Araplaşmış Türkler vardı orada!!!
9/10
·192 syf.··
Beğendi
·
2024 10. kitabı
Falih Rıfkı Atay-Zeytindağı 1915-1918 yılları arasında Suriye-Filistin-Hicaz cephesinde geçiyor. Kitap adını bölgedeki Zeytindağı tepesinden alıyor. Cemal Paşa’nın anılarından oluşuyor. Cemal Paşa İttihat ve Terakkide etkin bir komutandır. Bir çok tarihçi bölgedeki Arap liderlerin Cemal Paşa tarafından idam ettirilmesi sonucunda halkın tahrik edildiğini ve kurtuluş savaşında Osmanlı’ya ihanet ettiklerini düşünüyor. Kitapta orada hâkimiyet herkesindi ; İngiliz-Alman-Fransız vardı bekçilik görevi ise Osmanlınındı diyor. Araplaşmış Türkler vardı. Arap milliyetçiliği vardı orada. Alıntı; Halep 'ten bu tarafa geçmeyen şey, yalnız Türk kağıdı değil, ne Türkçe ne Türk geçiyor. Floransa ne kadar bizden değilse, Kudüs de o kadar bizim değildi. Sokaklarda turistler gibi dolaşıyoruz. Kamame Kilisesi'nin Hristiyan milletler arasında bölünmüş olduğunu bilirsiniz. İçerisinin her parçası ve kilisenin her hizmeti bir başka cemaatindir. Bu cemaatler yalnız anahtarı pay edememişlerdir. Anahtar bir hocada durur. Bütün bu kıtalarda biz işte bu hocanın görevini yapıyoruz. Osmanlı saltanatı som bürokrat iken, bürokrasi bile tam Arap, yahut yarı-Araptır. Türkleşmiş hiçbir Arap görmemekten başka, Araplaşmamış Türk'e az rast geliyordum. Tük müsünüz sorusunun birçok defalar cevabı: - Estağfurullah! idi. Buraları ne sömürgeleştirmiş, ne de vatanlaştırmıştık. Osmanlı İmparatorluğu buralarda, ücretsiz tarla ve sokak bekçisi idi. Peki vaziyet böyle iken; balkanları kaybetmişken, Enver paşa yok olmaya mahkum Osmanlıyı eski ihtişamlı günlerine kavuşturmaya çalışırken Mustafa Kemal ne yaptı? Memleketi Selanik’i kaybetmişti. Onun fikirlerini anlayacak, destekleyecek, inkılaplarına cesaret edecek kimse yoktu. Kurtuluş savaşı başarısız olmuş, vatanın her yanı işgal edilmiş. Okuma yazma oranı çok düşük. ( İlber Ortaylı Osmanlı da halkın %90 ı cahildi der) Evet cahildik, ümmetçiydik, padişah efendimize minnettardık. Halifelik bizim için çok önemliydi ve ulus bilincimiz yoktu. Prof. Ahmet Arslan derki ; Şanlıurfa da Türklük meltemi esmezdi. Kimsiniz siz diye sorulduğunda Müslümanım derlerdi milliyete tekabül edebilecek en belirgin şey olarak ise Urfalıyım denilirdi. Türküm demeyi bilmezlerdi. Mustafa Kemal bir anısında Türk bilinciyle ilgili olarak şunları söylüyor: "Orduya ilk katıldığım günlerde, bir Arap binbaşısının ''Kavm-i Necip evladına sen nasıl kötü muamele yaparsın'' diye tokatladığı bir Anadolu çocuğunun iki damla göz yaşında Türklük şuuruna erdim. Onda gördüm ve kuvvetle duydum. Ondan sonra Türklük benim derin kaynağım, en derin övünç membaım oldu. Benim hayatta yegane fahrim, servetim, Türklükten başka bir şey değildir." Evet Mustafa Kemal ne yaptı sorusuna geri dönelim . Ulus devleti kurdu , Dil Tarih Coğrafya fakültesini kurdu. Alfabe de İnkılap yaptı. Anayasa yaptı , Cumhuriyeti kurdu. Okullar açtı ve öğretmenlere Cumhuriyet tarihinin en yüksek maaşlarını ödedi. Öğretmenlik mesleğinin saygınlığı için kara tahtanın başına geçti. Okulları ziyaret etti. Bize her sabah Türküm , Doğruyum diye başlayan andımızı okuttu. Bir dil, bir kültür yarattı. Selçuklu’dan Osmanlıya miras kalıp gerileme dönemine kadarda var olan ve halifelik unsurunun öneminin artmasıyla yok olmaya yüz tutan Türklük bilinci için ilkelerine Milliyetçiliği ekledi. Ey Türk Gençliği diyerek başladığı gençliğe hitabeyi yazdı. Araplaşan Türklere muhtaç olduğu kudretin damarlarındaki asil kanda mevcut olduğunu hatırlattı. Cemal Paşa’nın hatıralarından oluşan bu kitapta çoktan kaybedilmiş Osmanlı topraklarının ve orada yaşayan Arapların vahametini okuduk. Kitap her yaştan insanın okuyabileceği açık ve anlaşılır bir dille yazılmış. Kısa başlıklar altında zeytindağı bölgesinin durumunu özetlenmiş. Keyifli okumalar dilerim.
ZeytindağıFalih Rıfkı Atay · Pozitif Yayınları · 201114,8bin okunma
·
57 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.