Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

Tarihyazımının insan ürünü olması, bütün tarihi faaliyetlerin dayanak noktası olan kaynakların kimler tarafından hangi şartlar altında kaleme alındığını önemli kılmaktadır. Bu kitap gibi, temelde tek bir müellifin tek bir eseri üzerine bina edilen çalışmalarda bu husus daha da önem kazanmaktadır. Dolayısıyla Giriş Bölümünde öncelikle çalışmamız açısından merkezi bir önemde bulunan İbnu's-Serrâc ve eseri tanıtılmaya, akabinde de dönemin siyasi şartları tanımlanmaya çalışılacaktır. ... Hayatı esas itibariyle Şam ve çevresini içine alan Suriye'de geçmiştir. Suriye bölgesi dışında resmi görevle bulunduğu Anadolu'da yaşamıştır. 8./14. yüzyılda Doğu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinin bazı şehirleri zaman zaman Kahire merkezli Memlukların kontrolüne geçmiştir. İbnu's-Serrâc'ın Anadolu'da görev yaptığı yerler de söz konusu zamanda Memlukların kontrolündedir. Bölgenin Kâhta, Behisni, Bire, Ayıntab, Malatya gibi önemli Anadolu şehirleri idari anlamda Halep'e bağlı vilayetler konumundadır. İbnu's-Serrâc da Memluklara bağlı bir devlet görevlisi olarak Anadolu'nun bazı şehirlerinde faaliyetlerde bulunmuştur. ... Kaynaklar, 629/1293 yılında, Behisni Memlukların eline geçtiğinde, sultanın buraya bir saltanat naibiyle birlikte bir de kadı atadığını belirtmektedir. İbnu's-Serrâc, bu tarihten yaklaşık dokuz sene sonra kendi ifadesiyle 701/1302 sonlarında Behisni'de kadı olarak görev yapmıştır. Görevi yaklaşık üç yıl sürmüştür. Onun beyanlarına göre, buradaki kadılık vazifesisinden azledilmiş, yerine aynı zamanda dostu olan Kadı Nasırüddin Mansur el-Banyâsî atanmıştır. İbnu's-Serrâc kadılıktan azledilmesinin bir olay sebebiyle olduğunu belirtmesine rağmen bunun ne olduğu konusunda bilgi vermemektedir. Bunun tasavvufi görüşleri sebebiyle vuku bulmuş olması mümkündür. Zira kendisi Behisni'ye kadı olmadan önce ailesiyle Halep'te bulunduğunu belirtmiştir. Halep'te bulunma nedenini ise, kendilerine ulema ve fuzela diyen din düşmanlarının taassuplarına maruz kalmış olmakla açıklamıştır. Muhtemelen tasavvufi görüşleri veya uygulamaları nedeniyle fakih zümrelerinin tepkisini çekmiş ve oradan uzaklaşmak zorunda kalmıştır.
Sayfa 11 - Kitap Yayınevi, İnsan ve Toplum Dizisi - 70, 2. Basım, Giriş
·
128 görüntüleme
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.