Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

DÂRÜLBEDAYİ Türk tiyatrosunda en önemli atılımlardan biri "Dârülbeda- yi"nin kuruluşudur. 1913-1914 yıllarında İstanbul Valisi olan Operatör Cemil Paşa bir konservatuvar açmak istedi. Belediye Meclisi'ndeki Avrupa görmüş birkaç kişi de bu isteği destekleyince, konservatuvar için üç bin lira ödenek ayrıldı. Cemil Paşa konservatuvarm başına ya­ bancı bir uzman getirmek gerektiğine inanıyordu. Dünya çapında bir tiyatro adamı olan André Antoine ile Paris'te bir anlaşma im­ zalandı. 1914 yılı Haziran ayı sonunda Antoine İstanbul'a geldi. "Dârülbedayi-i Osmani" adını alan konservatuvar Şehzadeba- şı'ndaki bir apartmanda kuruldu. İki bölümü vardı: Tiyatro ile musiki. Öğretmenler seçildi, öğrencilerin giriş sınavları yapıldı, tam derslere başlanacağı sırada Birinci Dünya Savaşı patlak verdi. Fransız uyruğunda olan Antoine, Ağustos ayı başında İstan­ bul'dan ayrılmak gereğini duydu. A. Antoine'ın gidişiyle çalışmalar bir zaman durduysa da, sonra yeniden başladı. Açılış töreni yapıldı, tüzük hazırlandı. Bir de "He- yet-i Temsiliye" kuruldu. Oyuncular arasında Kınar Hanım, Eliza Binemeciyan vardı. İlk oyun 1916 yılı ocak ayında gündüz kadınla­ ra, gece erkeklere olmak üzere, "Tepebaşı Tiyatrosunda verildi. Bu Hüseyin Suat'ın Fransızcadan uyarladığı bir oyundu. "Dârülbedayi Tiyatrosu" çalışmaya başladıktan az bir zaman sonra para sıkıntısı baş gösterdi; konservatuvardaki musiki bölümü kapatıldı. Tiyatro bölümü ise sürekli sarsıntılar geçiriyor, sanatçılar, yönetmenler ara­ sındaki çekişmeler bir türlü sona ermiyordu. Örnekse Muhsin Er­ tuğrul ikide bir tiyatrodan çıkarılır, sonra yeniden iş başma çağrılır­ dı. Bu kararsızlık "Dârülbedayi"nin dağılışına kadar sürdü.
Sayfa 244 - Mitos Boyut yayınları 2010Kitabı okudu
·
48 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.