Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

223 syf.
·
Puan vermedi
·
Beğendi
Genel Bilgi: Kitap aşırı kolay okunabilen gereksiz bilgilerden kaçınılmış mezhep görüşlerini kısa ve öz vermiş. Gayet anlaşılır ve İman esaslarını kendi içinde anlatmış. Ben beğendim. Okunmasını tavsiye ederim. Genel bir bilgi edinmek, fikir sahibi olmak için okunabilir. ÖZET: İSLAM'IN İNANÇ ESASLARI/İLYAS ÇELEBİ İslam dininin temel esasları Cibril hadisi çerçevesinde İtikadi(İman) Ameli(İslam) Ahlakı(İhsan) olarak üç gruba ayrılmıştır. İtikadi esaslarda 1) Allah'a iman 2) Meleklere iman 3) Kitaplara iman 4) Peygamberlere iman 5) Ahirete İman ve 6) Kader ve kazaya iman olarak altı tanedir. (Kader konusunu bazı mezhepler iman esasları içerisine almazken Ehl-i Sünnet ise iman esaslarından sayar.) İmanın tanımını Ehl-i Sünnet şu şekilde yapar: Kalbin tasdikinden ibarettir fakat muamelatı bilmek lazım olduğu için dil ile ikrar da bu yönde gereklidir. Şirk Allah'a Zatında, Sıfatlarında, Fiillerinde ya da Kullukta ortak koşmak demektir. Kur'an-ı Kerim'de şirk en büyük günah ve zulüm sayılır. Allah'a Zatında şirk koşmak üç türlüdür. 1) Allah'tan başkasına tapınmak Buna örnek olarak taş, ağaç, hayvan, bitki, put gibi şeylere tapınma verilebilir 2) O'na bir şeyi ortak koşma Örneğin Hristiyanların teslis inancı Mecûsilerin dualizmi ve Hinduların ruh ve maddeyi ezeli, ebedi kılma anlayışı 3) Allah'ı bırakıp başkasını Rab edinme Buna örnek olarak Yahudu ve Hristiyanların kendi din adamlarını ilah edinmesi Veya münkirlerin kendi heva ve hevesini ilah edinmesi verilebilir. Allah'ın Sıfatlarında Ortak Koşmak Buna örnek olarak gaybın bilinmesini başkasına da verme verilebilir. Allah'a Fiillerin Ortak Koşmak Yaratma, Rızk verme gibi Allah'a ait olan fiilleri başkasına veya bir şeye yüklemek İsteğe bağlı veya istek dışı tüm fiillerin yaratıcısı Allah'tır. Allah'a Kullukta Şirk Koşmak İbadette, kurban kesme hususlarını Allah'tan başka herhangi bir kimse veya şey için yapma Önemli Not: Sevgi, saygı, hürmet, tâzim hususlarında aşırıya kaçma, ölçüye riayet et !!!!! Not: Ziyaret edilen bir yatırı memnun etmek kastıyla ve isteklerini onun karşılayacağı umuduyla kurban kesmek, yalnızca Allah'a yöneltilmesi gereken taabbüdî bir fiili O'nun dışında birilerine yöneltmek demektir. Bu tavır Kur'an'ın tevhid anlayışına aykırıdır. Allah'ın sayısını yalnızca kendi bildiği tüm meleklerine ve peygamberlerine gönderdiği kitapların asıllarına iman etmek imanın esaslarındandır. Ahirete iman da aynı şekilde. Kader ve kaza konusunda mezhepler ihtilafa düşmüşlerse de Ehl-i Sünnet iman esaslarına dahil etmiştir. Bazı İhtilaflı konularda Ehl-i Sünnetin Görüşleri 1) Halk'ul Kur'an Kur'an'ın yaratılmış olduğu konusunu ilk ortaya atan Ca'd b. dirhem ve sonra Cehm b. Safvan ve Mu'tezile kelamcıları tarafından benimsenerek savunulmuştur. İlk dönem kelam alimleri Kur'an'ın lafız ve mana boyutunu ayırmadan bu konuyu tartışmışlardır. Selef alimleri Kur'an'ın beşer sözü düzeyine düşürüleceği kaygısıyla kelamın mahluk olduğu görüşüne karşı çıkmışlar. Haşviyye ve Selefiyye hem lafız hem de manasıyla gayr-ı mahluk olduğunu savunmuştur. Ehl-i Sünnet âlimleri lafzın mahluk mananın gayr-ı mahluk olduğu görüşünü benimsemişlerdir. Vakıfiyye ise müspet veya menfi görüş beyan edilmemelidir demiştir. Rü'yetullah Meselesi Ehl-i Sünnet aklen mümkün naklen sabit olduğunu savunmuştur. Mu'tezile kelamcıları hudûs nitelikleri taşıyan bir rü'yetin, Allah için imkansız olduğunu ileri sürerek karşı çıkmışlardır. Hayır-Şer Konusu Ehl-i Sünnet'e göre Bütün fiillerin yaratıcısı Allah'tır. Hayrı da şerri de yaratan O'dur. Fakat Allah-u Teâlâ hayra rıza gösterirken şerre rıza göstermez. Ecel Meselesi Ehl-i Sünnet'e göre ecel Allah'ın takdir ettiği vakitte vuku bulur ve değişmez. Peygamberimiz s.a.v 'e izafe olunan, sadakanın ömrü uzatacağı meselesi ise hakiki anlamda değil Hayri teşvik çerçevesinde mecazi anlamda yorumlanır.
İslam'ın İnanç Esasları
İslam'ın İnanç Esaslarıİlyas Çelebi · İSAM / İslam Araştırmaları Merkezi · 200947 okunma
·
26 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.