Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

304 syf.
10/10 puan verdi
·
Beğendi
·
6 günde okudu
Şeriat; "Kadın fıtrî olarak eksik, erkek tamdır."
İslam'daki bi çok meseleyi tartışan kitap'da ben özellikle çok insafsızca davranılan kadınlarla ilgili kısmından biraz değerlendirme yazmak istedim. Kur'an'da kadına biçilen rolün erkeğe tabilikten ibaret olduğudur. Bu husus Kur'an'ın kadınlarla ilgili bazı benzetmelerinden de kolayca anlaşılabilir. Örnek vermek gerekirse Bakara 223. ayette, "kadınlar erkeklerin tarlası" (nisâüküm harsün leküm) olarak nitelendirilmiş, ardından "Tarlanızı dilediğiniz şekilde ekebilirsiniz" anlamına gelebilecek bir ifadeye vermiştir. Bu ayetteki hars (tarla) kelimesi ister mecaz/istiare , ister sembol ve metefor olarak kabul edilsin, sonuçta tarladan maksat kadın, tarlanın sahibi erkektir. * * * Kadın başlı başına bir mesele olarak İslam'ın ve Kur'an'ın yumuşak karnı olarak kavrandığı halde, erkek cinsi kadına kıyasla sanki daha kusurdan münezzeh bir kâmil varlık gibi algılanmaktadır. Özellikle muhafazakâr anlayışta kadınla ilgili meseler temelde ontolojik (varlıksal) kısıtlık ve noksanlıklara (eksikliklere) izaha çalışılırken, erkek cinsine ilişkin problemler genellikle modern çağın sosyolojisine ve toplumsal dinamiklerine bağlanmakta, hâliyle ontolojik kusurdan bahis açılmamaktadır; çünkü hâkim muhafazakâr anlayışta kadın fıtrî olarak eksik, erkek tamdır. Fahreddîn er-Razi (ö. 606/1210)  gibi müfessirler Zuhruf/18 ayetini şöyle tevil etmektedir; "kızın/kadının eksikliği ile ilgili ifadenin bir anlamı şudur: Kız-kadın biriyle tartışmak istediğinde doğru düzgün tartışamaz, meramını anlatamaz; çünkü hitap kabiliyeti zayıf, aklı kıt ve fıtrî olarak da ahmaktır. Bu yüzdendir ki 'Kadın ne zaman kendini savunmak ve haklı olduğunu anlatmak istese, hemen her defasında kendini haksız çıkaracak şekilde konuşur' denilir. İşte bütün bunlar, kadının eksik/noksan olduğunu gösterir. Hâl böyleyken, kızları Allah'a izafe etmek nasıl mümkün olabilir?" * * * Son olarak, çok eşlilik bir toplumda münker olarak görülebilir. Tıpkı günümüz Türkiyesi'nin Doğu ve Güneydoğu bölgelerinde maruf, Marmara, Eğe ve Karadeniz bölgesinde münker kabul edilmesi gibi... Bu uygulamanın bazı bölgelerde maruf, bazı bölgelerde münker görülmesi ahlak değil, örf meselesidir. Dolayısıyla Kur'an'ın çok eşlilikle ilgili beyanları da dinî ve ahlâkî değil, örfîdir. Dolayısıyla birden fazla evlenenlerin, eşlerine bunu din diye yutturması ahlaksal etiğe aykırı, insan şerefine terstir.
Geleneksel İslam'ın Kritiği
Geleneksel İslam'ın KritiğiMustafa Öztürk · Kırmızı Kedi · 202321 okunma
·
62 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.