Anımsama yoluyla hayatı irdeleme
10/10
·160 syf.··
2025 35. kitabı
·
4 günde okudu
·
Okunma: 08 Nisan 2025 16:52
Her detayıyla mükemmel kurgulanmış bir kitaptı. Kitabın ilk sayfalarında arkadaşlık ilişkilerinin anlatılması, aşk ilişkisinin detaylandırılması, çok rastgele gibi görünen okuldan arkadaşlarının intiharı alttaki tüm temalarla bağlanıyor. İlk sayfalarda anlatılan intihar farklı yönleriyle ama nispeten benzer şekilde tekrardan karşımıza çıkıyor. Tüm yer verilen detaylar her şeyi birbirine ilmek ilmek bağlamış. Alex, Adrian, Colin ve kahramanımız Tony’ nin kurduğu arkadaşlık ilişkileri, öğretmenlerle verilen diyaloglar, tarihi değerlendirme parçacıkları çok güzel işlenmişti. Tarihle ilgili çok güzel aforizmalara yer verilmişti. Ana karakterin gençliğinden itibaren hayatının nerelere evrildiğini öncelikle kendi gözünden okuyoruz. Sonrasında ise aslında gerçeklerin hatırlandığı gibi olmayabileceğini, belleğin oyunlarını görüyoruz. Kitaptan bununla ilgili çok güzel bir alıntıya yer vermek istiyorum: ”Kendi hayat hikâyemizi ne kadar sık anlatırız? Ne kadar sık düzeltmeler yaparız, güzelleştiririz, kurnazca kesintilere gideriz? Hayat uzadıkça, çevremizde hikâyemize meydan okuyacak, bize hayatın bizim hayatımız olmadığını, sadece hayatımız hakkında anlattığımız hikâye olduğunu anımsatacak kişiler de azalıyor. Başkalarına ama –esas olarak– kendimize anlatılan bir hikâye.” Geçmişi bugün yeniden çok da inanılacak bir şekilde fakat yaşanılan şeklinden uzak şeklinde aktarması ana karakterin bizi bu durumla yüzleştirmesi çok çarpıcı bir şekilde yapılmış. Geçmişi bugün tekrar yazma biçimiyle ilgili yeni düşünüşler sunan bir kitap oldu. Geçmişte bir şeyler yaşadık biz kendimizi bir şekilde tanımladık. Olayları hafızamıza koyduk, onları çok da inanılacak ve doğru olduğuna, kesin olduğuna inandığımız bir şekilde aktarmaya devam ediyoruz. Ama onlar o şekilde mi oldular? Yoksa onları bugünkü ben mi yazdı? Bugünkü bilincimiz mi tekrar yorumladı. Kitabı okurken birçok farklı son düşündüm kendimce. Tahminler yaptım. Acaba böyle mi oldu, şöyle mi oldu dedim ama beni hiç beklemediğim bambaşka bir sonla karşıladı. Ki beni en çok etkileyen de son kısım oldu. Son 2 sayfaya birkaç dakika bakakaldım desem abartmış olmam. Kesinlikle tavsiyemdir. Alın okuyun. Her yönden insanı doyuran bir niteliğe sahip.
Bir Son DuygusuJulian Barnes · Ayrıntı Yayınları · 20213,555 okunma
·
693 Gösterim
Yorumlar
Lütfen giriş yapınız.