Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

312 syf.
·
Puan vermedi
·
9 günde okudu
Emevi Hanedanlığı
Ümmet, peygamber aleyhisselam’ın vefatından hemen sonra ihtilafa düştü. Bugüne kadar peygamber aleyhisselamın içinde bulundu toplumda bütün sorunların çözüm merci o idi. Ancak vefatı ile birlikte bu makamın kim tarafından doldurulup nasıl bir idare yöntemi olacağıyla alakalı bir ihtilaf gün yüzüne çıktı. Bu ihtilaf ise ümmetin önde gelen isimleri vesilesiyle bir çözüme kavuştu ve otuz yıl sürecek râşit halifeler dönemi başlayacaktı. Hz. Osman yönetimin ikinci altı yılıyla birlikte başlayan sorunlar devamında daha büyük fitnelere sebep olacaktı. Şehit edilmesi ile birlikte sorunlar yumağı daha çok büyümüş ve Allah yolunda yan yana mücadele vermiş insanlar bu kez karşı karşıya gelmişlerdi. Medine’de bulunan Müslümanların yoğun talebi neticesinde hilafete geçen Hz. Ali sorunlu bir idare ve zor bir devletin başına geçmişti. Gerek Medine içerisinde gerekse Medine dışında kalan İslam coğrafyalarının Hz. Aliye muhalefeti gün geçtikçe büyüyordu. Bu muhalefetin temel sebebi ise selefi olan Hz. Osman’ın katillerinden hesap sorulmasının istenmesiydi. Ancak Hz. Osman’ı kuşatıp şehit edenler devleti de kuşatmış vaziyetteydi. Bu muhalefetin en şiddetlisi ise Şam valisi Muaviye tarafından yapılıyordu. O, Hz. Osman’ın katillerinin bulunmasını talep etmekle birlikte türlü propagandalarla Hz. Aliye olan muhalefetin ateşini de körüklüyordu. Bu sorunlar yumağının neticesinde iki ordu karşı karşıya geldi ve büyük bir savaş patlak verdi. Savaşı kaybedeceğini anlayan muaviye ve taraftarı hemen bir hileye başvurarak mızraklarının ucuna Kur’an nüshası takarak savaşın durmasına sebep oldular. Bunun bir hile ve aldatmaca olduğunu Hz. Ali çok iyi biliyordu ancak ordusunun içerisinde bulunan güçlü bir radikal grubun diretmesiyle savaşı durdurup hakem vesilesiyle bu mevzuyu nihayete erdirmeyi kabul etmek zorunda kaldı. Ancak Muaviye tarafı hakem olayı ile de bir hileye başvurarak Hz. Ali’nin hilafetinin düştüğü iddia edip Muaviye’yi halife tayin ettiler. En başta Şam ehli olmak üzere onun hilafetini meşru bir zemine oturttuklarını iddia ettiler. Sonrasında gelişen süreçte ise Hz. Ali’nin hariciler tarafından şehit edilmesiyle birlikte Muaviye’nin eli daha da güçlenmiş oldu. Hz. Hasan hilafete geçmiş olsa da karşısında yılların Şam valisi vardı. Ve son olaylarla da elini iyice güçlendirmişti. Bu durum karşısında Hz. Hasan, daha fazla kan dökülmemesi ve ayrılık olmaması için hilafet hakkında vazgeçip Muaviye’ye biat etmişti. Bununla birlikte ve hemen ardından Muaviye’nin, oğlu Yezidi veliaht tayin etmesiyle birlikte başlayıp Mervan b. Muhammed’in öldürülmesine kadar geçen süreye Emevi devri denmektedir. Bu devir, hem kendi döneminde hem de kendinden sonra gelen devirlerin tamamında kendi adından çokça bahsettirmiş ve bir çok ihtilafın baş müsebbibi olmuş bir devirdir. Hiçbir zaman tarihçilerin meselesi olamamış, hep ideolojilerin ve düşüncelerin meselesi olmuştur. Yani hiçbir zaman selim bir akıl ile bu devir tarafsız veyahut tarafsıza yakın bir nazarla dahi değerlendirilememiş. Ümit ediyoruz ki inşallah bu devirde ve bundan sonra gelecek olan devirlerde bu dönem (emevi) hakkında daha sağlıklı ve daha doğru neticeler ve sonuçlar elde edilir.
Ana Hatlarıyla İslam Tarihi 3
Ana Hatlarıyla İslam Tarihi 3Adem Apak · Ensar Yayınları · 2019576 okunma
·
52 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.