Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

SECDE? Bakara 34: “Ve meleklere: “Âdem’e secde edin.” dediğimiz zaman İblis hariç, (onlar) hemen secde ettiler. (İblis) direndi ve kibirlendi. Ve kâfirlerden oldu.” Hitap meleklere mi? Meleklerin insana secde etmesi gibi bir algı oluşuyor! Secde nedir ? Secde Ademe mı? Ona esmayı programlayan Allah için mi? Meleklere dedik ki diye başladığı için İblis Melek miydi soruları da gündeme geliyor! Bunun üzerinden edebiyatlar yapılıyor.. Kuranı Kerimde Meleklerin isyan etme özelliği olmadığından bahseder hatta Melekler iradesiz gibi algıda var iradesiz ise ve İblis melek ise bu karşı çıkışlar neyin nesi? Aksine İblisin meleklerden olmadığı Kuranda açıkça belirtilmiştir. Keyf Suresi 50.ayeti net “İblis cinlerdendi….” diyor ötesi var mı? Biz meleklere dedik ki hitabı, büyük çoğunluk kimlerden oluşuyorsa hitap ona göre şekillenir bazen, içinde cinlerinde azınlıkta olmasının önünde hiçbir engel yoktur. Buna da gerek yok Araf Suresi 12.ayetinde derki “Secde etmemenle ilgili olarak seni engelleyen neydi ki sana özellikle emretttiğim halde diyor” özellikle hitabı var iblise secde emri ayrıca verilmiştir. Adem’ e başka bir şeydir; Adem için başka bir şeydir. Adem için, Ademi bu şekilde dizayn ettiği için ve bu yönüyle farklılıklar meydana getirdiği için meleklerin bilemediği şeyler onda ALLAH tarafından var olduğu için onun bu ayrıcalıklı noktasına onu sahip kılan Allah’ a secde edin demektir. Adem için yapılan yani bilen biri olarak dizayn edilmesi sebebiyledir. Bilginin asıl sahibine ediyoruz. Esmanın talim edilişi / programlanması münasebeytiyle. Bilmeyenler bilenlere boyun eğerler bu herzaman böyledir. Secde denilince de akla hep şekli bir eylem geliyor. Kuranda çeşitli yerlerde geçer ve mesele bir fiziksel eylemden ibaret tanıtılmaz. Hz Yusufun kıssasında geçer mesela bu kavram, Yusuf demiş ki; “11 yıldızı, ayı, güneşi bana secde eder halde gördüm” der. Ay, yıldızın secdesi nedir ? Orda ki mesaj emrine amade olması denilenebilir, şekli değil! Ya da Hz Musa kıssasında “büyücüler secdeye kapandı” der. Yani musanın onunde eğilmek değil. Musa’nın ustunlugu karşısında bunu kavradılar, boyun eğdiler demektir. Mesela Ra’d Suresi 15. Ayetinde secde ile ilgili bir tarif var “Oysa göklerde ve yerde ne varsa, ister istemez kendileri de gölgeleri de sabah akşam Allah'a secde eder.” Tıpkı “tespih” gibi Allahın kevni aleme yerleştirdiği kanunları aslında bir secde timsalidir. Secde suresi 15 .ayetinde “Bizim ayetlerimize öyle kimseler iman ederler ki, onlarla kendilerine öğüt verildiği zaman secdelere kapanırlar ve Rablerine hamd ile tesbih ederler de büyüklük taslamazlar.” belli ki KİBRİN TAM KARŞISI GEREKENİN YERİNE GETİRİLMESİ ANLAMINDA BİR DUYARLILIK EYLEMİDİR. Allahın emirlerinin karşısında boyun bükmektir hayata katkısını peşinen kabul etmektir. Kainattaki her varlık secdeye kodlanmıştır. Tıpkı tespihe kodlandığı gibi. Nahl 49 .ayet “Göklerde ve yerde bulunan her canlı ve melekler, büyüklük taslamaksızın Allah'a secde ederler” Secde; kibri göstermeme eylemidir. Bilgiden dolayı Allahın huzurunda, Allaha boyun büküştür. Adem için “bilgi” için bir boyun büküştür. Mehmet OKUYAN
·
41 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.