Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Saussure’ün dil çalışmalarını "kısıtlayan" şey olarak tanıdığı, sesçil - alfabetik yazı kullanımına bağlıdır. Alfabetik yazı, gerçekten sözü temsil eder ve aynı zamanda onun karşısında kendini siler gibidir. Gerçekte, benim yapmaya çalıştığım gibi, tam saltlıkta fonetik olan bir yazı bulunmadığını ve sesçiliğin (phonologisme) bir kültürde, alfabe kullanımının sonucundan ziyade, bu kullanımın belli bir temsili (représentation), belli bir etik veya değerbilimsel (axiologique) deneyimi (éxpérience) olduğunu göstermek olanaklıdır. Yazı, işaretlemesinin (notation) saydamlığında yetkinlikle temsil edilmiş olduğundan, onu söyleyen öznede ve anlamı, içeriği, değeri karşılayan kişide anında var olduğundan, canlı sözün doluluğu karşısında kendini silmek zorunda kalacaktır.Şimdi, eğer, ırk-merkezcilikten (ethnocentrisme) başka bir şeyden dolayı ayrıcalıklı kılmadığımız, fonetik yazı (l’écriture phonétique) modeli ile kendimizi sınırlandırmaktan vazgeçersek ve salt bir fonetik yazı bulunmayışı olgusunun (göstergelerin, noktalama işaretlerinin, aralıkların, çizgi-işaretlerinin (graphème) vb. işleyişinin kaçınılmaz ayrımlarının zorunlu kıldığı yer-dağılımı (espacement) olgusunun doğurduğu nedenlerden dolayı sonuçlarını da çıkarırsak sescilci (phonologiste) veya akıl-merkezci (logocentriste) tüm mantık sorunsal hale geliyor. Onun geçerlilik veya haklılık (légitimité) alanı dar ve yapmacık kalıyor. Oysa, Saussure’ün kendisinin bize hatırlattığı gibi, ayırım (différence) ilkesini tutarlılık içinde dikkate alacak olursak, bu "dé-limitation ("sınırparçala(n)ması') vazgeçilmez oluyor. Bu ayrım (farklılık) ilkesi, sadece tek bir tözü (substance) -burada zamansal (temporelle) denen sesçil (phonique) töz, bir başkasını, mesela uzamsal (spatiale) denen grafik tözü- dışlayarak, ayrıcalıklı kılmaya bizi zorlamıyor, fakat her anlatım (signification) sürecini ayrımların formel bir oyunu gibi ele almaya da bizi zorluyor.
Sayfa 47 - afa
·
14 görüntüleme
suna okurunun profil resmi
aşırı mantıklı gelmesi ve saussure'ü anlamak..
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.