Akış
Ara
Ne Okusam?
Giriş Yap
Kaydol

Gönderi

77 syf.
9/10 puan verdi
SATRANÇ vs ÇNARTAS Maddesellik(Czentoviç) ve tinselliğin (Dr B.)veya kaba kuvvet ile fikrin, sayısız olasılığın bulunduğu dünyada tekrar kapışmasını anlatıyor. Yazar, Czentoviç'i anlatırken maddeselliğin, robotluğun insanlıkta nasıl heykelleştiğini gösteriyor. (Bakınız ilk sayfalar) Dr B.yi anlatırken ise onun Kilise' nin maddeciliğini ve yalancı ruhaniliğini(bunu Kilisenin para biriktirmesinden, mal varlığından anlıyoruz) nasıl üzerinden attığını, yalıtılmış bir odada ayna metaforu(simetrik gerçeklik-sonsuzluk) üzerinden yansıtıyor. Hikayenin sonunda Dr. B. nin özür dilemesinden ve Czentoviç'in önünde eğilmesinden şunu anlıyoruz: Maddesel alana tinsellik ayak uyduramıyor. İki zıt kutbun birbirini itmesi gibi. Fakat aradaki fark şu: tinsellik her zaman daha naiftir. Çünkü o görünemez. Kendi alanına dönmeye mahkum olur. Bunu Dr. B. nin defalarca, kendisinden çok bir şey beklenilmemesi gerektiği zira çok uzun bir zamandan sonra tinsel alandan çıkıp gerçek alana geçeceğini, bu alana ayak uydurma korkusunun olduğunu söylemesinden anlıyoruz. Kitapta önemli bir nokta ise anlatıcının Czentoviç'i ilgi çekici bulup, Dr. B' nin hikayesini dinledikten sonra hiç heyecan duymamasıdır. Aklı hala yapılacak olan karşılaşmadadır. (Oysa okuyucu hikayeyi çok ilgi çekici bulmuştur.) Czentoviç'in yenilme olasılığı anlatıcıyı daha çok ilgilendirmiştir. Burada yazar/anlatıcı farkındalığı temsil etmektedir. Çünkü Czentoviç' in yenildiğini bilen tek kişi odur.(bkz.sayfa 77) Bu eser, yazarın yenilip(gerçekte ayak uyduramayıp) intihar etmesinin ayak sesidir. Zira kendini tinsellikle eşitlemiştir. (Sayfa 77 de Dr B :"Bu, satrançta kendimi son deneyişim oldu. ") Kitaptaki kahramanları/ varlıkları/savaşları şöyle sembolize edebiliriz: Dr.B =tinsellik - yalıtılmışlık- el çekme veya çektirilme Czentoviç = Maddesellik-robotiklik Kilise = para ve yalancı tinsellik (ruhanilik) Gestapo ve diğer sorgulayıcılar = Akıl(sorgulayıcılık yönü) -pozitivizm sonucunda oluşan savaşlar. Notlar: 1. Bütün savaşlar gibi 2.Dünya savaşı madde peşinde koşma nedeniyle ortaya çıkmıştır. 2.Bilimle (pozitivizm) Kilise arasındaki savaş bilimin lehine sonuçlanmış ve ortaya robotik, küstah, maddeci bir insan (Czentoviç) ortaya çıkmıştır. Czentoviç bir üründür. 3 Yazar Hazreti Muhammed'in tabutunun(, bkz.sayfa 12). tinsel(sema) ile Maddesel(yeryüzü) olanın arasında yer aldığını söyleyerek tabutun yani ölümün bu iki dünyayı birleştirmediği aksine sadece keskin bir sınır koyduğunu ifade etmiştir. (Bunu tam tersi olarak da yorumlayabiliriz. Bakınız İslam dinindeki ölçülü olma vurgusu) Çok dağınık oldu farkındayım Ve çok fazla parantez kullandığımın da. Yazılacak çok şey var tabi ama bunlar aklımda oluşan ilklerdi. Kitap bir daha okunmalı belki bir kaç kere daha....
Satranç
SatrançStefan Zweig · Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları · 2020236,8bin okunma
·
3 görüntüleme
Ebubekir okurunun profil resmi
Çok dolu dolu ve kaliteli bir inceleme olmuş. Kitabı farklı bir açıdan görmemi sağladı. Teşekkürler.
Arzuhalci okurunun profil resmi
Ben teşekkür ederim. Dilimiz döndüğünce.
Yorum yapabilmeniz için giriş yapmanız gerekmektedir.