Kafamda tek soru. “Kitabın kahramanı kim?”Fugui mi yoksa Jiazhen mi?
Bana sorulacak olursa Jiazhen’in tek başına kahraman olduğu bir kitap, bu kitap. Aldatılmış, terk edilmiş, dövülmüş, yalnız bırakılmış, değer verilmemiş bir kadının vazgeçmeyişi, ısrarla mücadele edişi, hatalarına gömülüp yaşayan ve günahlarıyla mutlu bir adamı aile denen kutsal çizgiye çekmeye çalışması… Kadın gibi kadın mı demeli? Nasıl bir cümle kurulsa anlamını bulur? Sanırım kelimeler mücadele eden kadınlar için cümle kurmaya yetersiz…
Fugui işlediği onca günahın bedelini tüm sevdiklerini kaybederek yalnız yaşamakla ödüyor. Yaşamak ödül değil, bedel oluyor bence. Nihayetinde ölümden sonra bir yaşama inananlar için dünyada kalmak bir nevi sürgündür. Ve Fugui bir sürgün hayatı yaşıyor.