Puan vermedi·1025 syf.··
2023 10. kitabı
·
155 günde okudu
·
Okunma: 21 Eylül 2023 01:15
Çok karışık, spoilerlı inceleme. Fyodor Pavloviç 1 tanesi gayrimeşru olmak üzere 4 oğlu olan yaşadığı yerde neredeyse hiç kimsenin hoşlanmadığı bir adamdır. En büyük oğlu Dimitri ilk karısından oğludur. Katerina adında nişanlısı olmasına rağmen hayatında Gruşenka adında bir sevgilisi vardır. Bu Gruşenka aynı zamanda babasının da aşık olduğu kadındır. İkinci karısından Ivan ve Alyoşa adında iki oğlu vardır. Lizaveta Smerdyaşçaya adında meczup bir kadından Pavel adında bir oğlu vardır. Kendini rezil etmekten hoşlanan, oğullarına gereken babalık görevini yapmaması tam tersine sadece bir babanın değil hiçbir insanın yapmaması gereken şeyleri yapması bu romanın konusu oluşturuyor. Sorumsuzluğu, kadın düşkünlüğü beklenen sonu başına getiriyor. Oğullarıyla olan çatışmalar, derin karakter analizleri, ne istediğini bilmeyen kararsız, bazen bencil bazen aşırı gururlu ve bu gururla beraber hiddetli kişileri okuyoruz kitapta. Elim ara ara gitmedi okumaya ama asıl olay yaşandıktan sonra çok hızlı bir şekilde bitti. Kitapta Fyodor Pavloviç hariç çoğu kişiye zaman zaman üzülüp acıdım. Pavloviç, düzgün bir baba olabilseydi, Dimitri'nin hakkı olan parayı Dimitri'nin sevgilisini(Gruşenka) çağırmak için kullanmasaydı belki de hiçbir şey böyle olmayacaktı. Dimitri'nin sinirleneceğini bile bile o parayı vermedi, sırf kadın düşkünlüğünden Gruşenka'ya bu kadar saplandı belki de oğluna olan nefreti yüzünden de bu kadar taktı o kadına. Herkes en başından beri bir şekilde Fyodor Pavloviç'in ölmesini bekliyordu. En başında da oğlu Ivan istiyordu ama öldüremezdi çünkü kendi çıkarını ve imajını düşünüyordu.Ivan, Smerdyakov'dan ne kadar nefret etse de içten içe konuşlamalarıyla onu işledi babasına duyduğu nefretle. Sonuç olarak Smerdyakov bir şekilde öldürdü ama bütün suç Dimitri de kaldı çünkü düşündüğü şeyleri bütün çıplaklığıyla söyleyen bir karakter. En başından beri babasından nefret ettiğini ve öldürmek istediğini söylüyordu. Dimitri'nin mahkemeye çıkacağı günün bir öncesinde Smerdyakov kendini öldürünce bütün suç onun üzerine kaldı. Ivan bütün gerçeği biliyordu çünkü ölmeden önce Smerdyakov ona bütün her şeyi anlatmıştı ama bunu öğrenmek ağır geldi mahkemede tanıklık yaparken kendini kaybetmiş gibi sayıklayarak söyledi gerçekleri. Böyle olunca da kimse inanmadı, hasta olduğunu düşündüler ki gerçekten öyleydi mahkemeden sonra humma nöbetine girdi. Dimitri avukatının kusursuz savunmasına rağmen kendini kurtaramadı ve 20 yıl sürgün yedi. Kendini bir şekilde sürgünden kurtarabilir elbette (yurtdışına kaçmak gibi bir planları var zaten) ama gerçeklerin ortaya çıkmaması canımı sıktı. Smerdyakov pişmanlık duymadığı ve Dimitri'yi açıkça sevmediği için kendini o kadar kolay öldürdü. Vicdan yapacak kadar bile değer vermedi, tüm suçun onun üzerine kalmasından memnundu. Dimitri'nin kurtulmasını ya da en başından hiç öyle bir babası olmamasını dilerdim. Dürüstlüğünün, hırçınlığının ve kadın düşkünlüğünün bedelini ağır ödedi cezayı çekmeyip kaçsa bile yine ağır ödemiş olacaktı. İlyuşa'nın ölmesi ve gömülme süreci gerçekten üzücü ve çok gerçekçiydi. Okurken orada yaşananlar gözümün önünden geçti. En sevdiğim karakter kitabın başından beri Alyoşa'ydı. Hiç değişmedi, Karamazov olmasına rağmen karakteri ne babası ne de kardeşleri gibiydi. Masum, uzlaşmacı ve iyi niyetliydi hep. Dimitri'nin hep yanındaydı en büyük destekçisiydi. Staretz Zosima'ya bağlılığı çok büyüktü. Zosima öldükten sonra cenazesinde hayal kırıklığına uğrasa da onun söylediği şeyi yapıp manastırdan ayrıldı ve Dimitri'yi yalnız bırakmadı. Katerina en rahatsız olduğum karakterdi. Ne istediğini bilmeyen sevgiyle nefreti ayıramayan bir dakikası bir dakikasına uymayan tuhaf bir kadındı. Belki Dimitri'nin sürgün yemesinin en büyük nedeni onun söyledikleriydi. Sonradan öldürdüğüne inanmadığını söylemesi hiçbir şeyi değiştirmedi ortalığı sürekli karıştırıp durdu en az Gruşenka kadar onun da yanlışları vardı. Genel olarak güzel işlenmiş bir kitaptı ama sonu adaletsizlikle bittiği için içime oturdu. Birkaç kere daha okunması gerektiğini düşünüyorum. Anca oturacaktır.
Karamazov KardeşlerFyodor Dostoyevski · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 202545,4bin okunma
·
26 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.