Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Mani, Zerdüşti papaz kurumlarının kışkırtmasıyla hain bir kral tarafından znlimce öldürülmüştür, ama onun dini birkaç yüzyıl boyunrn hlrçıık iilkcde gelişmeye devam etmiş ve Gnos- 54 tik geleneğin başlıca taşıyıcısı haline gelmiştir. 1813 yılında, Be­ yaz Lotus ve Siyah Bulut Manichean mezhepleri Çin'de politik olarak aktifti, 1911 yılında Vietnam'da var olan Manichean kalın­ tılarının varlığına dair işaretler de var gibi görünmektedir. İlk Gnostik öğretmenlerin tersine, Mani becerikli bir düzenleyiciydi ve onun kilisesinin misyonerleri yorulmak bilmez birer gezgin ve vaizdiler. Avrupa'da Manichean Gnosis gözüpek bir kuvvetle iki kez boy gösterdi: Biri kendini buna adayanlara Bogomil'ler dendiği Balkanların Bulgaristan ve Arnavutluk bölgelerinde, di­ ğeri de takipçilerinin Cathar ya da Albijensiyenler olarak bilindi­ ği Fransa'nın güneyinde. Hep kanda boğulmalarına karşın etki­ leri birçok ülkede kültürel ve dinsel alanlara sızmış ve gizlilik içinde varlığını sürdürmeye devam eden Gnostik geleneklerin gizli akımını pekiştirmeye yardımcı olmuştur. Mani'nin spiritüel varisleri böylece kendilerine özgü Gnos­ tik iletiyi açıkça taşırlarken, başarı ihtimali çok düşük olmasına karşın, tamamen gizli çeşitli gelenekler özellikle Avrupa ve Orta Doğu'da varlığını sürdürmüştür. Carl Jung'un çok önemli bir bağ kurduğu gelenek de bu gizli Gnosis geleneklerinden biridir. Sözünü ettiğimiz gelenek simyadır. C. G. Jung Institute'a Nag Hammadi koleksiyonunun Jung El Yazması'nın sunulması sıra­ sında yapılan bir konuşmada Jung, Gnostik geleneğin iki temel temsilcisini diğerlerinden ayırmıştır: Biri Yahudi Kabala'sı, diğe­ ri ise "felsefi simya" adını verdiği şey. Jung, Kabala'yı iyi biliyor­ du ve Knorr von Rosenroth tarafından çevrilip Kabbalah Denuda­ ta olarak bilinen en büyük çalışmalarından biri olan Zohar'ın La­ tince çevirisini sık sık okumuştu. Bununla birlikte, Jung'un bü­ yük ölçüde ilgilendiği başlıca Gnosis örneği Kabala değil, sim­ yaydı. Birçok kitapta, en güzel yazılarında simyanın karmaşık sembolizmi ve muhteşem dönüşümsel metaforları hakkında kapsamlı yorumlar yapmıştır.
·
58 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.