Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Tanrının Yin ve Yang'ı
Seng Ts'an, "Kalp-Zihne İnanç"ta ( Hsin Hsin Ming ) "Kıl teli kadar bir fark yaratın" diyor, "ve Cennet ile Dünya birbirinden ayrılıyor." Bir çizgi çizdiğinizde geometrik açıdan sonsuz bir düzlem aynı anda sağ ve sol yarım düzlemlere bölünür. Sıradan dünyada her zaman olduğu gibi bir ayrım çizdiğimiz anda, yin ve yang ortaya çıkar. Peki Büyük Başlangıçtaki çizgiyi kim çizdi? Bu sorunun cevabı Klasik'te. "Tanrı Cennete ve yere: 'İsteyerek veya istemeyerek var olun' dedi.” (Kuran, 41:11) Niyazi Mısri'nin açıkladığı gibi, “Nerede bir gül bahçesi görseniz, onun yanında çalılar yükselir.” Yang olmadan yin, Cennet olmadan Dünya, doluluk olmadan boşluk, Biçimsiz olmadan Form, Tanrı olmadan kozmos olamaz . (“İki Gerçek”, Çokluk ve Birlik böylece birbirini tamamlar.) Ancak kişi sayısızı, üçü ve ikiyi Bir yaptığında, o zaman yin ve yang artık var olmaz, yalnızca Tanrı vardır. Taocuların “Oyulmamış Bloku” budur. Yin /yang kavramı, Tanrı'nın uygun bir takdirini kazanmak için verimli bir şekilde uygulanabilir. Yin ve yang her zaman zıttır; gece ile gündüz gibi, pasif ile aktif, kadın ile erkek gibi. Ancak her ikisi de evrenin ekolojisi için gereklidir ve birbirlerini tamamlarlar. Bunların birleşiminden evrenin yayılması, aynı zamanda büyük erdem ve doğru anlayış ortaya çıkar. Aşağıda tasavvufla ilgili olarak bunun iki örneğini göreceğiz. Birincisi Güzellik ve Azametliliğe, ikincisi Benzerlik ve Kıyaslanamazlığa ilişkindir. Önce Güzellik ve Majesteleri alın. Allah'ın sıfatlarını tasnif etmenin bir başka yolu da onları mutluluk ve gazap yönleriyle değerlendirmektir. Allah, hem yücelten hem de alçaltan, hem Rahim hem de Gazaplı olandır; Cömert olduğu kadar intikamcı da. Böylece iki kategori ortaya çıkıyor: “Güzellik/Saadet” ( cemal ) ve “Haşmet/Gazap” ( celal ). Ancak mutasavvıflar her zaman bunlardan herhangi birinin tek başına alınmasının yetersiz olduğunu, ikisini bir arada almanın ( cemel artı celal ) “kemal”e ( kemal ) yol açtığını iddia etmişlerdir. Ancak hem öfkeli hem de mutluluk verici niteliklerin/faaliyetlerin Tek Kaynak'a ait olduğunu anladığımızda Hakikat'e yaklaşırız.
17 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.