Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

·
Puan vermedi
Feuerbach ve Yabancılaşma
Bir önceki incelememde
Georg Wilhelm Friedrich Hegel
Georg Wilhelm Friedrich Hegel
’in yabancılaşma konseptinde doğanın ve insanın, Tanrı'nın yabancılaşmış hâlleri olduğunu ve her ne kadar Hegel'in teolojisini reddetmiş olsalar da birçok Alman filozofun yabancılaşma fikrini ithal ettiğini belirtmiştim. Bu isimlerden biri ve Alman felsefesinde materyalizme geçişin ilk durağı {Dolayısıyla Marx felsefesi için itici bir güç olmuştur ve Marx onu eski felsefenin fatihi olarak görür.} olan
Ludwig Feuerbach
Ludwig Feuerbach
, Hegel'in söz ettiği yabancılaşma fikrini alır ancak Tanrı-doğa ve Tanrı-insan ilişkisi hakkındaki görüşlerine karşı çıkar. Hegel'in aksine; İnsanın kendine yabancılaşmış Tanrı değil, Tanrı'nın kendine yabancılaşmış insan olduğunu savunur. Bu hümanist savunma, Feuerbach'ın yabancılaşma konseptinin özüdür. Bu tezini pekiştirir nitelikteki din eleştirisinde de Feuerbach, dini insanı hayvandan ayıran temel bir fark olarak görür ki
Hıristiyanlığın Özü
Hıristiyanlığın Özü
eserinde de bunu “Dinin çıkış noktası, insanla hayvan arasındaki o büyük farktır. Hayvanların dini yoktur." cümleleriyle dile getirir. Yani dini olmazsa tutunacak bir dalı kalmayacak insanı kendine hâlihazırda yabancı sayar. Sonuç olarak din kavramını bir insan kurgusu ve hayal gücü ürünü olarak yorumlar. Dini böyle yorumlayan Feuerbach’da Tanrı’nın ele alınış tarzına baktığımızda; Tanrı insandan bağımsız olarak değil de insanın kendi kendisinin bir nesneleştirmesi olarak ortaya çıkar ki insanın kendisine yabancılaştığı yer tam da burasıdır. İnsan kendi doğasını nesneleştirmek suretiyle Tanrı’ya ulaşırken özüne yabancılaşmıştır. İnsan kendisindeki bütün olumlu nitelikleri abartıp Tanrı’ya aktararak kendini olumsuzlar ve fakirleştirir; “Tanrı’nın zenginleşmesi için insanın yoksullaşması gerekir, yani Tanrı her şey, insan ise bir hiç olmalıdır.” Bununla birlikte Feuerbach dini eleştirmekle birlikte onu değersizleştirmez. Çünkü Feuerbach’a göre; “Din lafzen yanlış olsa bile, o yine de insanın ihtiyaçlarının en derinlerinde kökleşmiştir.” Yani insanın kendine daha da yabancılaşmaması için dinin var olması gerekir.
Hıristiyanlığın Özü
Hıristiyanlığın ÖzüLudwig Feuerbach · Öteki Yayınevi · 200436 okunma
·
149 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.