtı iyilikte - kötülüğün karşıtıdır.O halde güzel olan iyi oluyor ise çirkin olan da kötümü olur ? Böyle bir düşünce geliyor aklımıza böyle birşeyin olması pek fazla mümkün değildir. Güzel olan iyi de olabilir kötü de çirkin olan iyide olabilir kötü de . İyi - kötü =Eşleme yapar iken şöyle bir örnekten devam edelim Güzel - çirkin "Öyleyse,güzel olmayan çirkin,iyi olmayan kötüdür deme. Eros da böyle onun için iyidir, güzeldir demediğine göre, çirkindir, kötüdür de deme ,ikisi arası birşey olarak düşün . Eros'u güzel olarak nitelendirildiğinde iyi oluyor çirkin olarak nitelendirdiğimiz de kötü olarak düşünülüyor. Eros bize bu zamana kadar aşk ,tutku , şehvet tanrısı olarak bahsedildi böyle anlatılmıştı. Şöyle bir örnekle devam edelim. Sence bütün tanrılar mutlu ve güzel değil midir ? Onlardan birinin güzel ve mutlu olmadığını söylemeye dilin varır mı? Genel olarak tanrılar bize kusursuz güzel olarak anlatılmıştır. Yani Eros aşk tanrısı olarak nitelendiriliyor .Eros güzel ve mutludur ama Eros güzel ve mutlu değildir ,Eros iyi - güzel şeylerden mahrumdur çünkü onda olmadığı için arayış içindedir. Tanrıları iyi ve güzel olarak düşünüyorlar ve bu tezi de çürütüyorlar o halde iyi ve güzel olmayan tanrıyı cin olarak nitelendiriliyor. Eros sevgiden yoksuldur, hiçbir şeyi yoktur bu yanını annesine çektiğini söyleniyor. Babasına çeken tarafı ise güzellik arayışındadır ,yani bir şeyi kabullenmek yerine hep bir arayış içindedir. "Eros' u seven değil, sevilen bir varlık saymışsın.Onu o kadar güzel sanman da bu yüzden herhalde. Gerçekten de sevilen güzeldir,incedir, en üstün , en mutlu varlıktır ama sevenin özü öyle değil ,şimdi anlattığım gibidir." Şöyleki birşeyi nasıl görmek ister isek bize öyle gözüküyor bir şeyi güzel diye beynimize kodlar isek o artık güzeldir ,yani birşeyin iyi - kötü, güzel - çirkin olmasi bizim düşüncemizden ibarettir . Örneğin; bir elma kırmızı ,parlak , olgunlaşmış ise bu bize lezzetli ve güzel görünür eğer çürümüş, solmuş gibi durur ise çirkindir güzel değildir netice de bazı şeyler görmek istediğimiz şeyler yüzünden bizi cezbeder . Sokrates in de söylediği gibi bazı şeyleri de biz gözümüzde yüceltiyoruz bize hoş geliyor bir sergide bir tabloya bir tane muz yapıştırmış bu eser kimi insanlara göre çok saçma diyerek gülüp geçen bir kesim ,çok beğenerek bayıldım diyen bir kesim burdan da çıkardığımız gibi bazı şeyler bizim algılarımız bizim zevklerimizdir . Biri çıkıp da bize ,"Güzel şeyleri sevmek ne demektir?" ya da daha açık olarak ," Güzel şeyleri seven ,neyi ister? diye sorarsa ." Onları elde etmeyi derim . Alt paragrafta da dediği gibi " güzel şeyleri seven onları elde etmeyi seviyor." Birşeyi güzel diye direk sevmeyiz önce onu elde etmeye çalışırız,elde etmeye çalışır iken zaten o bize güzle gelir . Örneğin;Bir resim çalışması yani bir eser yapacağız yapar iken birden fazla eskiz yaparız neden çünkü biz en güzelini en içimize sineni elde etmek için çabalarız. Şu cümle ile noktalayım ; İşte buna varmak içindir bütün emekleri .Bu güzellik artık hep vardır ; doğumsuz , ölümsüz,artmaz, eksilmez bir güzelliktir;bir bakıma güzel,bir bakıma çirkin bugün güzel ,yarın çirkin,şuna göre güzel ,buna göre çirkin,bir yerde güzel,bir yerde çirkin, kiminin gözünde güzel , kiminin gözünde çirkin bir güzellik değildir.Kendini bir yüzde ,elde ,ayakta ,bedene bağlı hiçbir şeyde göstermeyecek,ne bir söz olacak ,ne bir bilgi,ne bir canlıda ,ne başka belirli bir varlıkta bulunmayacak,ne yerde,ne de gökte, hiçbir yerde olmayacak,ama kendi başına,kendi ile bir bütün olarak var olacak bir güzelliktir. Bütün güzellikler ondan pay alır ;kendisi , onların parlayıp sönmeleriyle ne artar ,ne eksilir ne de değişikliğe uğrar. Demek ki insan , doğru düşüncelerle gençlik sevdasının sayesinde dünya gerçeklerinin üstüne çıktı mı o güzelliği görmeye başlar.
Şölen
ŞölenPlaton (Eflatun) · Kapra Yayıncılık · 20214,025 okunma
·
16 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.