9/10
·80 syf.··
2024 52. kitabı
Salome'dan okuduğum 2.kitap ve saygımın arttığı, kendisine daha da hayran olmamı sağlayan kitap. İnanılmaz akıcı zaten kısa bir öykü ama 64 sayfada bu kadar akıcı ve derin bir öykü anlatabilmek takdir edilesi. Kitabın konusu aşkı ve bireyselliği arasındaki kadın karakterimizin öyküsü. Benno adındaki nişanlısı nişanı bozduktan sonra Paris'e taşınıp orada sanatçı kimliğini yaşayabilen fakat 5 yıl sonra Benno ve annesinden gelen mektup üzerine onların yanına dönüp yaşadıklarını okuyoruz. Gabriella karakteri feminist bakış açısını, anne karakteri eski dönemlerdeki klasik ataerkil düzendeki ama kızını destekleyen bir anne modelini temsil ediyor. Kitaptaki feminist söylemler,ataerkil düşüncedeki kadınların ve erkeklerin bakış açısı yerinde eleştrilmesi yazıldığı döneme bakarsak fazlasıyla etkileyici. Nietzche, Freud gibi önemli isimlerin kendisine aşık olmasıyla bilinen bir yazar kendisi, bazı kesimler tarafından narsist olarak nitelendirilmiş fakat birin aşkına karşılık vermediği için kimsenin narsist olduğunu düşünmüyorum.Evliyken farklı biriyle aşk yaşadığı söylentisi dolayısıyla yapılan yorumlar var ancak doğruluğu kesin olmayan bir söylenti yüzünden yazarı karalamanın anlamsız olduğu kanısındayım. Çağının ötesindeki bu yazarı karalamak elbette istenmiştir , bunun payı olduğunu düşünüyorum bu söylentilerde. Ne de olsa aslı var mı yok mu bilemeyeceğiz o yüzden insanların gündelik yaşantıları yerine bize yansıyan, etkileyen kısmına odaklanmalıyız. Yazar kimliği üzerine düşünürsek eğer okunmaya değer, cesur bir kadın yazar olduğunu görebiliriz. Fakat her konuda olduğu gibi bu konuda da bir düşüncenin körü körüne destekçisi olan insanlar (Nietzche'ye olan desteklerinden ötürü Salome'a yapılan birkaç yaftalama gördüğüm için söylüyorum), yazar kimliği yerine gündelik yaşantısına, magazine daha çok dikkat eden insanlar olduğu için bunların tabii ki daha çok gündemde olması normal. İlk kadın psikanalist olmasından ötürü kitaptan sonra Salome'a iyice merak saldım fakat Türkçeye sadece 4 kitabı çevrilmiş umarım gerisinin İngilizce basımları vardır Spoiler_ Adine'in Gabriella sayesinde aslında sanatını icra etmesi gerektiğini kavraması, bu his yüzünden günden güne kötüleşmesi sonucu Benno'nun nişanı bozması fakat nişanı bozmasına rağmen hâlâ Adine'ı seviyor olması güzel işlenmişti. Benno'nun Adine'in yokluğunda kendini geliştirmesi ancak o varken "mükemmeliyetçi, despot ve geri kafalı bir doktor" olması fazlasıyla gerçekçi.Aslında zaten onu kaybetmeden o değişimi göstermelisin. Adine'ın Benno'ya tekrar dönmemesi içimi ferahlattı fakat keşke kendini yapmadığı bi şeyi yapmış gibi göstermeseydi
ArayışlarLou Andreas-Salomé · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 202412bin okunma
·
31 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.