İki Ucu Boklu Değnek
Puan vermedi·704 syf.··
2025 8. kitabı
·
452 günde okudu
·
Okunma: 23 Haziran 2025 01:42
13.08.2024 Kitabı okumamın nedeni yazarın kapitalizmin ideal kapitalizm olmadığını savunması, kapitalizmin de devrime ihtiyacı olduğunu düşünmesi. 'Normal'lerin aykırı egoist bencil diye öteledikleri insanların aslında içlerinde yaşama sevinci de barındırabildiği gerçeği çok aykırı. Yazar bencil kavramını inadına vurguluyor okuduktan sonra kişinin kendi ruhunu ve aklını korumasının hakkı olduğunu bunun bencillik olmadığını savunuyorsun. Aykırı yukarıdan bakan görüşleri olduğunun delili John galtın konuşmasında geçiyor ben John galtın konusmasından sonra okumaya dayanamadım irdelemeden yoksun muhakeme yeteneği olmayan insanları çok olumsuz etkileyebilir. 23.06.25 - Babacığım! Zavallı... hayvanı... niçin... öldürudüler? Suç ve ceza 72. sayfa "O Bizim Clark kentimizdi. Topluma mâl olmasını istemezdik." Toplumlara bir efendiye ihtiyaç olmadığını zorla, silah zoruyla öğretmek gerek sonra 'uzay maymun'ları ortaya çıkıyor. Kendini feda etmeye hazır koyun doyle'lar? Ne gerek var efendim? Tüm bunlara ne hacet. Senin kendini feda etmene ne gerek var? Vicdanlı dürüst bir hayat yaşamanın nesi kötü? İşin garibi tüm bu icatlar bu kendini feda eden uzay maymunlarının. Bunca fikir icat söylev nutuk tüm bunlar topluma kendini kanıtlamak isteyen uzay maymunlarına ait. Biliyorum ki bizim yerimize düşünen kitaplar bizi düşünmekten alıkoyacak. Hanımlarımızın eli aman sıcak sudan soğuk suya değmesin diye icat edilen onca şey bizi tembelleştiriyor. Böyle olmaması gerekirdi. Bugün efendilerin kahraman psikolojilerini yeterince irdelemek; yönetilmeye ihtiyaç olmadığını aksine yönetilmenin bizi daha da aptal duruma soktuğunu anlamamız gerek biz kendimizi yönetemiyor muyuz da bu kendini feda eden kahramanlarımız yüzyıllar sonra bile kitaplarda yer alıyor. Onlar olmasaydı toplum bir karış bile ilerleyemezdi diyen sesleri duyar gibiyim. Hatta tıp ilerlemese doğduğum anda ölecekmişim gibi bir inanış alıp başını yürüyor. insanoğlundan ne isteniyor ki kendimizde bunca şeyi yapacak güç ve irade buluyoruz! Kim? Neden? Hangi güç? Bize tüm bu gelişmenin gerekli bir zorunluluk olduğunu söyleyebilir. Bir baş soğan bir kuru pilav ortalama bir kadın anlayışlı kibar vicdanlı birkac dost yetiyor bana aman! Karının güzeli olsun! Aman kuru pilav yeme! Et varken... Tekrar söylüyorum hayatı bu denli kolaylaştırıp aslında zorlaştırmamıza ayrıntılara boğmamıza ne gerek var? Geçici bir hayat için onca zahmet neden? Bunca para özgürlük farkları herkesin her şeyi yapamayışı koyduğumuz kurallar bazıları ayrıntılarla kolaylıklarla yaşarken imkanlarda boğulurken bazıları çocuğuna ekmek alamadığı için canına kıyıyor bunları bu denli duygusuz yazmamın nedeni yukardan bakıp irdelemem. Eminim imkan çokluğundan bunalan insanlarsa hayatın verdiği can sıkıntısından intihar ediyor. Tüm bunların müsebbibi yırtık donla yaşamamıza izin vermeyen kılık kıyafetimize çekidüzen veren bize yenilikler güzellikler veren şu teknoloji mi? Nereye gidiyoruz refaha mı? Yoksa toplumsal esitsizliğe mi... Bunları yazarken dahi kahraman psikolojisi içerisindeyim. Ne gerek vardı? Size aslında iyilik yerine kötülük ediyorum düşünmekten alıkoyuyorum. Tecrübe değil ki bunlar düşünce ürünü transfer edilmez kopyalanır bıraksaydım keşke düşünebilseydiniz tüm bunları! Ve hayatınıza ve çevremize mantık katsaydık. Aptalca ilerleyen teknolojiye kendimizi kaptırmasaydık. En önemlisi kendimizi toplum yararına değil de kendimiz için feda etseydik. Yeni bir insan doğardı. O zaman insanoğlunun bu bencil ilerleyişi nereye gidecek bakardık? Ama kendini kendi için feda eden insanın aldığı ödülün paraya indirgendiğini ancak -üretimin kendisinin para olduğunu varsayım belirlersek- o zaman bu indirgeme ahlaklı olabilir. Toplum bu bencil insanı toplum için değil de kendini kendi için feda ettiği için cezalandırmak isterse bu bencil ama ahlaklı insanın aldığı ödül para değil daha fazla acı olacak. Ya da cinayete kurban gidebilir erkenden. Ne koruyor ki onu? Toplum sözleşmeleri mi? Ahlak kuralları mı? Birisi toplum yararına ciğneyiverir ve öldürür bu bencil ve zalim yaratığı. Herkes toplum olmadan önce birey olmayı başarsaydı bu bencil insanın aslında özgür olduğunu, yaşamak için bunca hesaba gerek olmadığını bildiğini anlarlardı. AYN RAND hanımefendi maalesef benim birey olarak toplum zararına tembellik hakkım olduğunu unutuyor. Ne faydam ne zararım var. Ahlaklı bencil sisteminizde var olan yalnızca çalışmak çalışmak insan yararına birşeyler katmak. vs vs. Ya bunların adamı değilseniz. Ben en başta bir insanım. Bunu yeterince anlaman düşünmen gerekirdi. Refah kurallarının yeterince insani olduğunu biliyorum ama ben pirelerimi kendim temizlenebilen bir kuşsam ve başka bir kuşa ihtiyacım yoksa tüm felsefe çökecek mi. İhtiyaçlarım az: ekmeğim ve sanatım. Ve "artık biliyorum ki üstün insan olmakla gerçekte insandışı bir varlık olduk biz." Koyduğunuz ama sizin de buralara gelmesini istemediğiniz ütopyada yaşıyoruz. hayır! Teknolojinin yok olmadığı aksine teknolojinin insanı yok ettiği bir gelecek burası. "İki ucu boklu değnek" hayatımızı kolaylaştırmak olabildiğince can sıkıntısı yaratıyor. Zamanımızı telefonlarda geçiriyoruz ama sen söyle diyebilirsin - "benim felsefem zaten avama hitap etmiyor." Ama getirdiğiniz sistem halka zarar veriyor. Bu ne kadar ahlaklı? Kaldı ki ütopyanızdaki gibi Halk; efendileri, düşünen insanı yok etmiyor. Onları yüceltiyor "celladına aşık olmuşsa bir millet ister ezan ister çan dinlet itiraz etmiyorsa sürü gibi illet müstehaktır ona her türlü zillet." Teknolojinin bizi getirdiği yer burası. maalesef ütopyanız yaygaracı çığırtkan bir kocakarı felsefesi. 1960'ların getirdiği komünizm tehlikesine karşı geliştirilmiş bir tez. Ve sonuçlarını insana övgü düzen, toplumu köleleştirmekten başka işe yaramayan oldukça tehlikeli bir felsefe. Ama tebrik etmem gerek kapitalizmi bu kadar kusursuz savunan birini görmedim keşke avukat olsaymışsınız.
Felsefe
Atlas Vazgeçti - 3. KitapAyn Rand · Pegasus Yayınları · 2021468 okunma
··
18,3bin Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.