Gidenler hep böyle giderler zaten; hiç gelmemiş gibi.
9/10
·46 syf.··
2024 117. kitabı
·
3 günde okudu
·
Okunma: 28 Aralık 2024 15:37
"Kitabım için güzel bir son tasarladım: Ve ömrünün sonuna kadar mutluluk içinde yaşadı." Bilbo'nun sözleriyle başlamak istedim J. R. R. Tolkien'in konuk olduğu sayının incelemesine. Sahi Bilbo'yu tanır mısınız? Okudunuz mu Yüzüklerin Efendisi'ni? Yoksa fantastik eserleri "çocuksu" bulanlardan mısınız? Yıllarca Harry Potter sevdiğim için çocuksu okumalar yapmakla "suçlandım". İnsanlar gerçek hayatın biricikliğine kendilerini o kadar kaptırmışlardı ki hayal kurmaya vakitleri dahi yoktu. Yalnızca bir hayat yaşayıp o hayatın oyuncağı olup çekip gidiyorlardı. Oysa her kitap bambaşka bir dünyaydı, hele o dünya Tolkien'in kurduğu bir dünyaysa! Tolkien, Oxford Profesörü, Dil bilimci, Elf dilinin mucidi. Bir ömür veriyor kurduğu dünyaya, her detay o kadar ince düşünülmüş ki içinde kaybolup gidiyorsunuz! - Biz neye tutunuyoruz, Sam? +Bu dünyada hâlâ iyilik olduğuna Bay Frodo ve bu savaşmaya değer. Sahi, neye tutunuyoruz? Sevdiğim bir şairin sözü düştü aklıma, "Siz bir kelebeğe tutunuyorsunuz telaşla, onu incitmeden, kelebek telaşla geldiği tırtıla tutunuyor." O kadar az şeyi kaldı ki insana tutunacak, kitaplarda bulduğu dünyalar da o tutunacak az şeylerden... Kış Uykusu'nda Haluk Bilginer'in dediği gibi: "Ben evim, odam, kitaplarım neredeyse kendimi oralı hissederim; başka bir yere de ihtiyaç duymam." Zira en güvende orada hissediyoruz, karar alabildiğimiz yegâne yerler, yine oralar. "Kalbine ateş düşmesinden de kaçın, kalbinin buz tutmasından da." Saatlerce konuşabilirim Tolkien hakkında, hatta 2025'i Tolkien yılı ilan edip ne yazdıysa okuyasım var. Eserlerindeki güç, insan iradesi, cesaret, iyilikle kötülüğün mücadelesi, insanın özündeki iyiliği kaybetmesi ya da kötülükten kurtulması kavramları psikolojik, sosyolojik olarak saatlerce irdelenebilir ama derginin bu sayısının yalnızca ondan ibaret olduğu düşüncesi oluşturmak istemem. O kadar güzel bir sayıydı ki bitmesin istedim. "Tüm muhteşem okumalar iki şekilde başlar, ya eserle bir yolculuğa çıkarız ya da eserden bir kahraman çıkıp girer hayatımıza." "Aklını kitaplarla bozup yollara düşen Manchalı ihtiyar Don Kişot'um sanki." Derken Zülfü Livaneli çıktı karşıma. Bilmiyordum daha önce KafkaOkur'da yazdığını. Hayatının henüz erken dönemlerinde yazmaya yönelten bir serüveni ile karşımızda. Yine bitmek bilmeyen Hemingwey sevdası. Ve ardından, "Zaman akmaya, acı geçmeye hükümlü," diyen Sidal Yurt. Geçecek mi sahiden? "Yalnız kaldıklarında ayakkabılar bile hisseder içlerindeki boşluğu." Nasıl bir benzetmeydi o öyle Gonca Özmen! Arthur Rimbaud'un silah kaçakçısı olduğunu biliyor muydunuz? Oscar Wilde'ın kendin olma suçunu işlediğini? Ölmekten son anda kurtulan isyancı Dostoyevski! Ah bu yazarlar, edebiyatımızın baş belaları! "Kendi gökyüzü olmalı insanın zihninde. Bazen pırıl pırıl güneşli, bazen sisli, bazen hep gece." "Çünkü bir insanın kalbinde yatmak, yanında yatmaktan daha fazla kalabalıklaştırır bizi." 2024 yılının kelimesi seçilmiş "kalabalık yalnızlık" Toplum olarak ruh sağlığımızın iyi olmadığını düşünüyorum. Aile doktorları değil aile psikologları atanmalı bence. Onların da psikolojileri iyi olanlarından elbette... "Yaşım genç fakat üç ayda bir ölüyorum." "Anlaşılmaktan vazgeçeli üç sene oldu." İyiyiz iyi. youtube.com/shorts/9_Hx8omm... "Gidenler hep böyle giderler zaten; hiç gelmemiş gibi." Biz de bekler dururuz, "Belki sever bir gün," diye. İçim yanıyor okudukça, yandıkça daha çok okuyorum söndürmek için. Son zamanların anlamlı bulduğum bir yapımıyla ve müziğiyle size veda edeyim: youtube.com/shorts/mqJekoHf...
Dergi
KafkaOkur - Sayı 38 (Nisan 2019)KafkaOkur Dergisi · Kafka Okur Dergisi Yayınları · 2019424 okunma
·
1 +1'leme
·
2.591 Gösterim
1 Yorum
Lütfen giriş yapınız.
İncelemeniz-incelemeleriniz çok güzel bir sohbetin içindeymişim hissini veriyor- verdi... 💫
Mikail Balcı
Gönderi Sahibi
Buralarda pek ilgi görmüyor. Teşekkür ediyorum...