Serol Teber Günaydınlar, sevgili kitap sever dostlarım, yine şahane bir yazar ile tanıştım, aslında geç bir tanışma olarak da nitelendirilebilir belki, ama yine derim ki; zamanı işte tam da şu zamanmış benim için. Serol Teber psikiyatri uzmanı Türk bir hekim kendisi ve kişiliğine dair edindiğim güzel bilgiler buraya sığamayacak kadar çok. Kendisinin Almanya'da hekimlik yaptığı zamanlarda yazdığı bu kitabında politik-psikoloji'nin aslında ne denli önemli olduğundan her satırında bahsediliyor. Her gün giderek daha çok rasyonelleşen, buna karşın gözle görülür elle tutulur olmaktan çıkan kapital, merkezi bürokrasi aygıtları, kitle kültürü sanayi ve diğer toplumsal kurumlar karşısında bireyin, kendini giderek biraz daha güçsüz, çaresiz duyumsadığını belirtiyor. Ve sanırım bunu yanlışlayacak kimsenin olduğunu sanmıyorum. Bu ortamda bireylerin, entellektüel beklentilerini doyuramayacağını, kültürel ve amaçlarına ulaşamayacağını her gün biraz daha yakından anladığını, bu durumda bireyin kendisini geliştirmek ve çoğalmak için olanakları hemen hemen tümüyle ortadan kalkmış gibi hissettiğini söylüyor ve bu koşullarda yaşamın bireyler için giderek anlamsızlaştığını ve insanın hiçleştiğini, şeyleştiğini belirtiyor. Ne ilginç ve ne kadar yakın söyledikleri öyle değil mi? Bu denli hızla değişen toplumsal-bireysel koşullarda, yıllardan beri bildiğimiz norm sistemlerinde hızlı bir bölünme ve değişme ortaya çıkıyor, kültürel, moral,tinsel boşluk, yaşamı dayanılmaz boyutlarda olumsuzlaştırıyor... Bu toplumsal-psişik karmaşa bireyin içinde yaşadığı topluma karşı duyulması gereken güveni bir kez daha sarsıyor ve bu süreç bireyin hızına yalıtlanmasına, yol açıyor; toplum ve diğer insanlar ile sağlıklı bir iletişim kurma olanaklarını giderek yitiren birey, bu konuyla da kalmayıp, sonunda kendi kendine de yabancılaştığından, tablolarla ve bir çok düşünürün söylemleriyle destekleyerek bizlere anlatıyor. Daha öncesinde okuduğum Kitle Psikolojisi kitabı yazarı Gustave Le Bon'dan alıntılar var ve çokça Sigmund Freud'dan Karl Marx'dan, bir çok kişiden yararlanılmış yazılarında... Stanley miligram deneyine de değinmiş ve bolca Franz Kafka'nın hayatına dokunulmazlık, psikolojisini irdelemiş yazarımız... Bence ufuk açıcı, açık, detaylı anlatımıyla harika bir kitap ve kesinlikle tavsiye ediyorum
Keyifle okuyun. Gerçi biraz keyif kaçırıcı ama olsun, bilmediğimiz öyle çok şey var ki :( İnsanın Hiçleşme Serüvenine Giriş