Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol
Gönderi Oluştur

Gönderi

Sevme Sanatı
Sevgnin bir aktivite olduğunu söylersek, "aktivite" kelimesinin belirsiz anlamında yatan güçlükle karşılaşırız. "Akivite" kelimesinin çağdaş kullanımı, genel olarak varolan durumda enerji harcayarak bir değişiklik yapma eylemini içermektedir. Bu nedenle bir insan iş yaparsa, tıp okur, fabrikada çalışır, masa yapar ya da sporla uğraşırsa aktif (etken) sayılabilir. Bütün bu aktivitelerde ortak olan şey, hepsinin de dışsal bir hedefe yönelmiş olmasıdır. Dikkate alınmayan, şey, aktivitenin motivasyonudur. Örneğin derin bir güvensizlik ve yalnızlık duygusu içinde sürekli çalışmaya itilen bir insanı ya da hırsın veya parasal açgözlülüğün sürüklediği başka bir insanı ele alın. Bütün bu durumlarda kişi bir tutkunun kölesidir ve aktifliği gerçekte "pasifliktir" çünkü itilmektedir; "aktör" değil, maruz kalan, ıstırap çekendir. Diğer yandan, kendini ve dünyayla birliğini yaşamanın dışında hiçbir amaç veya hedef olmaksızın sessizce oturup düşünen kişi 'pasif' sayılır, çünkü bir şey yapmamaktadır. Gerçekte bu yoğunlaşmış meditasyon en yüksek aktivitedir; bu, ruhun aktivitesidir ve sadece içsel özgürlük ve bağımsızlık durumlarında mümkündür. Çağdaş aktivite kavramı, dışsal amaçlara ulaşmak için enerji kullanılmasına dayanır; diğer aktivite kavramı ise dışsal bir değişiklik yaratıp yaratmadığına bakılmaksızın kalıtsal güçlerin kullanılmasına dayanır. Bu son aktivite kavramını en net tanımlayan Spinoza olmuştur. Spinoza, aktif ve pasif duygularla, "eylemler" ve "tutkular" arasında ayrım yapar. Aktif bir duygu tatbikinde insan özgürdür, duygusunun efendisidir; pasif bir duygu tatbikinde ise insan sürüklenmektedir, kendisinin bile fark edemedği bir motivasyonun objesdir. Bu nedenle Spinoza erdem ile gücün bir ve aynı olduğu sonucuna varır. Kıskançlık, haset, hırs ve her türlü açgözlülük tutkusudur, sevgi eylemdir, bir zorunluluk sonucu değil sadece özgürlük içinde uygulanabilen insan gücünün pratiğidir. Sevgi pasif bir duygu değil, bir aktivitedir, bir şeye "kapılmak" değil, bir şeyin "içinde olmaktır". En genel biçimiyle sevgiin aktif karakteri şöyle tanımlanabilir: Sevgi almak değil, öncelikle vermektir
Sayfa 21 - Say yayınlarıKitabı okuyor
·
32 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.